Fietssnelwegen cruciaal voor toekomst van Vlaamse steden
Vlaams volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem (Open Vld) ziet fietssnelwegen als een cruciaal onderdeel voor de mobiliteit van de Vlaamse steden . Steeds meer werkgevers bieden een lease-fiets aan. KBC stelde medio 2016 reeds de vraag niet te kunnen bijhouden. Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit koppelde de doorbraak van de lease-fiets ontegensprekelijk aan de Vlaamse fietsautostrades.
Een jaar geleden nog kwam Van Volcem met minder positief nieuws. In haar jaarlijks onderzoek naar de evolutie van centrumsteden bemerkte ze dat het autobezit in centrumsteden sterker stijgt dan in de rest van Vlaanderen. In haar thuisstad Brugge waren er 6.500 auto’s bijgekomen sinds 2000. Ze pleitte toen op Vlaams en lokaal niveau om werk te maken van fietsautostrades en fietsgebruik fiscaal aan te moedigen.
Van Volcem: “We zien met de opkomst van de elektrische fiets dat er langere afstanden afgelegd worden aan een hoger tempo. Fietsautostrades zijn dan ook geen futuristisch beleid, maar het noodzakelijk antwoord op de realiteit in onze steden.”
‘Onze steden lopen vast, het immobilisme is ongekend. De economische kost daarvan is enorm, net zoals de persoonlijke kost voor de work-life balance’, gaat Van Volcem verder. ‘Onze centrumsteden kunnen geen groen meer aansnijden, de ruimte die momenteel nog beschikbaar is moet ten volle gaan naar ontspanning en beleving’.
Het is dan ook goed dat de fietssnelwegen in de lift zitten. Dendermonde is ambitieus en in overleg gegaan met Infrabel. Stad Lokeren en Gemeente Zele hebben samen met de provincie Oost-Vlaanderen een fietsostrade gelegd die beide kernen met elkaar verbindt.
Van Volcem: “De fietsostrades worden ook een merk en zijn hip. Het F-logo en de huisstijl zijn niet enkel signalisatie. De fietssnelwegen krijgen een eigen identiteit. Het logo zal dan ook direct in het oog springen, zowel op het terrein, als vloersticker, oriëntatiezuil of als rustpunt.”
Het F-logo en de huisstijl zijn meer dan louter signalisatie. Het geeft de fietssnelwegen een eigen identiteit: een kwalitatief, efficiënt, en duurzaam mobiliteitsproduct. Zo worden fietssnelwegen herkenbaar, intuïtief, veiliger en meer comfortabel. Klaar om massaal gebruikt te worden. Het logo is een initiatief van de vijf Vlaamse provincies en werd ontworpen door designer Stefan Schöning.
‘Als je dit logo ziet, dan weet je dat je op een fietssnelweg – of fietsostrade – bent’, stelt Van Volcem. ‘Nu dient vooral verder werk gemaakt te worden van de uitbouw van het netwerk. Een sterk merk werkt enkel maar met een sterk product.’
Mercedes Van Volcem: “Het is positief dat bevoegd minister Weyts de fietsinfrastructuur langs de gewestwegen bij voorkeur in asfalt wil aanleggen. Deze werd vanaf het Vlaamse niveau ook naar onze steden en gemeenten gecommuniceerd.”
De provincies steken nu de koppen samen om van de fietssnelwegen een coherent verhaal te maken. Op de kaart hieronder kan u alvast zien welke fietsostrades er bijvoorbeeld in Antwerpen zullen komen.
Vlaams Volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem stelt dat er 2400KM aan fietsostrades zal uitgebouwd worden. Dit is goed voor 110 routes. Ze zullen gedragen worden door de 5 provincies, en zullen 1 Logo hebben.
Het F-Logo, zoals hierboven weergegeven, moet de fietser naar de juiste routes brengen. Dit F-Logo zal vergezeld worden met een cijfer, naar analogie met de autostrades.
Van die 110 routes zijn er momenteel al 61 in gebruik, en aan de rest wordt naastig voortgewerkt, stelt Van Volcem.
De provincies bouwen, behalve aan de infrastructuur, nu ook aan de identiteit van deze routes, zodat ze gemakkelijk herkend kunnen worden. De unieke code na de F moet ervoor zorgen dat Google en andere navigatiesystemen gemakkelijk de routes kunnen implementeren, weet Van Volcem.
Er wordt momenteel gesproken om elk land een unieke letter te geven, Vlaanderen claimt nu de F, in andere landen of in andere taalgebieden kan er dan een aansluiting zijn met een C-route, als ze kiezen fietsautostrades onder de C (van Cycle) onder te brengen.
Het is de bedoeling de fietssnelwegen van “beleving- en comfortverhogende infrastructuur” te voorzien, gaat Van Volcem verder. Dit met de bedoeling om het de fietser aangenamer
te maken, en rustpunten, telpalen, info- en herstelpunten te installeren.
Proefprojecten
De eerste proeftrajecten liggen momenteel tussen Leuven en Herent. Daar is momenteel de “F3” in gebruik. Er zijn reeds borden en vloermarkeringen aangebracht die de fietsers de wegwijzen en informeren over de route, de fietstijden, de af te leggen weg alsook belangrijke bestemmingen op de route.
Dit proefproject is momenteel 75% gerealiseerd. Het is 32km lang en kent momenteel tussen de 650
à 1200 fietspassages per dag.
Een tweede proefproject bevindt zich in Kalmthout en is 25km lang. Het betreft de “F14”. Deze is momenteel 89% gerealiseerd en kent 100 a 210 passages per dag.
Promo op gang getrokken
Langs de autowegen worden nu promotieborden aangebracht die automobilisten en gelegenheidsfietsers informeren over het nieuwe project van de fietsostrades.
Hieronder vindt u de fietssnelwegen, die het hoogste aantal gemeentes zullen omvatten. En bijlage X geeft u een geheel overzicht in cijfers over het aantal betrokken routes en gemeentes.