Binnenkort vijf keer minder bussen door winkelstraat
Van 24 naar 18 bussen per uur in de Geldmuntstraat, van 33 naar 12 in de Zuidzandstraat en zelfs van 33 naar 6 in de Steenstraat: vanaf januari zullen op de drukste assen in Brugge, tussen de Markt en ‘t Zand, heel wat minder bussen van De Lijn rijden.De stad Brugge en De Lijn zijn tot een akkoord gekomen om minder bussen door het hart van de stad te laten rijden. Van Volcem (Open Vld) die hierover in de gemeenteraad interpelleerde reageert tevreden: “Dit is een belangrijke stap in het verbeteren van de leefbaarheid in het stadscentrum”.
Het stadsbestuur drong al lang aan op een aanpassing van het bestaande verkeersmodel, het zogenaamde stermodel waarbij alle stadslijnen langs de Markt passeren. De Lijn is nu bereid om op die vraag in te gaan. In plaats van door de winkelstraten, leidt een groot deel van de buslijnen de passagiers er nu omheen.
Besparingen bij De Lijn
Voorlopig gaat het wel om een proefproject. ‘De bedoeling is om dit nieuw bustraject op 1 januari 2016 te starten en na een jaar te evalueren’, zegt Renaat Landuyt, voor wie de nieuwe regeling niet het einde van de rit is, maar wel een aanzet om op termijn een volledig nieuw verkeersmodel te bekomen. Daarbij zouden de grote bussen in het centrum op termijn vervangen worden door kleine shuttlebussen.
’We moeten natuurlijk wel rekening houden met de besparingen die De Lijn moet doorvoeren, maar dit proefproject moet in ieder geval wel aantonen dat het busverkeer in Brugge op een andere manier georganiseerd kan worden zonder te moeten inboeten in de dienstverlening.’
Wel zullen door de gewijzigde trajecten een zestal haltes verplaatst of geschrapt worden. ‘Maar er zal altijd een alternatieve halte in de buurt zijn.’
Belangrijke stap
Landuyt maakte het akkoord over de nieuwe regeling bekend op de gemeenteraad nadat Mercedes Van Volcem (Open VLD) hem opnieuw over de bussenkwestie had geïnterpelleerd. ‘Dit is een belangrijke stap in het verbeteren van de leefbaarheid in het stadscentrum’, juichte Van Volcem de overeenkomst toe. Begin maart had de voltallige gemeenteraad zich nog unaniem tegen de bestaande busregeling uitgesproken, omdat de vele bussen zorgen voor verkeers- en geluidsoverlast en het wegdek te zwaar zouden belasten.
Ook De Lijn, dat in totaal wel twintig verschillende scenario’s opmaakte, is tevreden met het akkoord. ‘Er moet wel nog aan een aantal randvoorwaarden voldaan worden, maar we zijn blij met het resultaat van de constructieve onderhandelingen’, zegt woordvoerster Inge Debruyne. ‘Ook over het idee van de inzet van microbussen, althans in een deel van de stad, wil De Lijn meedenken.’
Bron: Het Nieuwsblad