Van Volcem (Open Vld): “Kruispoortbrug nog minstens meerdere maanden buiten werking. Structurele maatregelen nodig.”
De Brugse Kruispoortbrug geraakte begin oktober ernstig beschadigd. Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld) vroeg in een uitgebreide parlementaire vraag meer uitleg aan bevoegd minister Weyts (N-VA). “Er zijn flankerende maatregelen in gang gezet om de overlast te beperken. Toch zal de minister én de stad sneller en doortastendere maatregelen moeten nemen om de files in Brugge sneller en beter aan te pakken.” reageert van Volcem. “Ik denk hierbij aan een masterplan voor de Brugse mobiliteit. Gefaseerd en met coördinatie van de werken. De stad moet in sterk overleg met de Vlaamse Regering de nodige budgeten losweken.” De minister gaf tevens een overzicht van de geplande herstellingswerken aan bruggen in Brugge.
De Kruispoortbrug is momenteel via het kanaal naar Evergem gebracht voor inspecties. Deze moeten uitwijzen of de brug hersteld kan worden of niet. Uit het antwoord van de minister blijkt dat een mogelijke oplossing is dat de brug hersteld wordt met de bestaande elementen. Dit zou dan meerdere maanden in beslag nemen. Indien herstelling niet mogelijk is, zal er een nieuwe brug moeten gebouwd worden. Dit kan meerdere jaren duren.
Lees hier de vragen van Mercedes Van Volcem(Open Vld) en het antwoord van de minister Ben Weyts (N-VA).
Elementen in de afweging voor een eventueel herstel zijn, in volgorde van belangrijkheid: de structurele integriteit van de brug en de elementen in de brugkelder, de kostprijs van een herstel ten opzichte van een nieuwe brug, de hinder voor het wegverkeer te Brugge en de resultaten van de studie Stadsvaart, die de herbouw van de brug op een andere locatie vooropstelt. Er waren 16 beroepsvaartuigen door de onderbreking van de Kruispoortbrug I getroffen. W&Z heeft geen gegevens omtrent de economische schade. De filelengte na de schade werd niet gemeten.
Tijdelijke maatregelen
Momenteel wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn aangaande een tijdelijke brug, waarbij scheepvaart verder mogelijk blijft. Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) zal een tijdelijke brugstructuur maken op de oeverzijde van de vesten om het zuidelijke voetpad van de Kruispoortbrug II bereikbaar te maken voor voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand. Op deze manier kan extra capaciteit worden gecreëerd voor de staduitwaartse beweging van fietsers en voetgangers.
Uitbreiding spertijden andere bruggen
In overleg met de stad Brugge is besloten om een tijdelijke uitbreiding van de spertijden in te voeren aan de Gentpoortbrug, de Kruispoortbrug II en de Dammepoortbruggen. Aan voornoemde bruggen zal op vrijdag de huidige spertijd van 16.30u tot 17.30u met een half uur vervroegd worden naar 16.00u. Deze tijdelijke uitbreiding wordt opgeheven op het moment dat er een oplossing voorzien is voor het verkeer ter hoogte van de Kruispoortbrug I. In 2014 werd de kruispoortbrug circa 3500 geopend, in 2015 waren dat er 3600. Tot 21 oktober waren er 2811 openingen.
“Aangezien transport per schip dient gezien te worden als een meer dan volwaardige vervoersmodus is het niet aangewezen vaart enkel toe te laten buiten de spitsuren. Dit zou een negatieve economische impact hebben op de zeehavens en alle bedrijven in dit deel van Vlaanderen die voor hun aan- en afvoer afhankelijk zijn van de binnenvaart. Bovendien wordt hierdoor de aantrekkingskracht van de binnenvaart ondermijnd zodat het risico bestaat dat de bedrijven weer meer gaan overschakelen naar wegtransport.” verduidelijkt Van Volcem het antwoord van de minister.
