Brugge

Ik laat je niet links liggen

Wie denkt mee?
Brugge moet Opnieuw Vooruit.

Ik wil vooruitgang in plaats van stilstand

vanvolcemgemeenteraadDe coalitie sp.a – CD&V is nu 4 jaar bezig.  De proefperiode is kennelijk voorbij. Het stadsbestuur geraakte de eerste 3 jaar niet vooruit, integendeel.  Het vierde jaar volgden wat studies en aankondigingen.

Bruggelingen zijn niet tevreden over de vele files, de openstaande bruggen, de achteruitgang op het vlak van toerisme, de vele werken met gebrekkige communicatie en zonder enige coördinatie.  In grote dossiers zoals het  voetbalstadion werd te trage vooruitgang geboekt door wisselende ideeën omtrent financiering en locatie. Ook de Ronde van Vlaanderen is vertrokken.  Grote tentoonstellingen bleven de eerste vier jaar uit terwijl Brugge ooit dé culturele hoofdstad was.  De werken in de hoofdwinkelstraten duurden 2 jaar. Ondertussen voert men een ondoordacht mobiliteitsplan in. Wie werkt in de binnenstad gaat er op achteruit. Welgeteld met €5 per dag, dat is € 100 in de maand.

Het Huis van de Bruggeling, het nieuwe administratieve kantoor aan het station, is zo’n dossier dat ik helemaal anders had aangepakt. Het is een te dure huurlocatie op een plaats waar het mobiliteitsprobleem nog niet is opgelost. Ook over het vernieuwen van de Beurshal is niet goed nagedacht. Hoe zal men het verkeer afwikkelen rond een hal, dat slecht ontsloten is?

Het project Stadsvaart om meer boten door Brugge te jagen, is een misser. Mensen klagen terecht over de vele wegenwerken en slechte communicatie. Anderzijds is de Triënnale wel vernieuwend. De winterterrassen en het verkeersvrij van de winkelstraten op zaterdag vind ik positief.

Het palmares van het huidige stadsbestuur is pover doordat de coalitiepartners niet goed samenwerken. CD&V heeft nooit de winst van Landuyt kunnen verkroppen en in plaats van een running partner, was CD&V een tegenstribbelende partner die de stilstand mee veroorzaakte.  Een stad besturen vraagt leiderschap, samenwerking en visie. Nu gaan de partijbelangen voor op de belangen van burgers. Een nieuw bestuur kan een nieuwe wind door het stadhuis laten waaien.

De Bruggeling loopt niet hoog op met het huidig bestuur. De Bruggeling voelt geen daadkracht en drive meer. Brugge wordt nu ouderwets bestuurd en er worden te veel politieke spelletjes gespeeld. Het zou mooi zijn mocht Brugge door een sterke ploeg bestuurd worden, waarbij de Bruggeling centraal staat. Ik wil een stad waar het niet langer uitmaakt of je een sp.a of CD&V-kaart hebt. Met open vizier de stad besturen, want voor mij telt elke Bruggeling.

 

In Brugge ligt nu alles open

Niet alleen de straten liggen open, ook de wegen naar het stadshuis. Na deze legislatuur is alles mogelijk. De kiezer zal beslissen wie burgemeester wordt en de stad zal besturen.

Goede en gemotiveerde krachten om de huidige meerderheid te breken zijn welkom in ons team.

 

Brugse ervaring

Ik zetel straks 18 jaar in de gemeenteraad. En tussen 2006 en 2012 was ik schepen van Ruimtelijke Ordening. Als schepen ben je minister van je stad en bestuur je zelf. Je bereidt de toekomst voor, je beslist, je maakt Brugge beter en mooier en je maakt kleine en grote dromen van de mensen waar.

Met Open Vld proberen we Brugge terug vooruit te helpen. Daarom geef ik ook raad achter de schermen, ik kan het niet laten. Het is sterker dan mezelf.

 

Doel 2018: De huidige meerderheid breken en een nieuwe wind door het oude stadhuis

Het is duidelijk dat de Bruggeling verandering wil en ik heb er goesting in. Vrouwen  kunnen goed puin ruimen in woelige tijden. No-nonsense de zaken aanpakken met 1 doel: Brugge beter maken.  

Open Vld heeft een sterk team. Mensen rondom mij vragen me vaak of ik met de andere partijen praat voor samenwerkingen in 2018. Gelukkig leven we in een democratie. Dat betekent dat als je van mening verschilt, je toch met elkaar spreekt. Ik spreek dan ook met alle mensen en partijen die willen bouwen aan onze stad. Een stad besturen gaat het best als je ook goed overeenkomt.”

Fractie Brugge

Gebrek aan ambitie

Brugge wordt op een zeer conservatieve wijze bestuurd, zonder ambitie. Het huidige stadsbestuur is fier op het huis van de Bruggeling. Maar eigenlijk is het een pand dat men aan een veel te hoge prijs huurt in de stationsbuurt. De ambtenaren zijn niet tevreden.

Ook qua parkeergelegenheden blijft het bestuur te kort schieten. Sinds december 2014 is er een beslissing, maar geen enkele uitvoering. Gelukkig zijn we nu halfweg en is de tijd aan het inkorten

 

  1. Mobiliteit

1.1 Er is geen parkeerplan

Open Vld wil af van het parkeertekort. 3.000 nieuwe parkeerplaatsen tegen 2020. Dat nemen wij duidelijk op in ons programma.

