Kleine busjes en kleine bestuurders van onze stad
“Er zullen enkel kleine busjes in de stad mogelijk zijn als er ook minder de bus nemen. Dit kan opgevangen worden door de elektrische fiets, maar dit zal moeten aangevuld worden met andere vervoersmiddelen.” zo stelt Mercedes Van Volcem. “Nu rijden er 33 grote bussen per uur door de Steenstraat en Geldmuntstraat. Dit is niet langer veilig en het heeft de grenzen van het leefbare bereikt. 33 bussen per uur of 216 per dag vervangen door bussen die maar half zo groot zijn betekent dat je 2 x zoveel bussen nodig hebt (reken?) en ook 2 x zoveel personeel voor die bussen. Een zeer duur verhaal voor de Bruggeling. Daarom pleit ik voor andere alternatieven zoals de waterbus.”
Brugge telt vele kanalen. Waarom het water niet teruggeven aan de Bruggeling. Door houten paden langs het water te maken met pontons zodat het er leuk vertoeven is in de zomer (kost weinig) en waar je ook de waterbussen kan nemen naar het centrum zonder dat er bruggen openmoeten. Publieke waterbussen kosten niet meer dan bussen op de baan. Voordeel is dat je niet in de file staat en Brugge eens van de andere kant ziet.
De kleine bus aanvullen met een waterbus is het enige alternatief
Als we de Dampoortsluizen aanpakken moeten we daaraan denken, ook als we straks bij het Kanaaleiland een scène en strand maken. Bruggeling denk mee vooruit ook op lange termijn. Laat Brugge niet alleen een stad zijn met een verleden maar ook met een gouden toekomst zijn. Werk en vlot verkeer zijn prioriteiten. Onze stad kent het meeste stadsvlucht van alle centrumsteden de laatste tien jaar. Als de stad welvarend wil blijven hebben we ook een actieve bevolking die actief is in vele sectoren. Brugge kan de medische zorgstad bij uitstek zijn. De haven moet een duidelijk groeiscenario krijgen(vandaag niet het geval). We moeten mikken op het innovatief toerisme, de creatieve sector en tewerkstelling in de dienstverlening.
Waar is de daadkracht van huidig bestuur? Geen timing voor de kleine bus, geen plan voor een stadskantoor, geen eensgezindheid over een stadion, geen ruimte voor werk, … De prioriteit ligt bij naamsveranderingen: de naam van de haven, de naam van klinkers, de naam van de zomercheques, de naam van Bruggespraak, …. En een populariteitspoll op de site van de overheid. Een toekomstmanager (om gebrek aan ideeën op te vangen) en een fietsmanager (kostprijs over zes jaar is 720 000 euro). Brugge verdient meer. Bruggeling let op uw zaak!