Beter parkeerbeleid centraal op extra gemeenteraad
Tijdens de door de oppositie gevraagde extra gemeenteraad, werd maandag vooral het parkeerbeleid op de korrel genomen. En twee dagen na de gemeenteraad werd beslist twee weken een beperktere vorm van autoluwe straten uit te testen. Mercedes Van Volcem(Open Vld) deed constructieve voorstellen om tot een beter parkeerbeleid te komen.
Volgens Hugo De Bondt (N-VA) worden de zorgverstrekkers vergeten in het nieuwe mobiliteitsplan. “Het nieuwe parkeerbeleid houdt geen rekening met de specifieke noden van de zorgsector die bij mensen aan huis komen. Zij worden geverbaliseerd als ze fout parkeren. Particulieren zouden hun oprit tijdelijk ter beschikking moeten kunnen stellen van gezondheidswerkers, die thuiszorg moeten verrichten bij patiënten in de binnenstad. Ik hou mijn hart vast, als een arts niet tijdig ter plaatse arriveert bij een in levensgevaar verkerende persoon omdat hij niet vlakbij mag parkeren.”
Het oppositieraadslid vond steun bij ex-schepen Lieve Mus (CD&V) : “Geef de zorgverleners een sticker, zodat ze probleemloos kunnen parkeren.” Ook Bruno Mostrey (Groen) en Arnold Bruynooghe (VB) pleiten voor parkeerkaarten voor zorgverstrekkers. Mercedes Van Volcem (Open VLD) vroeg zich af waarom het pleidooi van coalitiepartner CD&V niet in het mobiliteitsplan is opgenomen : “Weegt CD&V onvoldoende op het mobiliteitsplan ?”
Mobiliteitsschepen Annick Lambrecht (SP.A) antwoordde dat er overleg zal georganiseerd worden met de zorgsector. “We willen luisteren naar hun concrete noden. Politie en mobiliteitsdienst hebben het voorstel van Hugo De Bondt al onderzocht, maar het is slechts een deel van de oplossing, de binnenstad zit niet vol garages en opritten.”
Ann Soete (N-VA) pleitte voor een grondiger aanpassing over het mobiliteitsplan. “Zelfs de jongerenafdeling van de CD&V en de senioren wijzen op de nefaste effecten van dit plan. Er is nood aan betere bewegwijzering van verkeerscirculatiestromen, zeker bij omleidingen, een betere aanduiding van de laad- en loszones, doorgangskaarten voor bewoners van de binnenstad zonder garage, voor begeleiders van zieken.”
Mercedes Van Volcem (Open VLD) lanceerde enkele “constructieve voorstellen” : “Wij zijn voor autoluwe straten op zaterdag en zondag. Maar de timing om dit in te voeren was niet ideaal, met de vele werken. Waarom vallen al die werken samen ? Is er geen coördinatie ? De parking van ‘t Zilverpand is niet bereikbaar op autoluwe dagen. Beperk autoluw van 13 tot 18 uur, zoals de handelaars vragen.”
Niet alleen fietsen
“Het hele parkeerbeleid moet onder de loep worden genomen. Mensen die niet met de fiets rijden, denken dat zij in Brugge van geen tel meer zijn. Mobiliteit beperkt zich niet tot fietsen alleen. Maak van een verdieping van ‘t Zand de grootste gratis park & ride zone van ‘t land.”
Schepen Annick Lambrecht counterde de kritiek door de bewegwijzering op te sommen en citeerde de lijst van wie een doorgangsbewijs krijgt in autoluwe straten : “Als je die lijst uitbreidt naar alle bewoners, heb je geen autoluwe straat meer.”
Stad Brugge zal de komende twee weekends een beperktere vorm van autoluwe straten, enkel tussen 13 en 18 uur, uittesten. Tot slot betreurde Mercedes Van Volcem dat er bij autoluwe straten geen elektronische paaltjes staan : “Zo kun je op maat werken. Dat kost niet meer dan hekkens en personeel plaatsen.”
Bron: Het Brugs Handelsblad