We zetten in op slimme oplossingen. Ik begon reeds mijn consultatieronde om te kijken hoe de scholen kunnen bijdragen aan een structurele oplossing. Polyvalent gebruik van ruimte en verspilling tegengaan, dat is waar Open Vld Brugge voorstaat.

3.000 parkeerplaatsen bij tegen 2020

Open Vld lanceert opmerkelijk voorstel om parkeerplan te doen slagen.

Brugge moet tegen 2020 liefst 3.000 parkeerplaatsen meer tellen dan nu. Dat is het ambitieuze plan van Open Vld-speerpunt Mercedes Van Volcem. “Alleen zo zullen bewoners, werknemers en bezoekers voldoende plaatsen hebben”, zegt de politica. “We werken aan meer plaatsen”, zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a).

Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid MercedesVan Volcem (Open Vld) vroeg cijfers op over het aantal parkeerplaatsen in Brugge. Dat zijn er momenteel 4.840 ondergronds en 5.500 bovengronds. Uit die cijfers blijkt dat er 20.000 Bruggelingen in het centrum wonen en dat meer dan 93 procent van de Brugse gezinnen een wagen heeft. “Bovendien werken 18.000 mensen in de binnenstad. Een snelle optelsom leert dat er simpelweg te weinig plaatsen zijn om al die auto’s een plek te geven. Dat bewoners nu vaak rondrijden om een vrije plaats te vinden in de buurt van hun woning, is niet verwonderlijk. Met het nieuwe parkeerplan is dat probleem niet verholpen”, zegt ze. “Uit de meest recente Stadsmonitor (onderzoek bij Bruggelingen, red.) blijkt bovendien dat 9 op de 10 Bruggelingen tevreden zijn met de huidige parkeerregeling. Toch voert men nu drastische veranderingen door, zonder de bijkomende randparkings en ondergrondse parkeerplaatsen te realiseren.”

Ambitieus

Haar partij heeft nu zelf een ambitieus plan klaar om tegen 2020 de problematiek op te lossen. “We hebben nood aan 3.000 extra parkeerplaatsen in de buurt van ons centrum”, zegt Van Volcem. “Er is natuurlijk de ondergrondse uitbreiding van’t Zand met 650 plaatsen, maar ook aan het station en Oud Sint-Jan dringt zich een uitbreiding op. In de Groenestraat, aan de vroegere boksclub, kan dan weer een buurtparking gerealiseerd worden. Het is samen met de buurt van de leegstaande Weylerkazerne in de Ezelstraat een vande plaatsen waar we nieuwe parkeergelegenheden willen zien. Tot slot kan er ook een nieuwe randparking komen aan de Bevrijdingslaan op de site vanMetro. Onderhandel met de eigenaar, want dit is een ideale locatie.”

En is dat allemaal nog niet genoeg, dan wil Open Vld ook onderzoeken of de parkingvan het Gerechtsgebouw en speelplaatsen van scholen in de weekends gebruikt kunnen worden.

Bron: Het Laatste Nieuws 27 oktober 2016

Rood: Bestaande parkings

  1. Pandreitje
  2. Biekorf
  3. Langestraat
  4. Zilverpand
  5. Katelijnestraat
  6. Station


Wit: Parkings die Open Vld uitgebreid wil zien worden

  1. Station
  2. Zand met 600 plaatsen
  3. Oud Sint – Jan

Groen: Plaatsen waar Open Vld parkeergelegenheden wil voorzien

  1. Groenestraat 62 voor buurt aan Boeveriepoort
  2. Ezelstraat aan Middenschool
  3. Graaf Visart (onder de grond)
  4. Bevrijdingslaan bvb site Metro
  5. Kinepolis
  6. Begin van de Baron Ruzettelaan (Boudewijnbrug)
  7. Altebij (Sint Kruis)

Blauw: Multifunctioneel gebruik mogelijk maken

  1. Gerechtsgebouw (Langestraat)
  2. Oude Gentweg – Vlaamse overheid
  3. Hemelsdaele
  4. Speelplein Sint – Leo
  5. B-park sint-Pieters
  6. Parking aan het nieuwe voetbalstadion op lange termijn

parking

 

Van Volcem vraagt Brugse schooldirecties om input

Vlaams Volksvertegenwoordiger en Brugs fractieleidster Mercedes Van Volcem (Open Vld) schreef vorige week de Brugse schooldirecties aan met een vraag om input aangaande de Brugse parkeerproblematiek.

Van Volcem lanceerde een ambitieus parkeerplan, waarin ze naast de uitbreiding van de ondergrondse parkings en de beschikbaarheid van de bovengrondse, wil inzetten op het polyvalent gebruik van ruimte. De argumentatie is duidelijk, de ruimte in Brugge – en bij uitbreiding Vlaanderen – is zo goed als op, slimmer omspringen met wat beschikbaar is, is de boodschap.

schooldirecties

 

1.2 Mobiliteitsplan ontoereikend

Het huidige mobiliteitsplan is ontoereikend.  We staan met z’n allen teveel stil. Er is een slechte coördinatie van de werken. Ook de gebrekkige communicatie is voor velen een doorn in het oog. Ondoordachte beslissingen zoals het vervangen van een rijstrook door een busbaan is veelzeggend over hoe het stadsbestuur te werk gaat.  Ik vind het onaanvaardbaar dat er steeds parkeerplaatsen verdwijnen zonder dat er een degelijk parkeerplan is.

De autoluwe straten op zaterdag zijn goed, enkel de uren dienen aangepast te worden. Ik ben hiervoor tussengekomen in de gemeenteraad. Men besliste op mijn aangeven dat men het startuur van 10u naar 13u zal wijzigen. Op die manier kunnen leveringen en afhalingen nog tot 13u gebeuren en is de parking Zilverpand ook toegankelijk tijdens de wekelijkse markt.

