Vanavond gemeenteraad over mobiliteitsplan Brugge
In 2001 werd het mobiliteitsplan van 2008 (ingevoerd in 2004) geëvalueerd. Parkeren in de binnenstad, parkeren in de rand, ondergronds parken,.. aantal auto’s in de binnenstad bleef stijgen. Er werden 3 parkeerzones ingevoerd. In de rand (Christus Koning) werd een blauwe zone ingevoerd. De parkeerbezetting was verzadigd in de Steenstraat, Boeveriestraat .. en is op heden nog even problematisch.De stad is nog bezig een visie te creëeren en dat leidt tot stilstand.Er werd vastgesteld dat de parkeerbezetting problematisch was aan het station van Sint-Pieters, de Wijnenburgstraat en ter hoogte van de Koolkersesteenweg; bijna 5 jaar later is er niets verander; er is nog steeds geen parking aan het station van Sint-Pieters, geen parking ter hoogte van Structo, niettegenstaande de stad daar een huis aankocht van 375 000 euro.
Het stadsbestuur besliste om een studie te bestellen om 600 extra parkeerplaatsen te realiseren nav de grote congestie en onbereikbaarheid tijdens shoppingdagen in Kerstperiode, sinds 1 oktober is deze studie klaar maar er is nog geen beslissing over een plan van uitvoering.
Er is ook nog een studie lopende over de stadsvaart nav het gewijzigd beleid om meer boten door Brugge te laten varen. Indien men dubbele capaciteit wilt dan betekent dit dat de boten 30 keer zullen opengaan in plaats van 15 keer. Het vervoer via water vanuit Zeebrugge bedraagt slechts 1 procent, de pleziervaart zorgt voor extra 2000 bewegingen. Een studie toont aan dat het maximum bereikt is. Zolang er niet meer middelen worden voorzien voor de aanpassing van de Ring kan men niet meer boten door Brugge jagen.
Het is een heel spijtige zaak dat het mobiliteitsplan geen totaalvisie heeft en voorop loopt op tal van studies; de resultaten van de studie van de stadsvaart dient gekoppeld te worden met een betere doorstroming op de ring. Dit plan zou een consensusnota met De Lijn moeten vervatten gezien de invoering van kleine bussen een nieuw circulatieplan met zich zal meebrengen en dit zal zeker ook een impact hebben op de aanleg van het station, ‘t Zand en het Koning Albert I park.
Op de infoavond gisteravond nav de vernieuwing van ‘t Zand is gebleken dat de intentie te voorbarig is wat betreft het Zand, verkeersvrijer, mooier en verlicht te maken. Er is nog niet eens een consensus met De Lijn en er is nog geen visie op het circulatieplan.
Ik ben alvast voorstander van het verdwijnen van de fontein op ‘t Zand en dat de nadruk wordt gelegd op het inrichten van een zone voor beleving aan het water.
Wordt het Kanaaleiland nu een evenementeneiland of komt het Zand hiervoor in aanmerking?
Er wordt nu beslist om het Huis van de Bruggeling aan het station te vestigen, wat met de geplande werken komende jaren aan het station (tunnel, kiss en rid, nieuwe aanleg bus)
Het is vooral heel belangrijk te weten wat men wilt, de stad is nog steeds bezig een visie te creëren en dat leidt tot stilstand want alles blokkeert omdat er niet wordt beslist.
Ik vind het heel positief dat de groene boulevard wordt doorgetrokken en dat er aandacht is voor water. Ik juich de ideëen toe die Open Vld eerder al opperde, nl de Ramblas, het doorsnijden van de stad, de heraanleg van het station die doorgetrokken worden.
Open Vld steunt de stappen die vooruit worden gezet nl. het realiseren van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid, het parkeerbeleid in de binnenstad en de dichte rand, uitbreiding van de voetgangerszone die gefaseerd wordt uitgevoerd.
Een goed circulatieplan is noodzakelijk zodat bewoners en eigenaars van garages hun woonplaats of garage kunnen bereiken.
De uitbreiding van de randparkings aan Katelijnebrug, Waggelwater, site Blankenbergsesteenweg en site Kinepolis zijn troeven maar waar blijft het RUP van de site Kinepolis en RUP Koning Albert I laan?)
Er wordt vanuit het stadsbestuur geopperd voor een kilometerbeperking van 50km/u op de Ring. Dit kan enkel als de infrastructuur wordt aangepast.
Open Vld vraagt een stop aan het afschaffen van parkeerplaatsen zolang er geen extra parkeerplaatsen worden gecreërd.