Brugge

Leidt vrijheid tot betere mobiliteit?

Als het van de federale regering afhangt zullen onze bedrijven volgend jaar kunnen experimenteren met ‘eigen’ arbeidsregels. Dit is een antwoord op de vraag naar meer flexibiliteit en meer werkbaar werk.

Eén van de mogelijkheden is dan het invoeren van een mobiliteitsbudget. Het is een alternatief voor, of aanvulling op, de bedrijfswagen. De werknemer krijgt de vrijheid een bepaald budget te spenderen aan het meest geschikte vervoersmiddel.

Het Mobiliteitsbudget moet mensen aanzetten om minder vaak de (bedrijfs-)wagen te gebruiken voor hun woon-werkverkeer. En de werknemer de keuze te geven voor een kleinere bedrijfswagen te kiezen in combinatie met bijvoorbeeld een treinabonnement.

Er vonden reeds proefprojecten plaats bij verschillende bedrijven. Vóór het proefproject deden de werknemers 80% van hun woon-werkverplaatsingen met de auto. Tijdens en na het proefproject was dat nog slechts 50%. Na het proefproject verplaatste nog maar 35 % zich graag met de auto, voor het proefproject was dat 58 %.

Er lopen nog enkele proefprojecten met betrekking tot het ontwikkelen van applicaties rond het mobiliteitsbudget. Het is immers noodzakelijk dat werkgever en werknemer op elk moment kunnen kijken hoeveel mobiliteitsbudget nog over is. Ik had echter van jullie al graag geweten of jullie het mobiliteitsbudget een goed idee zouden vinden op jullie werkplek.  Waarom wel, waarom niet? Wat willen jullie graag anders zien?