 

1.3 Masterplan mobiliteit

Mobiliteit vraagt een doortastende aanpak: milieuvriendelijk en vooruitstrevend maar ook winkel- en woonvriendelijk. Mobiliteit is meer dan parkeerbeleid. Een masterplan voor onze stad dringt zicht op. Zo moeten we alle verschillende mobiliteitswerken beter op elkaar afstemmen.

1.4 Zorg dat mensen op hun bestemming geraken

Zorg voor een vlot verkeer. Combineer dit met duidelijke bewegwijzering. Onze bezoekers en bewoners moeten tijdig op hun bestemming geraken zonder nodeloze vertragingen.

We moeten van onbereikbaarheid naar bereikbaarheid evolueren.

Te veel handelaars komen klagen dat hun zaak niet bereikbaar is. Gedaan met praten, de bereikbaarheid moet gegarandeerd worden. Ik denk onder andere aan de problematiek van het Zilverpand, de Geerwijnstraat en de Lendestraat.

 

  1. Stadsvernieuwing

Stadsvernieuwing en ruimtelijke ordening zijn een centraal thema voor mij, het zijn thema’s die het klimaat van Brugge voor jaren zullen bepalen. Het is aan de overheid om een ruimte te creëren waar mensen gelukkig zijn.  Kwaliteit staat voorop maar ook beleving, vlot en veilig verkeer, naast ruimte voor werk en wonen.

De openbare ruimte van steden heeft een niet te onderschatten invloed op de inwoners. We komen er in contact met elkaar, werken er aan onze gezondheid, nemen er tijd voor ons gezin of passeren er vluchtig wanneer we gaan werken. Ruimte gaat dus elke Bruggeling aan.

Een goed ruimtelijk beleid is ook een sociaal beleid. Iedereen moet toegang hebben tot groen en ontspanningsmogelijkheden. Zeker zij die minder groen en ruimte in eigendom hebben.

Investeren in openbaar domein is dan ook sociaal beleid. Iedereen geniet van de openbare ruimte op gelijke en toegankelijke wijze.

De markten, bossen, straten zijn van iedereen.

2.1 Brugse Ramblas

De Hoefijzerlaan is de toegangsweg van Brugge. Deze drukke vierbaansweg doorkruist als een autostrade het ei van Brugge.  Dit is een doorn in het oog.  De infrastructuur wil Mercedes onder de grond leggen en bovengronds creëren we een brede groene laan naar het voorbeeld van de Rambla in Barcelona.

Dit zou de omgeving van ’t Zand een nieuwe impuls kunnen geven. Het stadsbestuur liet dit reeds eerder onderzoeken. Het is mogelijk. Met Open Vld Brugge wil Mercedes zich engageren dit te verwezenlijken.

Bekijk hier het voorstel van Mercedes: https://www.youtube.com/watch?v=uKfo0Gm9Zmo


2.2 Herbestemming van het Kerkelijk patrimonium op lange termijn

De Brugse liberalen pleiten al lang voor een ernstige denkoefening over het steeds minder gebruikte maar immense kerkelijk patrimonium in Brugge. Open Vld heeft een concreet plan voor de herbestemming van de Walburgakerk gelanceerd. We denken aan een kunst- en congrescentrum.

Met Open Vld dringen we aan op een ernstige reflectietoets over de partijgrenzen heen en samen met de geloofsgemeenschap, om na te denken over het nuttig gebruik in het algemeen belang van dit enorme patrimonium. Het gaat dan ook over de afgesloten prachtige tuinen en parken waar de Bruggeling toe bijdraagt via de belastingen.

Oude leegstaande kloosters, zoals de Rode Nonnen kunnen goede en hippe werkplekken worden. Kantoren die mensen of bedrijven kunnen huren, zelfs per dag of per uur. Het zou de werkende Bruggelingen in de stad kunnen houden en het in- en uitgaand verkeer beperken.

KERKEN BRUGGE ANDERS GEBRUIKEN

De Brugse Open-Vld hoopt dat de stad Brugge straks kansen krijgt om minder gebruikte kerken anders te gebruiken.

Open-Vld Brugge kijkt al maanden uit naar de beslissing van het bisdom en de stad met betrekking tot enkele kerken die aan de eredienst zouden worden onttrokken.

“De Brugse liberalen pleiten al lang voor een ernstige denkoefening over het steeds minder gebruikte maar immense kerkelijke patrimonium in Brugge” zeggen raadsleden Mercedes Van Volcem en Jasper Pillen.

In binnen- en buitenland werden al evenementenruimtes, boekenhandels, hotels, … ingericht in leeg kerkelijk patrimonium. 

Raadslid Jasper Pillen doet meteen een concreet voorstel voor een toekomstige herbestemming van St. Walburga: “Walburga is een prachtig gebouw die in al haar glorie moet behouden blijven.

Wij pleiten er dan ook voor om de kerk om te vormen tot een kunsten- en congreszaal. Amuz, een 17e eeuwse augustijnenkerk in het centrum van Antwerpen, maakte deze geslaagde transformatie al. Onder andere het Festival van Vlaanderen is er thuis” geeft Pillen als voorbeeld aan. “Brugge kan dergelijke extra infrastructuur gebruiken en het zou een unieke troef zijn voor meerwaardezoekers, met respect voor het patrimonium”

Open Vld dringt aan op een ernstig reflectieproces, over de partijgrenzen heen en samen met de geloofsgemeenschap, om na te denken over het nuttig gebruik in het algemeen belang van dit enorme patrimonium in onze stad. “Het gaat dan bijvoorbeeld ook om de nu voor de Bruggelingen afgesloten prachtige tuinen en parken die eigendom zijn van de kerk maar waarvoor de Brugse belastingsbetaler veel geld neertelt. Deze moeten meer opengesteld worden. Maar ik denk dan bijvoorbeeld ook aan het inrichten van een bibliotheek of een stille lees- en studieruimte in een Brugse klooster.

