Open Vld PLUS wil inzetten op fietsautostrades voor e-bikes van en naar Brugge
Van alle verkochte fietsen in ons land was maar liefst 40% een e-bike. Het Vlaams Parlement is het er dan ook over eens dat de aanleg van fietspaden een prominente plaats moet krijgen, meerderheid en oppositie keurden hier een resolutie goed.
In Brugge pleit Mercedes Van Volcem al langer voor fietssnelwegen. Naar aanleiding van de opmaak van de visienota van het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en de dienst mobiliteit West-Vlaanderen vroeg Van Volcem de mogelijkheden van de fietssnelwegen voor Brugge te bekijken. Een fietssnelweg Brugge – Zeebrugge zou de situatie voor fietsers structureel kunnen verbeteren, idem Brugge-Gent maar ook op invalswegen naar Brugge moeten we bekijken. Bij de heraanleg van de Koning Albertlaan van Kinepolis naar Station is een randparking met fietsband en shuttles mee te nemen, zegt Van Volcem.
Ook Brugge moet inzetten op e-fietsautostrades, klinkt het. Voor de financiering van het project moet gekeken worden naar de eigendomsstructuur van de toekomstige fietssnelweg. Wanneer de grond in eigendom van de gemeente betreft, dan komen de budgetten van het Fietsfonds. Brugge moet actie nemen op dat vlak en vooruitziend zijn.
Als we een verdere uitrol willen van de fietsautostrades dan moeten we creatief zijn met onze ruimte. We moeten dus bekijken of bijvoorbeeld busbanen, ook polyvalent kunnen ingezet worden voor e-bikes. Van Volcem diende daar een schriftelijke vraag over in aan minister Weyts.
Verder wil Van Volcem fietsen naar het werk promoten met de 8 km vedetjes te Brugge. “De 8 km vedetten en vedetjes kunnen mensen sensibiliseren die 8 km van school of het werk wonen om met de fiets te gaan.”
“Ik ben zeker niet tegen de auto maar wel tegen files. Elke auto minder op invalswegen en in de stad maakt deze prachtige stad leefbaarder.”
Files zijn immers economische schade. Als we enerzijds jobs bij willen creëren en de economische kaart willen trekken en anderzijds klimaatdoelstellingen willen halen, dan moeten we inzetten op het verminderen van de files en de stilstand in de mobiliteit, stelt Van Volcem.
Ik wil sensibiliseren, zegt Van Volcem. ‘Noem me maar Mercedes e’, grapt ze. Een e-Bike, e -auto, laadpalen, e-work, e-zones en e-werkplekken (co-workingplaces), dat is de toekomst.
Als we meer beginnen ondergronds parkeren, voor onze aankopen gebruik maken van shop and go’s, meer fietsen, meer autodelen en fietsdelen (bvb. met MOBIT), dan zal dat leiden tot minder vervuiling, minder files en minder toertjes draaien.
Carpoolen is reeds een oud en gekend alternatief om de files te verminderen, maar vandaag deelt nog steeds driekwart van de Vlamingen nooit een rit met anderen. Er zijn nochtans genoeg apps die dit faciliteren.
De vraag is of ze wel gekend zijn, stelt Van Volcem. VAB en Taxistop werkten reeds goede platformen uit in die richting, misschien moeten we als overheid er voor zorgen dat mensen ook meer van het bestaan van dergelijke apps afweten?