Mercedes komt op voor bancontact te Lissewege
Mercedes Van Volcem (Open Vld) gemeenteraad 28 juni:
Lissewege heeft een zeer verouderde bevolking, dat is waar, en voor die mensen is het eigenlijk een klein beetje een ramp dat zij nu geen geld meer uit de muur kunnen halen. Maar het is vandaag ook wel een zeer specifieke situatie omdat vandaag de KBC eigenlijk nog een volledig bankje is, met een bancontact. Ik heb, zonder dat ik veel ben rondgegaan, ook wel al eens geïnformeerd. Je zou natuurlijk een automaat op zich ergens anders kunnen plaatsen, ik denk dat dat zeker moet mogelijk zijn. Als je daar bijvoorbeeld met de bakkerin zou over spreken of je spreekt met de spoorwegen (want die hebben daar eigenlijk nog een huisje staan, zo’n klein apart huisje) dan denk ik dat je wel een plaats kan vinden hier of daar op een min of meer neutrale plaats, om dat te kunnen realiseren. Maar de bank moet natuurlijk geïnteresseerd zijn, en dat kost de bank natuurlijk ook middelen. Niet alleen die automaat daar plaatsen want het heeft geen nut, mijnheer Goderis, dat er daar een automaat is: die moet natuurlijk ook dagelijks met geld gevuld worden. Anders heeft het eigenlijk geen nut. En het is daar dat het schoentje een beetje wringt. Men zou eigenlijk moeten kijken welke bank er is in de andere dorpen of in de omliggende dorpen, zodanig dat de bank die die automaten vult dezelfde is en dat het eigenlijk een stukje op weg is, zodanig dat je maar één personeelslid nodig hebt om al die machines te vullen. Daar gaat het eigenlijk over : die machines vullen, dat kost geld omdat dat ook met veiligheidspersoneel moet gebeuren: je kunt moeilijk met uw zak toekomen en zeggen: “We gaan dat hier eens open doen en er geld in steken.” Het brengt dus allemaal wel iets meer met zich mee. Maar de bezorgdheid: ik denk dat iedereen van Lissewege zo denkt en ik begrijp uw bezorgdheid.
Wat het stadsbestuur daar kan aan doen? Toch wel iets, denk ik. Ik denk bijvoorbeeld aan de schepen van financiën. Vanuit uw functie en als bestuurder van de stad, bent u dikwijls ook een heel goede klant. Wat bedoel ik daarmee? De stad heeft heel wat beleggingen te doen, sluit heel wat leningen af. Ik zeg niet dat je kunt zeggen: “Je moet maken dat er daar een automaat komt in Lissewege of ik ga naar een andere bank.” Maar je kan toch wel met een en ander een soort van welwillendheid proberen te bewerkstelligen bij een of andere bank – zonder een instelling met name te noemen. Er zijn ook nog andere mogelijkheden om een bank een klein beetje onder druk te zetten, vriendelijk. Als er bijvoorbeeld een aanvraag komt om op een andere locatie een bankautomaat te plaatsen bijvoorbeeld op de Markt, op ’t Zand, op het nieuwe Zand, aan een kiosk, daar waar je moet betalen, een plaats waar er veel geld wordt getapt, die een goede reclame is voor een bank, dan zou je kunnen zeggen: “Unesco doet een beetje moeilijk hier voor uw bankautomaat.” En als ze dan zeggen: “Wat is er aan de hand?”, dan zou je ook kunnen zeggen: “Kijk, u kunt hier misschien wel een bankautomaat krijgen maar denk dan ook eens aan Lissewege.” Dus ik begrijp uw pleidooi. Want natuurlijk, als de mensen niet opstaan en wij het ook niet vragen: wie gaat het dan wel doen? Winstgevend zal dat niet zijn, in Lissewege. Ik denk dat er wel één en ander moet bewogen worden opdat het mogelijk zou kunnen zijn. Dat is een beetje mijn insteek.