We moeten nu starten met het denken over deze toepassingen” stelt fractieleider Mercedes Van Volcem nog. 

Bron: Krant van West – Vlaanderen. Februari 2016.

kloostersites

2.3 Pleintjesplan

Er is teveel beton en te weinig amusement op de Brugse pleinen. Het ontbreekt het huidige bestuur aan engagement en visie om een coherent beleid te voeren. De pleintjes dienen om te genieten.  Voor fietsers moet het stadsbestuur betere infrastructuur voorzien.pleintjesplan

Open Vld werkte een pleintjesplan uit

Open Vld wil dat er werk gemaakt wordt van een pleintjesplan voor Brugge. Bij monde van fractieleider Mercedes Van Volcem stellen de liberalen de gezelligheid en aantrekkelijkheid van Brugge voorop. In de zomer moet Brugge haar troeven slim en efficiënt uitspelen.

In de consultatieronde die Van Volcem hield bij de inwoners en zaakvoerders van de binnenstad polste Open Vld naar de mogelijkheden om Brugge aantrekkelijker te maken en de lokale horeca en handel te laten floreren. Met 16 constructieve voorstellen trok ze naar burgemeester Landuyt (sp.a).

Dat haar voorstellen positief onthaald werden sterkt Van Volcem in haar pleidooi. Een sterke focus wordt door de liberalen nu gelegd op de vraag werk te maken van een pleintjesplan. Met de zomermaanden in het vooruitzicht willen ze alles in het werk stellen om via gebundelde krachten Brugge te laten bruisen van initiatieven en ontspanningsmogelijkheden voor jong en oud.

Pleintjesplan

Het pleintjesplan komt voort uit de 16 voorstellen van Van Volcem. Open Vld Brugge blijft hameren op het feit dat teveel pleinen in Brugge bestaan uit steen en parkeerplaatsen. Inzetten op terrassen die altijd blijven staan is voor hen de boodschap.

Verder moet een pleintjesplan vooral een coherente visie verzorgen. Dit kan tot structurele veranderingen leiden en stadsvernieuwing teweegbrengen. Van Volcem denkt vooral aan Vismarkt, Sint-Maartensbilk, Mallebergplaats, de Burg, Muntplein, De Dijver en Jan Van Eyckplein. Maar ook het plein aan het gerechtsgebouw en het Simon Stevenplein moeten opgewaardeerd worden.

Speciale aandacht voor de Vismarkt

De Vismarkt is één van de pleintjes waar Open Vld reeds een visie over heeft. Het idee om van de Vismarkt een aangename eet- en drankmarkt te maken, in een overdekte hal bestaat al een tijdje. In het begin van de legislatuur heeft Jasper Pillen (Open Vld) dit op de agenda proberen zetten. Er werd toen een werkgroep opgericht.

Het stadsbestuur stelde in april aan Open Vld de vraag te bekijken de mogelijkheden te onderzoeken. Er werd alvast overgegaan tot het versterken van de elektriciteit op de Vismarkt.  

Ondertussen kreeg Open Vld te horen dat vanaf 10/06 tot en met 26/08 opnieuw elke vrijdag ‘Zomeren op de Vismarkt’ door zal gaan. Een negental handelaars rond de Vismarkt zullen ook dit jaar aan democratische prijzen een (vis-)hapje en drankje aanbieden.

Van Volcem: “Het is goed nieuws dat er ingezet wordt op de aantrekkelijkheid van de Vismarkt. We zien nu zelfs dat het aanbod uitgebreid is met vegetarische en biologische alternatieven, volksdansen en salsa. Als Open Vld hebben we altijd gepleit voor plannen als dit op de Brugse pleinen.” 

Ook het dossier omtrent een overkapping van de Vismarkt wordt nu terug leven ingeblazen. Van de Vismarkt een permanente overkapte eet- en drankmarkt maken, is de visie van de Brugse liberalen. Open Vld is positief dat er volgend jaar duidelijkheid zal zijn over de haalbaarheid van dit plan, en hoopt dat de effectieve restauratie van de bekende Brugse markt in 2018 gestart kan worden.

Schepen Decleer nodigt raadslid Van Volcem uit

Na de positieve reactie van de burgemeester (spa.a) laat nu ook schepen Decleer (CD&V) weten Van Volcem graag te willen ontvangen om de voorstellen te bespreken.

“Het getuigt van professionalisme dat schepen Decleer mij uitnodigt mijn voorstellen te willen bespreken. Zowel oppositie als coalitie willen immers dat Brugge een aantrekkelijke en bruisende stad blijft, ik ga dan ook graag op de uitnodiging in.”: aldus Van Volcem.

Van Volcem hoopt dat in dit constructief overleg de vraag voor een pleintjesplan ingewilligd kan worden. Op de gemeenteraad pleitte ze al meermaals voor initiatieven te nemen om het lokale horeca- en winkelgebeuren naar een hoger niveau te tillen.