Masterplan voor de Brugse mobiliteit
Er zijn twee studies die de ondertunneling van de ring ter hoogte van de belangrijkste kruispunten behandelen. De “Visienota Herinrichting R30 Brugge” van het agentschap Wegen en Verkeer is in 2015 afgerond. Het plan-MER van de studie Stadsvaart wordt naar verwachting eind 2016 goedgekeurd. Op vandaag zijn er geen budgetten voorzien voor een eventuele ondertunneling van de R30. Het voorzien van budgetten hangt samen met het besluitvormingsproces hieromtrent. “Onze stad moet een Masterplan Mobiliteit opmaken. Cruciaal is een gefaseerde aanpak met goede coördinatie van werken. We weten allemaal dat een ondertunneling de afwikkeling van verkeer op lange termijn beter zal doen lopen. We staan met z’n allen veel te veel stil in Brugge. Om de stilstand te doorbreken hebben we daadkracht nodig. Het stadsbestuur moet samen met de Vlaamse overheid werk maken van een masterplan met daarin bijvoorbeeld de ondertunneling van een aantal kruispunten op de R30.” aldus Van Volcem.
In de studie “Stadsvaart” is aan de hand van verkeerssimulaties onderzocht in welke mate scheepvaart- en wegverkeer bijdragen tot de congestieproblematiek te Brugge. Er is vastgesteld dat een verhoging van de scheepvaarttrafiek slechts zeer beperkt bijdraagt tot een verhoging van de verliestijden voor het wegverkeer. Deze verliestijden dalen echter beduidend bij een vermindering van 10% van het wegverkeer.
Bijkomende inspecties voor andere bruggen
Van Volcem vroeg ook of er bijkomende inspecties uitgevoerd zullen worden om interne schade op te sporen aan andere bruggen in Brugge. “Beter voorkomen dan genezen. Dit is te cruciaal om te negeren. De minister zal ook nagaan of de inspectietechnieken wel voldoende zijn.” Er zal onderzocht worden of er andere, bijkomende inspectietechnieken noodzakelijk zijn. Indien dit het geval zou zijn, zal dit opgenomen dienen te worden in een dienstorder of in de richtlijnen voor het beheer der kunstwerken.
Aangezien alle bruggen om de drie jaar aan een volledige visuele inspectie worden onderworpen is de kans dat dit incident zich herhaalt bestaande, maar eerder klein. De Steenbruggebrug zal nog in 2016 geïnspecteerd worden. De eindconclusie van de inspectie van 2013 gaf aan dat er nood is aan onderhouds- en herstellingswerken. Aangezien dit dossier gelinkt is met Stadsvaart worden geen investeringen gedaan en worden indien nodig enkel instandhoudingswerkzaamheden uitgevoerd.
Geplande herstellingswerken aan Brugse bruggen
Ter hoogte van de Dampoortsluis zijn er drie bruggen. Zowel de brug over het bovenhoofd, over het benedenhoofd als in de ring werden in 2016 aan een inspectie onderworpen. Uit de inspectie van de brug over het bovenhoofd van de Dampoortsluis blijkt de nood aan structurele aanpassingswerken. Uit de inspecties van de bruggen over het benedenhoofd en over het zijdelings hoofd van de Dampoortsluis blijken de nood aan onderhouds- en herstellingswerken.
- In de regio Brugge zijn voor volgende bruggen herstellingswerken gepland.
- Katelijnepoortbrug – Timing: najaar 2016.
- Dampoortbrug over het bovenhoofd – Timing: tweede helft 2017.
- Dampoortbrug over het zijdelingshoofd – Timing in functie van noodzaak en evolutie van de staat van het huidige wegdek. Vermoedelijk voorjaar 2017.
- Conzettbrug – Timing: tweede helft 2017.
- Ophaalbrug over het benedenhoofd van de Verbindingssluis – Timing: voor het einde van 2016.
- Canadabrug en aanliggende fiets- en voetgangersbruggen: renovatie/vernieuwing: 2017.
- Bombardierbrug: renovatie: 2018.
- Ijsputbrug: renovatie: 2019.
De precieze uitvoeringsperiode van alle werkzaamheden wordt steeds bepaald in overleg met de dienst verkeersbelemmeringen van de stad Brugge.