Brugge

Een toegankelijke stad voor de bewoner, de bezoeker, creatieveling en investeerder

Elke dag komt er een verkiezingsthema aan bod in Het Laatste Nieuws. Vandaag is het een belangrijk thema voor Brugge, namelijk: mobiliteit.

Het stadsbestuur krijgt 3/10 van Van Volcem (Open Vld PLUS) voor de mobiliteit.

Tijd voor een nieuwe motor en bijsturingen. Jij beslist!

1. Het Brugse Parkeerplan werd amateuristisch ingevoerd door sp.a en CD&V. Er werd geen rekening gehouden met de insteek van de handelaars, mensen die werken in de stad en de bewoners.

2. Het parkeerplan werd ingevoerd op een slecht moment meer bepaald nadat de stad maanden ontoegankelijk was geweest door gelijktijdige werken in de Geldmuntstraat (duurde drie jaar), Bevrijdingslaan, Boeverietunnel, start werken Zand, … Het is de hoogste tijd om Brugge opnieuw toegankelijk te maken voor de bewoner en bezoeker, investeerder en creatieveling.

3. Het plan werd niet doordacht ingevoerd. Men improviseerde en stuurde bij. Aanvankelijk mocht je twee uur parkeren, dan later toch 4u bovengronds.

4.De bijkomende randparkings werden niet gerealiseerd, noch de shop and go zones (juli 2018), noch werd eerst geïnvesteerd in ondergronds parkeren en buurtparkings.

Bovendien is er geen enkele ondergrondse parkeerplaats bijgekomen in die zes jaar. Ook op dat vlak zie je zes jaar stilstand. Men plant een uitbreiding van het Zand in 2020 maar men had dit in 2013 moeten plannen. Too little too late dus.

Ook de randparking in het Waggelwater is pas vorige week vergund (1 maand voor de verkiezingen). Hoe meer we wagens onder de grond krijgen, hoe leefbaarder en mooier het openbaar domein en de ruimte in de stad.

5. Het duurder bovengronds parkeren was vooral ook een belastingsparkeren. De opbrengst beloopt 3,6 miljoen euro (dubbel dan vroeger).

– Er moet een goedkoper tarief komen voor Bruggelingen uit de deelgemeenten.

– Er moet voor handelaren die in de deelgemeenten wonen en een zaak hebben in de stad een mogelijkheid zijn om een Blauwe Handelaars kaart aan te schaffen (bvb tarief 2,5 euro per dag) als ze buiten 300 meter van een ondergrondse parking liggen.

– Studenten die hier na hun studentenstudies blijven wonen en werken kunnen ook beroep doen op de parkeerkaart als ze geen domicilie kunnen nemen op kot

– In de hoofdwinkelstraten voorzien we shop and go zones en laad-en loszones

– In de andere winkelstraten in de binnenstad voorzien we kortparkeren van 60 min (wie langer wil shoppen moet zijstraten nemen en bovengronds betalen of ondergronds goedkoper parkeren)

6. Positief aan het parkeerplan is dat bewoners van de binnenstad meer plaats hebben, maar je kan er niet omheen dat er erg negatieve gevolgen zijn voor mensen die in de binnenstad werken.

En onmogelijk met de fiets naar de binnenstad kunnen komen. Zij betalen 720 euro op jaarbasis! Wie werkt in Brugge gaat er dus niet op vooruit met De fauw en Landuyt. We verlagen dit naar 2,5 euro per dag (zoals werknemersabonnement) als hun werk meer dan driehonderd meter van een ondergrondse parking ligt en er geen randparking is met deelfietsen of shuttlebusjes.

7. We moeten ook een stadsdistributienet ontwikkelen (Brugge levert).

8. Wij pleiten voor nieuwe randparkings aan de Bevrijdingslaan en aan de Kinepolis en multifunctioneel gebruik van parkings van scholen en andere overheden. Ook aan het stadion voorzien we in de toekomst een grote randparking.

9. We herbekijken de blauwe zones rond de stad, want deze werd vaak ingevoerd op plaatsen waar dit niet nodig was.

10. Meer’ shop and go’ principe met sensoren en grote ondergrondse shop and go zone onder de grond. Wij pleiten al lang voor een gratis eerste uur parkeren onder ‘t Zand.

Overigens zou je in de Brugse ondergrondse parkings het systeem moeten invoeren dat je gewoon kan in- en uitrijden met een kredietkaart: vlot en veilig en geen lange rijen voor je van shoppers en toeristen

11. We zetten in op een betere coördinatie en communicatie van de werken in de toekomst.

12. Smart City en parkeerapp (ook app on wheels voor mensen met een beperking) en we werken ook de letterlijk blinde vlekken weg voor blinden.

13. We willen ondergronds parkeren goedkoop houden.

14. We willen een andere openbaar vervoersplan met kleine elektrische busjes en twee waterlijnen.

15. We willen de randparkings met de stad verbinden met elektrische shuttlebusjes om de tien minuten of met deelfietsen.

Zie ons volledig programma op onderstaande link: https://tinyurl.com/yan9vcbb

???