Bovenstaand persbericht werd overgenomen in Krant van West – Vlaanderen, De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Het pleintjesplan is onderdeel van mijn visie voor de heropleving van de handels- en horecazaken.

pleintjesplan2

2.4 Bruggen voor Brugge

De Vlaamse overheid heeft eindelijk een plan klaar om de komende drie jaar acht bruggen in Brugge te vernieuwen of renoveren. Dat plan komt er, nadat de Kruispoortbrug I het in oktober begaf en weggehaald moest worden. Ik kwam hierover meermaals tussen in het parlement. De Katelijnepoortbrug, die vorige week mankementen vertoonde, is nog dit jaar het eerst aan de beurt.

De bruggen in Brugge zijn sowieso al een heel jaar een hot item. Ze gaan jaarlijks tot 3.500 keer open om schepen doorgang te verlenen.

Dat er nood is aan dringende herstellingen van verscheidene bruggen, bewijst het plan van aanpak voor de komende drie jaar. De dienst Waterwegen en Zeekanaal zal acht bruggen vernieuwen, te beginnen met de Katelijnepoortbrug en de Verbindingssluis. Ook de Steenbruggebrug zal worden geïnspecteerd. Maar grote investeringen plant men daar niet, omdat er een nieuwe brug komt in 2018.

Ter hoogte van de Dampoortsluis zijn er drie bruggen. Uit de inspectie van de brug over het bovenhoofd (waar het water gewoonlijk het hoogst staat) van de Dampoortsluis blijkt de nood aan structurele aanpassingswerken. Dat is ook het geval voor het benedenhoofd (waar het water gewoonlijk het laagst staat) en het zijdelingse hoofd van de sluis. Die werken zijn voor volgend jaar. Ook de fiets- en voetgangersbrug aan de Canadabrug, die momenteel niet toegankelijk zijn, krijgen volgend jaar een renovatie.

Dit is positief voor de Bruggeling. Ik ben blij dat we de Vlaamse overheid ertoe kunnen bewegen om de komende jaren de nodige investeringen te doen. Minstens even belangrijk is om dit goed af te stemmen met het stadsbestuur, zodat we de hinder tijdens de werken tot een absoluut minimum kunnen beperken.”

2.5 Stadsparken

Ik wil dat de stad initiatieven neemt om de Brugse stadsparken aantrekkelijker te maken inzake beleving en sociale cohesie. Ik wil onder andere meer openbare barbecuestellen die iedereen kan gebruiken. Voorwaarde is dat alles goed opgeruimd wordt, hiervoor zijn duidelijke regels noodzakelijk. Dit wordt in andere steden met succes toegepast. Het brengt mensen dichter bij elkaar.

Het is leuk voor mensen die geen tuin en terras hebben en het bevordert het wonen in de stad. Het concept mag niet omslachtig zijn en moet spontaan kunnen.  Initiatieven om in de stadsparken een ‘pop-up’keuken te realiseren moeten we aanmoedigen. De stad moet ook de buurtbewoners de kans geven om zo’n evenementen in stadsparken op te zetten.

Bekijk die video:

 

2.6 Breng Guggenheim naar Brugge

Ik dring erop aan werk te maken van een aanbod moderne kunst in Brugge. Het huidige aanbod verruimen met een nieuw structureel project kan Brugge pas echt op de kaart zetten als kunststad.

Open Vld Brugge wil dat er een dossier ingediend wordt dat raamt wat de mogelijkheden zijn voor Guggenheim naar Brugge te halen. Brugge moet ambitieus zijn.

Het is geen toeval dat mijn voorstel nu ook gesteund wordt uit verschillende hoeken. Het bewijst dat wanneer je aan de kar blijft trekken met een goed idee, er weldegelijk mensen zullen volgen.

guggenheim 

2.7 Altijd terrassen

Landuyt maakt goede winterterrassen onmogelijk met zijn terrassenbeleid. De Brugse horeca-uitbaters mogen vanaf volgende winter tijdens de openingsuren tafels en stoelen voor hun deuren plaatsen, maar vaste constructies die ’s nachts blijven staan kunnen niet. Dit is geen oplossing.  In de winter zijn vaste terrassen met voorziene verwarming noodzakelijk. Een streng nieuw reglement waarbij men wat tafels en stoelen buiten kan zetten ‘op mooie winterdagen’ is voor de horecazaken een doekje voor het bloeden.

Ik ben al geruime tijd voorstander van terrassen in de winter. De eigenaars van een horecazaak moeten zelf kunnen beslissen of ze hun terrassen laten staan. Het is absurd dat ze in de winter weg moeten. Het blijven staan van de terrassen heeft niets met monumentenzorg te maken. In Rome en Firenze blijven de terrassen wel staan.

 

  1. Economie

3.1. Brugge, de start-upstad

Open Vld wil van Brugge een toonaangevende start-up stad maken.

Verschillende steden ontwikkelden reeds visies en platforms. Er is een belangrijke rol weggelegd voor Brugge in het Vlaamse start-uplandschap. We hebben veel troeven: een uniek kader, een haven, vlakbij de zee. De economie is het zwakke broertje van het Brugse stadsbestuur. Als we hier niets aan doen dan zal de schade onomkeerbaar worden.

Er is ook goed nieuws… Het is nog niet te laat!

Steden als Gent, Brussel, Antwerpen en Leuven kennen veel start – ups. Jong en creatief talent dat niet toevallig ontspruit in de universiteitssteden. In Brugge kennen we minder start –ups en hebben we het nadeel dat veel van ons creatief en jong talent blijft plakken in andere studentensteden. Maar in september heeft de KULAK een nieuwe campus geopend in onze stad. Steeds meer zal Brugge dus een aantrekkingspool worden voor jonge ondernemers.

