Werk voor school is nooit gedaan: zelfs leraren hebben geen tijd meer voor gezin
Onderzoek van de SERV toont aan dat bijna één op de vijf leraren het moeilijk heeft om een goede balans te vinden tussen de job en zijn gezin. Dat cijfer gaat elk jaar naar omhoog.
Het zijn vooral alle bijkomende opdrachten die de werkdruk bij leerkrachten verhogen, waardoor 19.2 procent signaleert problemen te hebben met de combinatie werk en gezin. Deze 19.2 procent ligt maar liefst 7 procent hoger dan het gemiddelde bij werknemers in Vlaanderen.
Leerkrachten hebben immers nooit gedaan, de job brengt een pak zorgen en verborgen werk met zich mee. Dat is iets wat veel mensen over het hoofd zien, wanneer ze denken aan het beroep van leerkracht.
We moeten beseffen dat leerkrachten die vijftig tot zestig uur per week werken voor geen uitzonderingen meer zijn. In het rapport van de SERV zien we dat de meeste leerkrachten verwijzen
naar steeds toenemende werkdruk. 37.2 procent van de leraren en het omkaderend personeel ervaart die als hoog. In 2004 was dit nog slechts 27.8 procent.
Kan Artificiële Intelligentie (AI) leerkrachten ontlasten?
Tien jaar geleden hadden we niet kunnen denken dat AI zaken voor ons zou opzoeken op het internet of zinnen voor ons zou vertalen. De technologie staat niet stil.
Nu we zien dat veel leerkrachten vooral onder druk komen te staan door bijkomende verbeterwerken, kunnen we misschien in die richting kijken om het beroep van leerkrachten te ontlasten?
Een Belgische top – onderzoeker in California is er alvast mee bezig. Peter Abbeel (KUL) heeft samen met enkele ex-studenten een start – up opgericht die AI ontwikkelt om leerkrachten te verlossen van het eindeloze verbeterwerk. De software van het bedrijfje, Gradescope, wordt in enkele honderden scholen gebruikt en verbeterde al meer dan 20 miljoen pagina’s aan taken. Het onderzoekcollectief naar deze verbetertechnologie wordt mee gefinancieerd door Elon Musk, bekend van Tesla.
Het lijkt goed om ook in Vlaanderen te kijken naar innovatieve manieren om onze leerkrachten te ondersteunen. Zo hebben leerkrachten meer tijd, voor datgene waar we ze echt voor nodig hebben, namelijk zich bezighouden met studenten. Als er mogelijkheden zijn om het repetitieve verbeterwerk te automatiseren, dan moet dat ook in Vlaanderen bekeken worden. Ik heb dan ook een schriftelijke vraag ingediend, bij bevoegd minister Crevits, dergelijke innovatieve systemen te willen bekijken voor de ontlasting van onze Vlaamse leerkrachten.