Het winkel- en horecaplan is oude wijn in nieuwe zakken
Moet er een nieuwe wind door het winkel- en horecaplan waaien? Wel als het van Vlaams Volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem (open VLD) afhangt. De fractieleidster van Open Vld Brugge hekelt op de gemeenteraad het plan omdat het onvoldoende vernieuwend is en vooral omdat het eraan gekoppelde actieplan geen gevolg kent.
Op vraag van het stadsbestuur werd er door WES een winkel- en horecaplan opgesteld. De bedoeling is om actie te ondernemen om het winkelaanbod en horecabeleid in Brugge te verbeteren. Het plan is niet echt vernieuwend. Oude wijn in nieuwe zakken, klinkt het. Bovendien is het zo dat er sedert augustus tot nu geen gevolg is gegeven aan de analyse. Het plan werd ook niet door het college goedgekeurd. Bijgevolg denkt Van Volcem dat ook het college niet overtuigd is. Het lijkt op knip en plak werk uit andere studies. Bovendien is er een bevraging gebeurd van 196 mensen (passanten) en dit op 120.000 inwoners en 6 miljoen bezoekers. Niet echt representatief, klinkt het bij Open Vld.
Mercedes Van Volcem (Open Vld) vraagt zich af of het plan moet gereanimeerd worden. De analyse zal alvast betaald zijn door de Bruggeling, dus niets doen is geen optie. Open Vld doet dan ook constructieve voorstellen om het belevingsgebeuren in Brugge te verbeteren en zal op de gemeenteraad polsen naar de stand van zaken.
Open VLD wil vooral weten of het plan al door het college werd goedgekeurd, ze dat nog van plan zijn en of de visie van WES wel strookt met die van de stad. Als daar het schoentje knelt, dan moet dat dringend gecommuniceerd worden.
Eerder communiceerde Van Volcem al dat ze de lokale handelaars en horeca dringend wil ondersteunen, dat deed ze in navolging van de aanslagen van maart te Brussel. Aan de cijfers die ze inkeek zag ze dat Brugge zwaar geïmpacteerd is door de aanslagen en de negatieve beeldvorming over ons land. Ze pleit dan ook voor een globaal plan, eerder dan ad hoc maatregelen zoals een koppel zwanen.
“Brugge is een commerciële, historische en toeristische stad en kent bovendien ook enkele hogescholen. Een globaal plan lijkt dus beter aangewezen dan een zwanenzang.” stelt Van Volcem die een plan van aanpak wil om het Brugs winkel- en horecagebeuren nieuw leven in te blazen.
De initiatieven in Brugge moeten breed gaan en veel mensen aanspreken, Van Volcem komt dan ook met 16 voorstellen die Brugge meer moeten doen glanzen. “We moeten het stof eraf blazen. Brugge is een historische stad maar de bevolking is van de 21 ste eeuw”, klinkt het.
1.Brugge bereikbaar
In overleg met handelaren en bewoners uit de binnenstad vond Van Volcem een breed draagvlak om de parking Zand 1 uur gratis te maken. Dit blijft dan ook haar nummer 1 voorstel. Een moderne een visionaire stad, verlaagt de parkeertarieven om concurrentie met baanwinkels te trotseren.
2. Bekroon de mooiste etalage van de straat
Geef handelaars die uit het oog springen erkenning. Brugge kent heel veel mooie etalages. Niet elke week is dezelfde etalage de mooiste. Kleuren en meningen verschillen, waarom geen prijs uitreiken voor de mooiste etalage van een bepaalde periode? In het wedstrijd gebeuren komt de Bruggeling zo ook in contact met zaken waar hij nog geen affiniteit mee had.
3. Maak een pleintjesplan vol terrassen
Vele pleinen in Brugge bestaan enkel uit steen en parkeerplaatsen en kennen geen terrassen. Een pleinenplan dringt zich op. Dit kan tot stadsvernieuwing leiden. We denken aan : Vismarkt, Sint-Maartensbilk, Mallebergplaats, de Burg, Muntplein, De Dijver, Jan Van Eyckplein, het plein aan het gerechtsgebouw in de Langestraat, Simon Steven opwaarderen, ….
4. Laat de terrassen staan !
Het is absurd om de terrassen weg te doen tijdens november tot maart. Het pleidooi dat de markt mooier is zonder terrassen is niet juist en al zeker niet met de lelijke kerstmarkt erop, klinkt het kritich.
Laat andere kwalitatieve stoelen toe dan enkel de “rotan look”. Laat op autoluwe dagen ook terrassen toe op de bruggen en de Dijver en zeker op avonden in de zomer zoals Klinkende kroegen.
5. Groen is niet om naar te kijken maar om te beleven
“Op de gemeenteraad pleitte ik al werk te maken voor barbecue-ruimtes voor die mensen die geen tuin hebben. Voor een stadsstrand in de zomer voor mensen die werken in de stad en over de middag eens willen zonnen of voor mensen die geen tuin hebben noch een auto en niet meteen aan het strand geraken.”
Van Volcem stelt dat een stadsstrand niet meteen zand moet bevatten dit kunnen ook grote houten terrassen zijn aan het water of ligzetels aan de vesten of aan de kom van Steenbrugge of in het Baron Ruzettepark op de ring.
Eerder stelde ze ook voor om een kiosk in het graaf Visartpark te plaatsen en dit krijgt nu gevolg met een pop-up bar (salon).
