Brugge

Groene boulevard in Brugge

“Rambla in Brugge met uitbreiding van ondergrondse parking ’t Zand; een droom wordt werkelijkheid”, aldus Vlaams Volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem.

De parking onder ’t Zand in Brugge breidt zo goed als zeker uit onder het Koning Albert I-park. Er zouden 600 extra parkeerplaatsen bijkomen, waarvoor er geen extra in- en uitrit nodig is. Ook een ‘Rambla’ richting Hoefijzerlaan wordt financieel onderzocht. “Schitterende zaak”, vindt Mercedes Van Volcem, die het idee lanceerde.
Studiebureau Mint nv maakte in opdracht van het Brugse stadsbestuur een studie van vier locaties voor de uitbreiding van de ondergrondse parking onder ’t Zand: Hoefijzerlaan, Beursplein, Koning Albert I-park en Bevrijdingslaan. Het aantal mogelijke plaatsen en de kostprijs van het project worden allemaal tegenover elkaar afgewogen. De Bevrijdingslaan scoort heel goed op verkeerstechnisch vlak, dankzij de vlotte bereikbaarheid via N31. Nadeel is dan weer dat de ligging commercieel niet zo interessant is want de wandelroute ligt te ver van het centrum. Het project daar zou 15,7 miljoen euro kosten. Ook de Hoefijzerlaan valt af met een kostprijs van 19,3 miljoen euro voor slechts 434 parkeerplaatsen, tegenover 600 onder de Bevrijdingslaan. Het Beursplein is dan weer een groot vraagteken omdat het nog onbekend is wat er op het plein zal gebeuren met de Beurshalle. Er zou ook veel hinder zijn voor de omwonenden.

Studiebureau
Dus blijft de ruimte onder het Koning Albert I-park, achter het Concertgebouw, over. Die bouw zou weinig verkeershinder met zich meebrengen en de in- en uitritten van de bestaande parking Centrum Zand zouden probleemloos gebruikt kunnen worden. Er zou dus geen extra belasting zijn voor de Unesco-rotonde. Dat zorgt voor een kostprijs van 12,8 miljoen euro voor 600 plaatsen: de goedkoopste oplossing. “We stellen de piste Koning Albert I-park voor als meest geschikte locatie”, klinkt het in de conclusie van het studiebureau. De stad wacht nu nog de studie rond het verkeer op de ring R30 van het Agentschap Wegen en Verkeer af om een definitieve beslissing te nemen, maar het ziet ernaar uit dat de goedkoopste en minst hinderlijke oplossing gekozen zal worden.

Rambla

Opmerkelijk is ook dat aan de Hoefijzerlaan, dus aan de andere kant van ’t Zand richting Bloedput, de tunnel zou doorgetrokken worden. Daardoor zou er een extra plein gecreëerd worden. Een ‘Rambla’ zoals in Barcelona, dus. “Ik ben heel blij dat mijn suggestie in de aanloop van de verkiezingen toch ernstig is genomen en kans maakt op realisatie”, reageert Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Dit deel van Brugge zou meteen een opwaardering krijgen. Het wordt ook een stuk veiliger. Hopelijk zorgt die drive ook voor een dynamiek in het dossier van het VTI in de Boeveriestraat. Als de school zou kunnen verhuizen, kan ook die buurt een extra troef uitspelen.”