10 keer veiliger naar de Brugse scholen
BRUSSEL – De komende zes maanden zal de Brugse dienst Openbaar Domein 10 schoolomgevingen veiliger maken. De werken zullen zo’n 144.755 euro kosten en worden ondersteund door de Vlaamse maatregelen van minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Onze stad kreeg het hoogste bedrag van de 8 steden en gemeenten voor hun projecten, maar liefst 67.127,50 EUR. “Schoolomgevingen zijn een knooppunt voor verkeersveiligheid. Fietsers, wandelaars, bussen, auto’s komen er samen met als doel: kinderen naar hun leerplek brengen en dan nog eens in hoge concentratie bij het begin en het einde van de schooltijd. Dat het uitdagingen met zich meebrengt, is niet verbazend, maar als stad moeten we er alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken. De ondersteuning van de minister is een bevestiging voor een daadkrachtige aanpak”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem.
Het is één van de grootste zorgen die een ouder kan hebben: komt mijn kind veilig aan op school? Kan ik mijn kinderen veilig naar school brengen. Ook zeker vanaf een bepaalde leeftijd zorgt een veilige schoolomgeving voor vertrouwen bij ouders en zelfstandigheid bij opgroeiende kinderen. “We krijgen de mogelijkheden om lokale investeringen in veilige schoolomgevingen te verdubbelen door de steunmaatregelen van minister Peeters. Het gaat om kleine ingrepen die een bewezen positieve impact hebben op snelheid en op het signaleren van de zwakke weggebruiker”, duidt Van Volcem de plannen.
Vlaamse steun
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ondersteunt de tien ingediende projecten in Brugge en ondersteunt daarmee de veiligheid van de Brugse leerlingen. “Binnen mijn beleid vormt verkeersveiligheid een topprioriteit. Met deze subsidie kunnen we vanuit Vlaanderen samen met onze lokale besturen de veiligheid van schoolomgevingen verhogen. Men moet zich op een veilige manier naar school kunnen verplaatsen en ik wil mij daar de volgende jaren blijven voor inzetten”, zegt minister Peeters.
Tien schoolomgevingen zullen aangepakt worden in Brugge. Dat is direct ook het maximale aantal projecten dat ingediend mocht worden binnen de Vlaamse steunmaatregelen. “Een ondersteuning om de schoolomgevingen aan te pakken, moeten we met beide handen grijpen. De werken moeten zoals aangegeven binnen de maatregelen binnen zes maanden uitgevoerd worden. Dat wil zeggen dat onze dienst Openbaar Domein binnen de 6 maanden tien school omgevingen zal veiliger maken”, stelt Van Volcem.
- Stedelijke Basisschool Sint-Michiels
Aan de school zelf wordt het voetpad doorgetrokken aan de Sint-Michielslaan, zodat er letterlijk een drempel is naar de school toe. De schoolstraat wordt er extra in de verf gezet. “Zo worden automobilisten ontmoedigd om de parkeerplaatsen aan de school zelf te gaan gebruiken. Daarnaast wordt aan de Sint-Godelievelaan het kruispunt sterk verkleind. Een groene zone met bomen en een bankje komen in de plaats. Er zal niet mee gevlamd kunnen worden in de straat”, stipt Van Volcem aan.
2. Immaculata Secundair Brugge
De Koningin Astridlaan waar nu al een zebrapad is, krijgt een gevleugeld zebrapad. Dat houdt in dat het zebrapad langs beide kanten wordt verbreed tegen de rijrichting in, beide kanten vormen van boven bekeken precies vleugels. “Een gevleugeld zebrapad doet automobilisten al vroeger afremmen en zorgt ervoor dat de dode hoek kleiner is voor vrachtwagens”, legt de schepen uit. Er zullen hoogstens 4 parkeerplaatsen verdwijnen door de ingreep langs beide kanten van de straat. “De ingreep zal hier sterk gemonitord worden en bijgestuurd worden indien nodig”, benadrukt Van Volcem.