Het starterscontract voor beginnende ondernemers vind ik een goed idee. Wanneer ondernemers in Gent een starterscontact ondertekenen, laten ze zich professioneel begeleiden. In ruil krijgen ze van de stad een financiële ondersteuning tot € 5000.

Gent reserveert er jaarlijks € 250.000 voor. Hiermee kunnen dus 50 Gentse (her)starters ondersteund worden. Initiatieven als dit werpen duidelijk vruchten af als we zien dat amper 1 op 20 afhaakt na 3 jaar. Van goede voorbeelden moeten we leren.

Open Vld wil dat Brugge een Smart City wordt. Door het uitrollen van een smartphone applicatie en in te zetten op nieuwe digitale communicatietechnologieën komen handelaars en consumenten dichter bij elkaar. Een geïntegreerde applicatie die je leidt naar een beschikbare parkeerplaats zou geen overbodige luxe zijn in een stad met parkeernood.

 

3.2. Uur gratis parkeren onder ’t Zand, shoppen gemakkelijker maken

Door een uur gratis parkeren in te voeren, kan de doorstroom in de parking opgevoerd worden. Mensen gaan sneller geneigd zijn langs de lokale horeca te gaan of inkopen te doen tijdens de middag.

Als de parking uitbreidt, wordt het de grootste ondergrondse parkeerruimte van Vlaanderen. Echter is er met het beleid rond de parking heel wat mis. De parking is momenteel zo goed als altijd volzet. Een verdieping omvormen tot een soort ‘park and ride’ is de oplossing die Open Vld Brugge wil.

Mercedes Van Volcem wil park & ride onder ‘t Zand

Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Mercedes Van Volcem (Open VLD) lanceert een voorstel om de binnenstad nieuw leven in te blazen. “Het parkeerbeleid voor de centrumparking Zand is aan herziening toe”, vindt ze. “Maak van laag -1 de grootste park and ride-zone van het land. Je moet er 1 uur gratis kunnen parkeren en over de middag anderhalf uur. Er is geen wachtrij om te betalen. Je kan vlot je boodschappen doen. Over de middag kan je gaan lunchen. Dat is goed voor inwoners, zelfstandigen én bezoekers.”

“Dit ‘Easy come and go’-voorstel is goed voor de Noordzandstraat, de Smedenstraat en de Zuidzandstraat”, aldus van Volcem. “Wie plant om meer dan een uur te blijven neemt de -2, -3, -4 of -5. Dit stimuleert het kopen en ook de lunchcultuur in onze stad. Het vergemakkelijkt boodschappen doen. Een beleid waar inwoners, horéca en winkeliers tevreden mee zullen zijn. Blijf je langer op -1 dan de gratis termijn, dan is het duurder dan op de andere lagen.”

“Het gaat om een beperkte investering voor de aanpassingen. We kunnen dit financieren via het toekomstfonds”, besluit de Brugse politica.

Bron: Krant van West-Vlaanderen/Brugsch Handelsblad, april 2016

3.3. Reanimeer het Winkel- en Horecaplan

Open Vld Brugge ziet met lede ogen aan dat het stadbestuur steeds studies bestelt, maar geen beslissingen neemt.

Het winkel- en horecaplan van deze zomer is oude wijn in nieuwe zakken. Het kostte € 50.000 en werd niet goedgekeurd door het schepencollege. Ik toonde het op de gemeenteraad aan… echt droevig, hoe het knip- en plakwerk gebeurd is.

Een nieuwe economie kan je niet voeden met oude recepten. Brugge moet mee zijn met zijn tijd, en werk maken van initiatieven zoals een Kookeet voor jonge koks. Daaarbij moeten we inzetten op moderne applicaties die jong en oud gidsen doorheen de activiteiten in onze stad. Roeselare heeft wel zo een plan klaar. Waarom zetten wij niet in op nieuwe media waarmee we lokale winkels kunnen ondersteunen?

 

3.4. Brugge verdient een toonaangevende Kerstmarkt en –sfeer

kerstverlichtingElke boomstam zou verlicht kunnen worden in Brugge. Brugge zou in de Kerstperiode de meest feeërieke stad van Europa kunnen zijn. We zouden het zoveel mooier en gezelliger kunnen maken voor de Bruggeling en de bezoeker. Een masterplan voor een echt gezellige kerstbeleving. Het Handelsgebuurtekring doet gelukkig inspanningen. Ook  het stadsbestuur moet investeren.

 

  1. Een nieuw stadion

Zowel op lokaal vlak als in het Vlaams Parlement ben ik altijd voortrekker geweest van dit dossier. Meermaals interpelleerde ik minister Weyts over de gang van zaken.

 

Brug over Expresweg voor nieuw stadion Club

We zijn eindelijk een stap dichter bij nieuwe bedrijventerreinen en vooral een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge. De Vlaamse regering keurt vandaag het ruimtelijk uitvoeringsplan Brugge voorlopig goed. In het plan is onder meer sprake van een nieuwe brug over de N31-Expresweg om het verkeer na een wedstrijd vlot richting E40 te laten rijden. Club wil vanaf het seizoen 2020-2021 in de nieuwe voetbaltempel van 40.000 plaatsen spelen.

