Brugge

Drie straten in Christus-Koning vernieuwd: start werken 1 juni

BRUGGE – Op 1 juni starten de werken op die van Christus-Koning een toekomstgerichte wijk zullen maken. Twee belangrijke lanen, de Filips de Goedelaan en Karel de Stoutelaan, zullen we samen met een zijstraat, de Zeger van Malestraat, volledig heraanleggen. We starten in juni met het vernieuwen de Filips de Goedelaan, waarna we de Karel de Stoutelaan en Zeger van Malestraat aanpakken. De twee gekende lanen zullen we groen, waterrobuust en fietsveilig maken. Het is een mooi en toekomstgericht plan.

Gescheiden rioleringsstelsel en 2.800 m² aan ontharding

Deze werkzaamheden zullen van de straten duurzame en waterrobuuste straten maken. Een controle wees uit dat de riolering in slechte staat is, er ligt nog een gemengd rioleringsstelsel. In de drie straten komt een gescheiden rioleringsstelsel, met een afzonderlijke buis voor regen- en afvalwater. Hiermee scheiden we het propere regenwater van het afvalwater en krijgt het de kans om de bodem in te sijpelen. Zo vullen we de grondwaterreserves aan en is er bij hevige regenval minder kans op het overstromen van het afvalwater.

In totaal zullen we ook 2.800 m² ontharden: in de Karel de Stoutelaan zullen we voor 1.200 m² ontharden, in de Filips de Goedelaan is dat 1.600 m².

Verkeersvelige en groene heraanleg in Christus-Koning

Bij het ontwerpen van deze straten werd rekening gehouden met de verkeers- en fietsveiligheid door het voorzien van minder en trager verkeer, brede trottoirs en smallere straten.

Filips de Goedelaan: volledige make-over tot groene laan

De Filips de Goedelaan aan het Stil Ende is ingericht als fietsstraat en blijft na de heraanleg een fietsstraat. We vernieuwen de straat met voorrang voor lokaal verkeer en fietsers. De laan krijgt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur voor automobilisten. Eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer komende van de Scheepsdalelaan richting de Karel de Stoutelaan zullen we inrichten.

De rijweg, die momenteel in beton aangelegd is, komt in asfalt. Ter hoogte van de kruispunten met de Tornooistraat en de Lauwersstraat leggen we de straat in uitgewassen monolietbeton aan. Hier komt telkens een asverschuiving als snelheidsremmer.

De kasseien afkomstig van de opbraak zullen we gebruiken voor de parkeerstroken. De voetpaden komen verhoogd in platines.

Het wandelpad in dolomiet langs ’t Stil Ende zullen we vernieuwen, zodat voldoende afwatering mogelijk is. Er komt ook bijkomende verlichting langs de dolomietpaden, omwille van de vele wandelaars en lopers op dit stuk.

Aan de zijde van het Stil Ende breiden we de groenstrook met statige bomen uit met 5 meter. We behouden de bestaande bomen en planten daarnaast 21 nieuwe bomen aan. Hier komen ook nieuwe zitbanken, vuilnisbakken en groene stoeltjes in de zomer. Deze groenstrook richten we in als een lang park voor de buurtbewoners.

Aangezien de rijweg eenrichting zal zijn voor automobilisten, passen we het aansluitpunt met de Scheepsdalelaan, ter hoogte van de Ezelpoort, voor een deel aan. We leggen dit aan in hetzelfde materiaal als de bestaande toestand, zodat het plein-effect behouden blijft.

Karel de Stoutelaan: parklaan aan 30 km per uur

In de Karel de Stoutelaan wordt het deel tussen de Leopold I-laan tot aan de Filips de Goedelaan heraangelegd. De Karel de Stoutelaan maken we tot een mooie parklaan met een zone 30. Op die manier maken we de straat verkeersveiliger. De rijweg in gezaagde kasseien krijgt een breedte van drie meter, met aan weerszijden van de weg een fietscomfortstrook in uitgewassen monolietbeton, deze fietscomfortstroken hebben telkens 1.5 meter breedte. De rijweg is in totaal 6 meter breed, op die manier blijft de breedte van de straat conform de voorgeschreven breedte voor de Lijnbussen .