3. Vrije Basisschool De Roezemoes Zeebrugge
De zone 30 borden in de ploegstraat staan eigenlijk niet juist opgesteld, deze worden dus herplaatst zodat de automobilisten op een juiste manier geïnformeerd worden door de signalisatie. “Ter hoogte van de school in diezelfde straat is ze 9 meter breed en dat nodigt uit om sneller te rijden. De school was al langer vragende partij om dat aan te pakken. De dienst zal witte wegmarkeringen aanbrengen en zo de breedte van de straat inperken en dus ook snelle auto’s visueel beperken”, klinkt het bij de Vlaams volksvertegenwoordiger.
4. Maricolen Secundair Brugge
Het Professor Sebrechtspark wordt vaak als lunchplek gebruikt, maar ook als doorsteekplaats van en naar het station. Om oversteken zichtbaarder te maken, wordt het voetpad uitgebreid naar de rijbaan toe. “Zo wordt de ingang van het park geaccentueerd”, zegt Van Volcem.
5. Stedelijke Basisschool De Triangel Brugge
De Diksmuidse Heerweg zal drie zebrapaden krijgen die reflecteren. Tijdens donkere dagen zouden de reflectie ervoor zorgen dat de zebrapaden veel duidelijker aangegeven worden. “Veilig oversteken is een must in de schoolomgeving. Er volgt een evaluatie van de ingrepen achteraf. De reflecterende zebrapaden worden geïnstalleerd op proef”, aldus de Bruggeling.
6. Kleuter – en Lagere school OLVA Sint-Katarina Assebroek.
Een bank voor de schoolpoort ter bevordering van de sociale omgang en barrières tussen de schoolpoort en het zebrapad ter bescherming van aan- of wegwandelende schoolkinderen en hun ouders zijn aangrepen rechtstreeks aan de school. “Daarnaast breiden we twee groenzones uit aan de parkeerplaatsen aan de kerk om foutparkeerders tegen te gaan”, voegt Van Volcem nog toe.
7. Stedelijke Basisschool Ter Poorten Lissewege
“De schoolkinderen zullen veilig van en naar de parkeerplaats aan het station kunnen wandelen, daar trekken we het voetpad door van de Pol Dhondtstraat”, klinkt het bij Van Volcem. Ook een busparkeerplaatsmarkering wordt bewerkstelligd zodat die altijd veilig kan parkeren. Via het speelpleintje aan de Vincent Doensstraat wordt er een pad in klinkers aangelegd. Kinderen die naar school gaan, worden sneller gescheiden van het verkeer en worden verleid om het nog eens op een spelen te zetten.
8. Middenschool Brugge Centrum
Een verbreding van de trottoir aan het einde van de toegangscorridor van de school moet de visibiliteit versterken voor de voetgangers en fietsers. “Door het verhogen van de trottoir worden fietsers aangemaand niet té veel snelheid te nemen en kunnen ze beter uitkijken in de Sint-Clarastraat als ze die inrijden”, duidt de volksvertegenwoordiger.
9. Freinetschool De Boomhut Brugge
De oversteek aan de Freinetschool werd onlangs al aangepakt. “Het zebrapad wordt hier ook reflecterend gemaakt”, zegt Van Volcem.
10. Kleuterschool ’t Sparrenhof Brugge
“Zowel de kleuterschool ’t Sparrenhof als de andere scholen in Daverlostraat hebben al regelmatig aangegeven dat de rotonda van de Dries, Leenhof en Weidestraat een probleem blijft. De draaicirkel van de rotonde is te klein voor lange voertuigen, waardoor het rondpunt zelfs in tegengestelde richting genomen wordt”, haal Van Volcem aan, Er zijn in de laatste 2 jaar drie ongevallen gebeurd waarvan 2 met lichte fysieke letsels. Ook het verkeersbord in het midden van de rotonde werd al omver gereden. “Vandaar wordt er aangestuurd op de omvorming tot kruispunt”, vult Van Volcem nog aan.