Brugge

Stadspartij VOORBRUGGE stelt haar programma “Ruimte voor de Bruggeling” voor

Vorige maand stelde de stadspartij VOORBRUGGE reeds haar 47 kandidaten voor en haar speerpunten voor (kleine bussen, parkeerbeleid en een driedaags evenement voor Benenwerk).  Vandaag lanceert ze tevens het plan RUIMTE VOOR DE BRUGGELING. Een toekomstplan voor de komende zes jaar.  

Mensen en ondernemers leven uiteraard in de publieke ruimte. Het plan is een onderdeel van een toekomstplan dat van Brugge de meest leefbare stad van Europa maakt. Geen geitenwollensokken-verhaal, maar een stad waar mensen wonen tussen veel groen en bossen, én met een sterke economie.


Het telt 20 pagina’s  maar de voornaamste punten zijn :

MODERNE INSPRAAK, MAAR OOK UITSPRAAK:

Bij het ordenen van de publieke en private ruimte stelt ik nieuwe inspraaktechnieken voor. Naast inspraakvergaderingen komen er in de toekomst ook uitspraakvergaderingen. Bij deze vergaderingen wordt er op een moderne manier geparticipeerd en ze worden op een moderne en creatieve manier georganiseerd. Brugge loopt op dat vlak nog achter. In andere steden gebruikt men al 3D-Virtual Reality en werkt men, samen met ontwerpateliers en gelote burgers aan een plan. Nu is vaak het plan van de administratie dat wordt voorgesteld in een grijze powerpoint waar men opmerkingen kan formuleren.

Ook voor grote bouwprojecten moeten we gaan naar inspraakvergaderingen in plaats van de klassieke “termijn voor bezwaren”.

We wensen ook dat er een nieuwe bouwverordening komt, aangepast aan de moderne samenleving (mobiliteit, co-living, isoleren, zonnepanelen,…). Geen mini aanpassing maar een volledig nieuwe verordening. We voeren grotere afwijkmogelijkheden in, alsook de  Regel van Snozzi (een maatregel wordt niet toegepast als het project er beter van wordt).

We passen ook het terrasreglement aan en laten gekleurde stoelen toe (mits kwaliteitscheck).

INVESTEREN IN DE PUBLIEKE RUIMTE: DE TUIN VAN DE BRUGGELING

Nieuwe parken 
We wensen verder te bouwen op huidig beleid van schepen Mercedes Van Volcem door nieuwe parken te creëren. Ze zijn immers de publieke tuinen van de Bruggeling. Het zijn onze groene longen in de stad. 

De komende legislatuur dromen we ervan om een park te maken voor jongeren achter het Minnewater (nieuw huis van de Bruggeling) die dan kan aansluiten op de nieuwe voorkant van het Station. We wensen ook van de weiden van het Seminarie een nieuw stadspark te maken en deze op termijn te verbinden met de tuinen van Spermalie. Als de Militaire Kazerne in Sint-Kruis vrijkomt, grijpen we de kans om een nieuw park in Sint-Kruis te realiseren. Kloostertuinen, zijn erfgoed van de stad. Deze zouden we graag meer open stellen. In Sint-Gillis zien we ook opties voor nieuwe buurtparken (site Liantis) en na de afwerking van Brusk wensen we ook een museumpark te realiseren en het museumkwartier te versterken.  

Vesten en fietsring
We ontkoppelen ook het fiets- en wandelverkeer op de Vesten en starten tussen Boninvest en Katelijnepoort. We realiseren ook een extra fietsbrug aan de Boninvest (coupure) naast de wandelbrug en bouwen een fietspad op het water langs Genencor.

Vernieuwen van parken 
Komende legislatuur zouden we graag de Koude Keuken en het Sebrechtspark vernieuwen en nagaan hoe we ook het park aan Tudor kunnen mooier maken.

Parkenplan
Ik wens ook een parkenplan op te maken waarbij de draagkracht van het park wordt gemeten en evenementen worden gespreid in tijd en ruimte.

Speelpleinen en groene speelplaatsen
Elke school en elk kind verdient een groene speelplaats. Brugge telt vandaag 130 speelpleinen. Bovendien zetten we het initiatief van een pop-up speelplein verder op Brugse pleinen en in Brugse parken.

Pleintjesplan 
Vorige legislatuur werden er 22 pleinen mooier en groener gemaakt, maar de komende zes jaar wensen we ook de pleinen in de deelgemeenten verder te verfraaien. Hierbij denken we aan Lissewege dorp alsook aan het perretje in Assebroek. We koppelen hier de draagkracht van pleinen aan evenementen. Tevens zorgen we ervoor dat het stuk Rozenhoedkaai – Vismarkt een nieuwe drempelloze aanleg krijgt en voorzien ook leuke pleintjes in de Eeckhoutstraat.

Seine in Brugge 
Na de bijna 1000 groene stoelen in de stad (vleugje Parijs) wensen we ook de stadsvernieuwing verder te zetten. We wensen te investeren in toekomstplekken voor de Bruggeling. De zone tussen het Katelijnepark en Steenbrugge zouden we willen inrichten als een park. Een zone zoals de Paris Plage, waar de Bruggelingen kunnen fietsen en genieten en sporten alsook kinderen terecht kunnen met tal van speelprikkels. Aan de zijde van Bombardier zijn er onder de bomen heel wat mogelijkheden.   

De busparking op het Kanaaleiland wensen we te integreren in de superparking (uitbreiding) aan het station zodat ook het Kanaaleiland verder als vrijetijdseiland kan groeien (na Cactuszaal).

Opnieuw 40 ha bos 
De vorige zes jaar kon Brugge het goudenboslabel binnenrijven. Meeste bomen werden in onze stad geplant en er werd 37,5 ha bos bij gecreëerd. We willen ook komende legislatuur 40 ha meer bos realiseren en verder ook hoogstammige bomen aanplanten. Bomen zuiveren immers onze lucht. Het zijn de parasols tegen hitte en de paraplu’s tegen regenvallen.

De 3-30-300 regel 
We streven ernaar om vanuit elke woning 3 bomen te zien, op wijkniveau streven we naar 30 procent bladerdak en we gaan voor groene ruimte van 0,5 ha op 300 meter van elk huis.  

Brugge en Bloemen
We zetten verder in op een bebloemde stad. Wat grijs is, wordt fleurig. We zetten waar we kunnen de ontharding verder.  

Proper water en overstorten vermijden en meer openzwemplaatsen (zie ook tekst)


We willen de reitjes aan de Bruggeling teruggeven en meer zwemzones in de stad realiseren. Via investeringen in de rioleringen maken we het water ook steeds properder. 


We vragen ook aan het Boudewijnpark om het meer open te stellen voor de Bruggeling.

Uiteraard voorzien we ook diverse toekomstplekken om te wonen, te werken en te ontspannen (zie programma): 
-Blankenbergse Steenweg en Chartreuse
-Howest
-Jan Breydelstadiond
-Koude Keuken 
-…..

Ruimte voor laadpalen 
We voorzien 500 parkeerplaatsen ondergronds met laadpalen. Vandaag zijn dat er al 248. Ook in de superparking voorzien we met 500 laadpalen zodat de Bruggeling zich geen zorgen hoeft te maken over elektrisch laden.  

Stad in Balans 
De leefbaarheid van de binnenstad en het toeristisch beleid is voorwerp van een ander uitgebreid stuk.

Lees hieronder het programma van de Stadspartij VOORBRUGGE rond het thema RUIMTE VOOR DE BRUGGELING

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.