Persreactie: Mercedes Van Volcem (Open Vld): ‘De zero-emissiepremie moet blijven voor wagens boven de 41.000 euro.’
Vlaams Volksvertegenwoordiger Van Volcem reageert op CD&V die de ‘zero-emissiepremie’ voor wagens boven de 41.000 euro wil afschaffen. Het doel van de premie is de elektrische wagens in de markt zetten, aldus Van Volcem. ‘We moeten stoppen met mensen die geld willen uitgeven te straffen.’
Er wordt al 21 procent BTW op deze wagens betaald, gaat Van Volcem verder. Het is dus een absurde gedachte om de zero-emissiepremie voor deze wagens af te schaffen, als liberaal verzet ik mij hier tegen. ‘Wat heeft CD&V tegen auto’s die meer dan 41.000 euro kosten?’
Het lijkt wel alsof CD&V liever het geld op de spaarboek ziet staan en mensen naar goedkopere modellen wil leiden, stelt Van Volcem. Dat mag geenszins de bedoeling van overheidsbeleid zijn. De overheid moet elektrisch rijden aanmoedigen. Met de keuze van de burger om wel of niet een duurdere wagen aan te schaffen, dient zij zich niet te mengen.
Partijvoorzitster Rutten liet reeds weten zich aan te sluiten bij de kritiek van partijgenote Van Volcem.
De premie geldt momenteel voor alle zero-emissie-voertuigen en bedraagt vanaf 2017 maximaal 4.000 euro. En heeft betrekking op nieuwe wagens die besteld zijn vanaf 1-1-2016.
De wagens die in aanmerking komen voor de zero-emissiepremie kan men terugvinden op www.energiesparen.be, een initiatief van de Vlaamse Overheid. In de lijst zijn heel wat wagens van Nissan en Renault opgenomen, naast ook andere merken als Mercedes, BMW en Tesla. Bij BMW gaat het over de energiezuinige I3 modellen en bij Tesla over de populaire S reeks.
De kleine BMW I3 heeft een catalogusprijs tussen de 37.000 en 44.000 euro en dreigt dus uit de boot te vallen in het plan van CD&V. Maar ook tal van andere kleinere en goedkopere wagens, als we de lijst er op gade slaan.
Mercedes Van Volcem