Brugge

5 jaar later. Eindelijk gevolg aan vraag shuttlebusjes Brugge

Ik pleitte er al langer voor. De shuttlebusjes voor Brugge. We namen het op in ons verkiezingsprogramma van 2012 en in 2013 haalde ik nog aan hoe absurd het is 33 grote bussen per uur door de Steenstraat en Geldmuntstraat te sturen. Dergelijke taferelen zijn niet langer veilig en niet meer van deze tijd. Daarom stelde ik afgelopen zomer nog dat we het heft in eigen handen moeten nemen:

“Als de Lijn zich niet wil aanpassen, we het dan maar zelf moeten doen! Hoelang dringen we al niet aan op kleine shuttle bussen, andere circulatie …” stelt vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Ik pleit voor een eigen Brugs vervoersbedrijf!” (28 augustus 2017)

Vandaag communiceert de stad eindelijk werk te willen maken van shuttlebusjes. Enerzijds ben ik dus blij dat mijn strijdpunt binnengehaald wordt. Anderzijds stel ik mij serieuze vragen waarom dit enerzijds 5 jaar heeft moeten duren. En anderzijds of het op een degelijke manier met genoeg capaciteit kan uitgerold worden. Anders zal het geen succes worden.

Lees hieronder mijn interpellatie, en laat mij ook eens jouw mening weten!

Groetjes
Mercedes Van Volcem

Interpellatie Mercedes Van Volcem over shuttle busjes in het stad

De stad Brugge communiceert om binnenkort zelf een shuttledienst met busjes op te willen zetten. Het gaat in eerste instantie nog niet om een dagelijkse dienstverlening, maar om specifieke momenten.

Ik ben blij dat het stadsbestuur mijn idee eindelijk wil volgen. Enkel vraag ik me sterk af waarom dat 5 jaar heeft moeten duren. Er werd al langer voor gepleit en het is een logische oplossing voor de problemen waar onze stad mee te maken heeft.

Shuttle busjes door de binnenstad en naar de rand zijn logischer dan honderden bussen van De Lijn door onze stad pompen. In andere Europese steden met vaak ook veel cultureel erfgoed gebeurt dat al langer. Het verhoogt de leefbaarheid en is beter voor het milieu.

In de communicaties van het stad zie ik dat het maar om 3 bussen zou gaan op specifieke momenten, bvb. shoppingdagen of evenementen. De vraag is hoelang de mensen gemiddeld op een busje gaan moeten wachten met drie busjes. Ik zie het project enkel slagen wanneer er om de 7min een busje aankomt. Als we dat berekenen zijn dat 2 bussen en chauffeurs per uur, aangezien het 7 min naar het stad en terug is. Alleen dan kan het een succes zijn.

In Mechelen zijn ze alvast ambitieuzer, daar zijn er elke zaterdag 4 kleine shopping pendelbusjes aanwezig tussen 10u en 19u. Op de koopzondagen gaat men zelfs naar 8 en de vrijdag voor een shoppingweekend zet men er ook 4 in tot  10 ’s avonds!

De busjes worden er echt positief onthaald bij de gebruikers. Dat zijn er ca. 600 per zaterdag en in de eindejaarperiode bijna dubbel zoveel. Het stadsbestuur engageert zich nu om de uitrol te bestendigen, de haltes nog beter in te richten met zitbankjes en bescherming tegen de regen.

Graag vraag ik het stadsbestuur hoe het komt dat we hier 5 jaar moeten opwachten, of het project zal uitgebreid worden in capaciteit en welk budget er dan zal worden vrijgemaakt? En hoelang de mensen gemiddeld zullen moeten wachten op een busje?