Open Vld wenst 10 concrete aanpassingen voor een betere mobiliteit.
Open Vld Brugge nam initiatief om de mobiliteitsproblemen en bekommernissen van de handelaars in de binnenstad in kaart te brengen. Wat volgt zijn 10 concrete aanpassingen en voorstellen, die bij monde van Vlaams volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem naar voor gedragen worden.
Mercedes Van Volcem (Open Vld) organiseerde een bijeenkomst waar handelaars uit de binnenstad hun algemene bekommernissen konden vertolken. Wat bleek was dat het merendeel van de problemen die men ondervond te linken waren aan de mobiliteit van Brugge.
Dat het mobiliteitsbeleid een sterke impact kent op de handelaars is duidelijk. Verschillende handelaars maar ook vrije beroepers, zoals apothekers van wacht, kennen een sterke daling van klanten op zaterdagen. Veel is te herleiden tot weinig maatwerk en weinig flexibiliteit.
Voorstel 1: Meer met maatwerk
Maatwerk kan het verschil maken voor handelaars. “Elke straat als dezelfde beschouwen is nefast voor sommigen” stelt Mercedes Van Volcem. “Als we luisteren naar de handelaars en in overleg treden met de buurt, merken we te vaak dat er zaken over het hoofd gezien werden. Paaltjes die uit de grond komen of ANPR camera’s in sommige straten zou alvast veel problemen voor plaatselijke handelaars oplossen” stelt de fractieleidster nog.
Voorstel 2: Denk na over een goede timing
Mercedes Van Volcem pleit voor de verkeersvrije straat op zaterdag en zondagmiddag, maar timing is alles.
Van Volcem: “Bij het invoeren van grote veranderingen moet er een draagvlak zijn bij de bevolking. Pas voor verkeersvrije straten gaan wanneer de werken voorbij zijn, had een slimmere keuze geweest. Eerst de werken afwerken en dan een nieuwe mobiliteit creëren is de boodschap.”
Voorstel 3: Verander de uren van de autoluwe straten
“De klanten hebben problemen om de handelszaken te bereiken. Hun klanten moeten lange afstanden afleggen, soms met zware of fragiele materialen” vernam Mercedes Van Volcem ook op de vergadering met de handelaars.
De uren aanpassen zou aan de behoefte van de zaakvoerders kunnen voldoen. Meer naar een systeem gaan van 13u tot 18u lijkt beter. Of meer flexibiliteit, door met paaltjes te werken.
Voorstel 4: Zoek een oplossing voor de Geerwijnstraat en het Zilverpand
Gemeenteraadslid Jasper Pillen vernam ook dat het probleem van de zijstraten van de winkelstraten die onbereikbaar zijn blijft aanslepen. De handelaars en bewoners die daar moeten zijn ondervinden veel moeilijkheden. De Geerwijnstraat, het Zilverpand en de Lendestraat moeten terug beter bereikt kunnen worden.
Voorstel 5: Verander de Predikherenstraat van rijrichting
Mercedes Van Volcem vervolgt: “De rijrichting is momenteel niet logisch, de rijrichting veranderen zou de doorstroom van verkeer ten goede komen. Ook is er nood aan flankerende maatregelen.”
Voorstel 6: Maak laad- en loszones
De bestaande parkeerplaatsen die kunnen dienen als laad- en loszones moeten omgevormd worden. Volgens Van Volcem is het een kleine moeite die enorm veel problemen zou oplossen.
Van Volcem: “Het is nefast voor de economie van een stad die wil bruisen en leven als vrachtwagens quasi onmogelijk kunnen laden en lossen, pak dat aan voor iedereen vertrekt!”
Voorstel 7: 1u gratis parkeren Zand
Handelaars juichen het voorstel van Van Volcem toe om 1u gratis te parkeren in het Zand. Open Vld Brugge wil dit voorstel dan ook goedgekeurd zien.
Van Volcem: “In overleg werd dit positief onthaald. Er zijn verschillende mogelijkheden. Waarom niet mensen aanmoedigen 1u te parkeren en binnen het uur terug te keren? Wie langer parkeert betaalt dan volle pot, wie binnen het uur terug is niets. Op die manier kunnen we de doorstroom opkrikken en handelaars wat extra ondersteunen.”
Voorstel 8: Bied kleine pendels aan van de rand naar de binnenstad
Kleine en gratis pendels aanbieden naar de binnenstad maken steden aantrekkelijker. In bijvoorbeeld Bologna is dit reeds het geval. Het is dan ook geen toeval dat steden als Gent dit willen bekijken. “Brugge moet dit dringend verder uitwerken en kan daarbij denken aan moderne toepassingen op het vlak van vervoer” aldus raadslid Jasper Pillen.
Van Volcem voegt aan: “Teveel zwaar verkeer, en dus openbaar vervoer, maken het centrum onleefbaar.”
Voorstel 9: Kondig aan waar Zuid, Oost en West liggen
Hoe leg je als handelaar of als centrumbewoner uit waar je bezoek naar toe moet rijden? “Als je bij het binnenrijden van Brugge als direct borden ziet waar Noord, Oost en West op aangeduid staan, is dit een goede leidraad om mensen te gidsen naar de binnenstad.” Open Vld is er zo van overtuigd dat bijvoorbeeld de buurt rond de Langestraat en de aldaar gelegen parking vaker zou worden gebruikt.
Voorstel 10: Breid de parkeerplaatsen voor eens en altijd uit
Tekort aan parkeerplaatsen, het is de frustratie van elke Bruggeling. Niet iedereen is een dagjes toerist die een hele dag spendeert. Mensen hebben nood om snel en efficiënt eens naar het stad te kunnen. Het gebrek aan parkeerplaatsen hypothekeert dat. Van Volcem en Pillen klagen onder andere aan dat bij de heraanleg van de buurten rond Sint-Salvator en rond Sint-Walburga verschillende parkeerplaatsen verdwenen. Dit zijn bij uitstek plaatsen waar Bruggelingen wonen die hun wagen ergens moeten kwijtgeraken.
Open Vld Brugge denkt aan volgende plaatsen:
Onder ’t Zand en onder het Beursplein, op Oud Sint-Jan, de Weylerkazerne, de parking van het Gerechtsgebouw in het weekend, Groenestraat, Pandreitje, Waggelwater, Sint-Pieterstation.