6. Ook het Koning Albertpark achter het concertgebouw moet een leuk stadspark worden aansluitend op het nieuw aangelegde Zand.
7. Geef aan jubilarissen een eetbon voor de lokale horeca
Waarom cash geven als we meteen ook de lokale horeca kunnen stimuleren? Een idee dat ik reeds poneerde is dan ook om jubilarissen te feliciteren aan de hand van eetbonnen, die ze kunnen consumeren bij de lokale horeca. Bij uitbreiding meerdere groepen, die iets te vieren hebben of iets winnen.
8. Breid het winkelkerngebied uit
Het winkelkerngebied uitbreiden naar de Brugse binnenstad, meer bepaald tot aan de eerste omwalling is een slim idee; Zo laat je nieuwe starters toe omdat huren op B locaties beter kan zijn.
Maak een concept zoals in Amsterdam “de negen straatjes” waar starters in negen straatjes zijn gevestigd en authentieke zaken verkopen (kunst, klederen, muziek, food, ….)
9. Kookeet voor jong talent
De West-Vlaamse foodies zitten in Gent. Tijd voor ons talent te behouden, maar vooreerst te ontdekken. Het mooie en gezellige karakter van Brugge leent zich voor culinaire hoogstandjes. Een kookeet voor jong talent. Jong Cookies bijvoorbeeld, het kan onze stad als culinaire plaats meer in de verf zetten. Nu wil iedereen meedoen aan Kookeet maar jonge talenten krijgen niet altijd de kans. Jong Cookies in april ?
10. Centrummanagement
De horeca-coach doet goed werk. Het is een belangrijke brug-functie om problemen preventief aan te pakken. Naast de horeca-coach is Van Volcem van mening dat Brugge ook nood heeft aan centrummanagement. Iemand die proactief kijkt hoe het centrum het best evolueert. Waar zijn de opportuniteiten en waar is er overlast?
Hoe kan het trouwens dat Brugge geen exclusieve winkels en flagshipstores weet aan te trekken, ondanks haar uniek historisch karakter? Een centrummanager met visie kan zulke zaken aanpakken.
11. Ramblas
Een Ramblas in Brugge, zoals steden als Barcelona er één kennen zou perfect zijn om de gezelligheid van Brugge te verstevigen. Het is een punt van Van Volcem sinds 2012, om in Brugge een prachtige groene laan te creëren in het verlengde van het mooie Zand. De mooi Ramblas zou de viervaksbaan uit het centrum onder de grond toveren en zou Brugge veel mooier maken en ook een leukere beleving met zich meebrengen.
12. Breid de parkeerplaatsen voor eens en altijd uit
Tekort aan parkeerplaatsen, het is de frustratie van elke Bruggeling. Niet iedereen is een dagjestoerist die een hele dag spendeert. Mensen hebben nood om snel en efficiënt eens naar het stad te kunnen. Het gebrek aan parkeerplaatsen hypothekeert dat. Van Volcem en collega Pillen klagen onder andere aan dat bij de heraanleg van de buurten rond Sint-Salvator en rond Sint-Walburga verschillende parkeerplaatsen verdwenen. Dit zijn bij uitstek plaatsen waar Bruggelingen wonen die hun wagen ergens moeten kwijtgeraken.
Open Vld Brugge denkt aan volgende plaatsen:
Onder ’t Zand en onder het Beursplein, op Oud Sint-Jan, de Weylerkazerne, de parking van het Gerechtsgebouw in het weekend, Groenestraat, Pandreitje, Waggelwater, Sint-Pieterstation.
13. Operatie Zilverpand
Het Zilverpand moet voorwerp worden van een vernieuwd concept met een grotere belevingswaarde net zoals de Site Oud Sint-Jan.
14. Help de winkelier en horeca uitbater in plaats van hem te ontmoedigen met allerlei regelgeving
Toon iedereen de weg in plaats van repressief op te treden. De weg tonen kunnen we zelf letterlijk nemen. De belabberde mobiliteit krijgt klanten soms geheel niet aan de handelszaken. Een betere aanduiding vanaf het binnenrijden van Brugge zou alvast helpen. Dan kan de handelaar al meteen meegeven of je richting Zuid, West of Oost moet rijden.
15. Maak het shoppen aangenaam en installeer shop boxen
U weet wel, u hebt u net zwaar uitgesloofd bij het vergelijken van alle kleuren bloesjes, en wenst dat te vieren met een natje of een droogje op een terrasje. Enkel ziet u er zo hard tegenop om al dat grief mee te sleuren. Als u dan beslist het eerst in de wagen te leggen, kruipt u er dan ook maar meteen in en rijdt u naar huis.
“Open Vld Gent gaat dit ongemak tegen door het installeren van shopboxen. Je kan er je aangekochte spullen opslaan, terwijl u nog even nageniet en bijkletst in de horeca. Een kleine investering, die de beleving een pak aangenamer maakt.”
16. Van Triënnale naar Biënnale
De Triennale is een succes. Maak er een Biennale van zoals in Venetië. Bovendien is het ook een goeie zaak om pop up initiatieven jaarlijks te herhalen die jongeren appreciëren en aan Brugge een trendy imago geven.
“Ik denk aan de Urban EGG, zwemmen in de reien, barbecue en aan het water. Brugge is een historische stad maar de bevolking is van de 21 ste eeuw. Als we dit imago versterken dan zal Brugge een nog sterkere beleving krijgen en leuker zijn om te winkelen, te bezoeken en te eten. Zowel voor de Bruggeling als de toerist.”