Het hele dossier omvat eigenlijk acht deelplannen, waaronder de toekomstmogelijkheden voor het Chartreusegebied, de plannen voor De Spie en de Lac van Loppem en Klein Appelmoes in Assebroek (zie onder). Maar het dossier dat al sinds 2006 op een definitieve goedkeuring wacht, is dat van het nieuwe voetbalstadion voor Club Brugge. Zoals bekend komt dat er aan de Blankenbergse Steenweg, tegenover het B-Park. In het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is sprake van een stadion van 40.000 plaatsen, 5 oefenvelden, 7.200 parkeerplaatsen, 4.000 fietsenstallingen, 100 busparkings, horeca, een fanshop en kantoren. Aan de zuidelijke zijde van het stadion zou dan nog ruimte over zijn voor een bedrijvenzone.

De Vlaamse regering keurt het dossier vandaag goed, wat betekent dat – als er geen grote bezwaren worden aangetekend – de definitieve goedkeuring in de zomer van 2017 volgt. In dat scenario zou een bouwaanvraag eind 2017 kunnen ingediend worden, om dan midden 2018 te kunnen starten met de bouw van het voetbalstadion. Ten vroegste in het seizoen 2020-2021 kan Club dan voetballen in het nieuwe stadion.

Getalm

“Dit dossier heeft zeker een jaar vertraging opgelopen door het getalm van de stad en Cercle Brugge. Dat Cercle plots toch in Jan Breydel wil blijven, heeft het dossier niet vooruit geholpen”, stelt Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Ik ben blij dat het dossier eindelijk vooruit kan. Niet alleen het stadion is van groot belang voor Brugge, maar ook de komst van extra bedrijvenzones. Sinds 1994 is er in Brugge nog nauwelijks grond voor bedrijven bijgekomen. Ik vind het belangrijk dat er extra jobs in Brugge kunnen gerealiseerd worden. Jonge mensen moeten hier ook aan de slag kunnen. Het vertrek naar Gent moet stoppen.”

Verkeer spreiden

De grote discussies voor het stadiondossier gaan nog over de mobiliteit. Het toekomend verkeer via de N31 moet volgens het dossier gebruik maken van een ‘verruimde invoegstrook’ ter hoogte van het complex Blauwe Toren, die rechtstreeks naar de parking wordt geleid. Het wegrijdend verkeer naar de N31 richting E40 zou dan via een zogenaamde fly-over, een nieuwe brug, vanuit de Blankenbergse Steenweg naar de snelweg geleid moeten worden. Het ziet er dus naar uit dat er, na de werken aan de Bevrijdingslaan en de A11, nog wegenwerken nodig zullen zijn in het noorden van Brugge. Experts hopen dat minstens 15 procent van de bestuurders via de nieuwe A11 richting stadion zullen rijden, zodat het verkeer voor een stuk gespreid kan worden. Net als nu mogen Club en Cercle, dat in een gerenoveerd Jan Breydel blijft, niet tegelijkertijd een thuiswedstrijd spelen. Dat is een voorwaarde. “Dat zou het verkeer in een knoop sturen”, staat er te lezen.

Bron: Het Laatste Nieuws, november 2016

 

  1. Vergrijzing: Brugs stedenbeleid voor jong en ouder

Ik onderzoek al jaren de trends, de woningprijzen (2005-2015) en de inkomens (2005-2013) in Brugge. Hierdoor krijg je een beter inzicht in het stedelijk beleid.  Ik wil een discussie op gang brengen over de mogelijkheden om onze stad te versterken. Brugge vergrijst. Dat heeft veel gevolgen. We moeten meer jonge gezinnen aantrekken. De Bruggeling heeft een relatief goed inkomen. Het inkomen steeg de voorbije 10 jaar het snelst van alle centrumsteden. Woningen zijn relatief duur, maar je krijgt er veel levenskwaliteit voor terug.  Sedert 2005 groeide het aantal woningen met 7,7%.

Ik  bekeek de bevolkingsevolutie van Brugge, en de middelen die we krijgen via het Stedenfonds, stadsvernieuwingsfondsen, de woningprijzen, de woonbonus,  het aantal verkochte woongelegenheden, de inkomens, de betaalbaarheid van woningen, de rentevoeten van hypothecaire leningen, de gemiddelde oppervlakte van woningen, het aantal bouwvergunningen op jaarbasis, het aantal sociale woningen, de leegstand van woningen en de reglementering betreffende het opsplitsen van woningen.

Wie zich dieper wenst te informeren kan mijn studie terugvinden op mijn website. Op de gemeenteraad van Brugge heb ik een aantal elementaire zaken geduid. Brugge staat voor uitdagingen en ik verwacht van het stadsbestuur dat ze die uitdagingen ziet én dat ze passende antwoorden formuleert.

Mijn vragen hebben zowel betrekking op de stadsvlucht van jonge koppels in Brugge als de daarbij horende vergrijzing van onze stad. Maar ook de inkomensstijging en de impact daarvan op het stedelijk budget heb ik aangehaald, alsook het woonbeleid.

Is het zo verwonderlijk dat de jonge mensen wegtrekken? Als we zien dat er zo goed als geen betaalbare kinderopvang is te Brugge? En dat komt bovenop de mobiliteitsproblematiek.

Open Vld Brugge stelt voor om betaalbare naschoolse kinderopvang te realiseren zoals dat gebeurt in Roeselare. Voor een woensdagnamiddag of tijdens de schoolvakanties vraagt men 5 euro per kind en 2 euro voor bijvoorbeeld voor het 3de kind. De kinderopvang wordt georganiseerd door de stad in een aantal scholen die daarvoor de ruimte hebben.

