Uitschakelen elektrische laadpalen absurd
Drie elektrische oplaadeilanden in Brugge zijn na drie jaar gedeactiveerd op vraag van de stad. “Ze werden nauwelijks gebruikt en de stad moest de elektriciteitsfactuur van de gebruikers betalen”, zegt schepen Annick Lambrecht (sp.a). “Absurd”, reageert Mercedes Van Volcem. “Mensen hebben speciaal een elektrische auto en een oplaadkaart gekocht.” In de zomer van 2012 werden de drie oplaadeilanden voor elektrische voertuigen geopend.
Ze bevinden zich aan het Beursplein, aan het Astridpark en aan de Adriaan de Gerlachestraat in Zeebrugge. Op ieder laadeiland bevinden zich zes oplaadpalen voor elektrische fietsen en scooters en twee laadpunten voor auto’s. De oplaadeilanden werden aangelegd door Eandis, samen met verschillende partners van het platform Elektrische Voertuigen in Actie (EVA). Automobilisten konden er hun voertuig opladen met een klassiek stopcontact of met een aangepast contact dat een batterij in twee uur helemaal kon opladen.
Maar drieënhalf jaar later zijn er nog niet veel autobestuurders gestopt aan de laadpalen. De bestuurders konden betalen met speciale oplaadkaarten. “Er zijn er veel die een kaart hebben gekocht, maar ze zijn er niets meer mee,”, zegt oppositieraadslid Mercedes Van Volcem (Open Vld), die bij het Brugse stadsbestuur informeerde naar de toekomstplannen voor de elektrische laadpalen. Slecht systeem “De oplaadpunten worden niet of nauwelijks gebruikt”, reageert schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a). “Bovendien moest de stad het elektriciteitsverbruik betalen aan Eandis, terwijl de gebruiker ook zijn oplaadkaart koopt bij Eandis. Dat systeem klopt niet en daarom hebben we aan Eandis gevraagd om het project stop te zetten. De palen zijn nu gedeactiveerd.” Volgens Van Volcem is dat absurd.
“De mensen die abonnee geworden zijn, zijn hier de dupe van. Ik ken een aantal Bruggelingen die, omdat er laadpunten in hun buurt waren, geïnvesteerd hebben in een elektrische wagen. Als ze nu in de stad willen parkeren, kunnen ze hun auto’s nergens opladen. Ik vind dat de stad eerst een oplossing op korte termijn moet bieden. Elektrisch rijden moet gestimuleerd worden door de overheid, dus ook door de stad.” Aan station kan nog Bij het stadsbestuur beloven ze snel een oplossing. “Er kan nog elektrisch geladen worden aan het station, waar een aantal plaatsen zijn. Verder zijn we volop bezig met het opstellen van een actieplan om de laadpalen op betere en meer locaties aan te bieden.”
Uit: Het Laatste Nieuws