De parkeerplaatsen leggen we verhoogd aan in kasseien. Tussen de parkeerplaatsen en het voetpad voorzien we een groenstrook van 1,75 m breed aan weerszijden. Dit zorgt voor een groenere aanblik van de straat. Op verschillende plaatsen in het gazon leggen we verbindingspadjes aan, zo is het voetpad bereikbaar zonder dat men over het gazon moet lopen. De bestaande bomen in de straat blijven behouden, bijkomend planten we 38 nieuwe bomen aan.

Op regelmatige basis plaatsen we vuilnismanden, zitelementen en fietsnietjes in de straat.

Een plateau komt er ter hoogte van de Gouden Boomstraat Ter hoogte van de Gouden Boomstraat zullen we een plateau plaatsen en ter hoogte van de Keizer Karelstraat leggen we de verkeersgeleider met middeneiland opnieuw aan. Zo beperken we de snelheid in de straat en garanderen we de verkeersveiligheid.

Zeger van Malestraat

De Zeger van Malestraat is momenteel een eenrichtingsstraat voor het verkeer komende van de Maria van Bourgondiëlaan. Na de heraanleg blijft dit ook zo. We behouden de maximum snelheid van 30 kilometer per uur. De rijweg zullen we opnieuw in kasseien aanleggen met een breedte van 3,65 meter, alsook fietscomfortstroken voor de verkeersveiligheid.

De voetpaden in de Zeger van Malestraat leggen we aan in betonstraatstenen. Aan beide zijden van de rijweg zijn parkeerstroken voorzien in kasseien. Tussen de parkeerplaatsen en rijweg komt een greppel te liggen om wateroverlast tegen te gaan. Door de hoge parkeerdruk in de straat, worden geen bomen in de parkeervakken voorzien. Daarom moedig ik de inwoners graag aan om een gevelplant of bloempot aan te vragen !

Meer groen: 2.836 m² onthard en 59 nieuwe bomen

In totaal wordt 2.836 m² onthard: in de Filips de Goedelaan 1.600 m² en in de Karel de Stoutelaan 1.236 m². Hiermee versterken we de Vesten. Naast de 32 bestaande bomen in de Karel de Stoutelaan, planten we 38 nieuwe bomen aan. In de Filips de Goedelaan komen er 21 bomen bij.

Om de straten nog groener en leefbaarder te maken, wil ik ook alle inwoners aansporen om een gevelplant aan te vragen. In de Karel de Stoutelaan werden al meer dan 40 gevelplanten aangevraagd, een mooi initiatief van de buurtbewoners om mee te helpen aan een groene omgeving!

Investering van 4,2 miljoen euro in verkeersveilig, groen Christus-Koning

De kosten worden geraamd op 4.037.182,52 euro exclusief btw en telt 381 werkdagen. Deze investering zal de wijk echt opwaarderen: het wordt er aangenamer wonen en veiliger fietsen.

Er werd reeds een wijkmobiliteitsplan ingevoerd in deze wijk, waarbij we diverse ingrepen deden, die de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk ten goede kwamen. Een van deze maatregelen was een knip aan de Houtkaai. Daarnaast werd de gehele wijk ook een fietszone, met uitzondering van de Leopold I-laan.

Timing

Aannemer Aclagro NV voert de werken in fasen uit, zodat de hinder beperkt blijft.

  • Fase 1   Filips de Goedelaan : 1 juni 2023 – 30 september 2023 (behoudens onvoorziene omstandigheden)
  • Fase 2   Karel de Stoutelaan : 1 oktober 2023 – 30 maart 2024 (behoudens onvoorziene omstandigheden)
  • Fase 3   Zeger van Malestraat : 1 april 2024 – 15 juni 2024 (behoudens onvoorziene omstandigheden)

Ontwerp

Filips de Goedelaan:

Karel de Stoutelaan:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.