 

  1. Single in de stad

Dat onze belastingen te hoog zijn verbaast niemand. Maar voor bepaalde groepen zijn die geheel ontoelaatbaar geworden. Zoals wat ‘singles’ jaarlijks moeten bijdragen. Volgens de OESO zijn de singles in Vlaanderen de zwaarst belaste groep van de wereldbevolking.

Ons beleid is niet aangepast aan de veranderende demografische gegevens waarbij alleenstaanden, singles, jongeren maar bijvoorbeeld ook weduwes en weduwenaren alleen wonen.

Ook de co-housers worden zwaar aangepakt door ons fiscaal systeem. Ik wil mij dan ook inzetten om deze onrechtvaardigheid recht te zetten en een single-proof beleid te voeren. De discriminatie moet stoppen.

 

  1. Brugge heeft een nieuw verhaal nodig

Het kan niet zijn dat klanten onze winkels links laten liggen omdat ze te ver moeten stappen met zware of fragiele materialen. Open Vld wil niemand links laten liggen, en de uren aangepast zien.

We moeten stoppen met het ad-hoc beleid. Constant moeten er zaken bijgestuurd worden. Tergend traag gaat het.  ANPR camera’s in straten en paaltjes die uit de grond komen, zijn de zaken die moderne steden nodig hebben. Maatwerk moet het mantra worden.

Laad- en loszones zijn noodzakelijk. Met Open Vld willen we 3.000 parkings netto bij creëren. In ruil kunnen we zo de onlogische parkeerplaatsen omvormen tot laad- en loszones. Het is niet normaal dat vrachtwagens niet meer kunnen leveren. Daar doen we iets aan, bovenop die 3.000 parkeerplaatsen.

Op Vlaams niveau blijf ik de vinger aan de pols houden omtrent de mogelijkheden voor de kusttram. Met Open Vld in het bestuur brengen we de kusttram naar Brugge.

De Lijn wil kusttram doortrekken naar Brugge

De Lijn wil kusttram doortrekken naar Brugge. De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn laat door een extern consortium onderzoeken of het traject van de kusttram kan worden doorgetrokken tot in Brugge. De tram zou tussen Zeebrugge en Brugge als lightrail op de bestaande treinbedding kunnen rijden. Het voorstel werd gelanceerd door Brugs VLD-gemeenteraadslid Mercedes Van Volcem. Zij is ook bestuurder bij De Lijn.

Van Volcem lanceerde dat idee deze week naar aanleiding van een voorstel van de plaatselijke N-VA-afdeling. Die stelt voor om een waterbus in te leggen op de Brugse Reien tussen de Dampoort en de Vismarkt. De waterbus moet samen met een reeks nieuwe fiets- en wandelroutes de toeristische zone gecontroleerd uitbreiden. Volgens Van Volcem kunnen beide projecten met elkaar worden verbonden.

Volgens directeur Yvan Bellaert van De Lijn West-Vlaanderen maakt het voorstel deel uit van het mobiliteitsplan Brugge. Het project wordt onderzocht in het kader van de toekomstvisie voor de kusttram. Dat onderzoek wordt gevoerd door een Belgisch-Nederlands consortium. De studie moet tegen de zomer van 2006 zijn afgerond. Naast het uitbreiden van het kusttramnet naar Frankrijk, Nederland en Brugge wordt ook onderzocht welk type voertuig het beste zou zijn voor de volgende tien tot twintig jaar. Ook de inzet van een sneltram is opgenomen in de studie.

Dit persbericht werd in oktober 2005 opgenomen in De Morgen. We zijn nu meer dan 11 jaar later. Mercedes wijkt niet van dit punt af en zet het nog steeds op haar agenda. In 2018 zal ze de kiezer terug het mandaat vragen om het te verwezenlijken.

Verder moet er werk gemaakt worden van een doordacht armoedebeleid. Brugge doet het in de onderzoeken echt slecht, wat kansarmoede betreft. In sommige wijken pieken de statistieken enorm.

Onderwijs en armoede zijn belangrijke domeinen waar een doordacht plan moet voor bestaan, net zoals veiligheid. Iedereen moet zich goed kunnen voelen in onze stad.

Zowel handelaars, werkmensen, als jongeren uit kansarme gezinnen. Daarom wil Open Vld inzetten op slimme mobiliteit, bedrijventerreinen, een goede wijkwerking met wijkagenten en een sportaanbod specifiek naar gezinnen met weinig middelen.

 

  1. Van Triënnale naar Biënnale

Als het goed is, dan zeggen we het ook. De Triënnale was goed, dat steken we niet onder stoelen of banken. Maar het mag meer zijn.

Brugge kent te weinig moderne architectuur en moderne kunst. Een voorbeeld is Venetië, waar om de twee jaar de Biënnale gehouden wordt.

 

  1. Burgerbegroting

Open Vld Brugge vindt inspraak van de Bruggeling prioritair. Aan de hand van een burgerbegroting kan de Bruggeling zelf prioriteiten vastleggen en beslissingen mee helpen sturen. Via buurt- en wijkcomités, verenigingen, scholen, handelaars en zorgcentra nodigen we Bruggelingen uit voor de ‘budget games’. Deelnemers worden opgedeeld in groepen die zo goed mogelijk de samenleving weerspiegelen, en krijgen projecten voorgelegd. Slechts enkele prioriteiten kunnen worden gerealiseerd. Het totale budget dat bewoners in het spel mogen besteden moet significant zijn.

Hierdoor spelen we in op de noden én creëren we een beter draagvlak voor bepaalde projecten.

 

Wie denkt mee? Contacteer mercedes.vanvolcem@vlaamsparlement.be.