Ingeschreven elektrische wagens sterk in de lift in 2016
Eind juni 2016 reden er zo’n 8774 elektrische wagens rond in Vlaanderen. Dat is 0,26% van het totale wagenpark. In de eerste jaarhelft van 2016 werden evenveel wagens ingeschreven als gans 2015. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem(Open Vld) aan minister Tommelein (Open Vld). Nog eens 2874 wagens rijden op aardgas. Dat is 0,08% van het wagenpark. “Het aantal ingeschreven voertuigen zit serieus in de lift. De Vlaamse Regering wil tegen 2020 zo’n 60 500 zero-emissiewagens zien rondrijden.” aldus Van Volcem. “Meer oplaadpunten is een belangrijke eerste stap. Nederland staat al veel verder met elektrisch rijden. Tegen 2018 wil de stad Amsterdam maar liefst 4000 laadpunten hebben. Steeds meer fabrikanten komen opzetten met betaalbare elektrische wagens. Als de gebruikerservaring goed is, zullen steeds meer mensen elkaar overtuigen voor een elektrische wagen. Een goed oplaadnetwerk maakt deel uit van die positieve gebruikservaring.” verduidelijkt Van Volcem haar pleidooi.
Sedert 2014 zie je een sterkere toename van het aantal elektrische voertuigen, met zo’n 3 000 per jaar. Dat aantal zal blijvend stijgen, althans minister Tommelein in zijn antwoord.
60 500 Zero-emissiewagens tegen 2020
De Vlaamse Regering wil dat er tegen 2020 zo’n 60 500 zero-emissievoertuigen rondrijden. In de klimaatdoelstellingen zelf zijn er geen specifieke doelstellingen voor zero-emissiewagens. Het is wel duidelijk dat voor het halen van de algemene klimaatdoelstellingen in 2030 het aandeel van de zero-emissiewagens best drastisch toeneemt. De Vlaamse Regering heeft in haar actieplan ‘clean power for transport’ wel doelstellingen opgenomen. Ook daarvoor zal het tempo van vervanging van brandstofmotoren door elektrische motoren sterk omhoog moeten. Het halen van deze doelstellingen hangt af van veel factoren, waaronder de uitvoering van het Vlaamse actieplan.
Eind juni 2016 waren er 11.666 elektrische wagens (PHEV en BEV) ingeschreven in België, waarvan er 4.286 volledig elektrisch zijn en er 1 op waterstof rijdt.
Voor Vlaanderen is dit de evolutie van de clean power-wagens sinds 2011 (EREV zijn ook PHEV maar dan met een range extender):
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 (01/06) | aandeel | |
BEV | 151 | 441 | 671 | 1.287 | 2.229 | 3.012 | 0,09% |
PHEV | 5 | 29 | 220 | 448 | 2.122 | 4.597 | 0,14% |
EREV | 14 | 69 | 191 | 375 | 724 | 1.165 | 0,03% |
totaal EV | 170 | 539 | 1.082 | 2.110 | 5.075 | 8.774 | 0,26% |
CNG | 123 | 184 | 268 | 998 | 1.537 | 2.874 | 0,08% |
totaal | 3.200.500 | 3.218.892 | 3.243.513 | 3.296.689 | 3.347.610 | 3.386.991 |
Het exacte aantal laadpalen is niet gekend. De laatste cijfers zijn afkomstig van een bevraging bij de laadpaalexploitanten uitgevoerd eind 2013 en 2014 vanuit de proeftuin Elektrisch rijden.
Aantal laadpunten, geïnstalleerd in België op 31 december 2014 | ||||
Bron: 12 operatoren (nieuwe cijfers voor 7 (2014), oudere voor 5 onder hen (2013)) | ||||
Privé | Publiek toegankelijk | |||
Residentieel | Bedrijven | Bedrijven | Openbaar | |
AC (<22kW) | 949 | 601 | 798 | 251 |
AC (>22kW) | 300 | 351 | 325 | 62 |
DC | 0 | 0 | 37 | 8 |
Totaal | 1249 | 952 | 1160 | 321 |
Met het Vlaamse actieplan Clean power for transport heeft de minister een meldingsplicht voor laadpalen ingevoerd. De elektriciteitsnetbeheerders zullen de data verzamelen en als open source ter beschikking stellen. De bevraging wordt momenteel voorbereid.
Hiermee zullen alle publieke oplaadpunten en een deel van de private in kaart worden gebracht.