Brugge

Prins Leopoldstraat wordt een waterrobuuste fietsstraat – volledige heraanleg voor 2 miljoen euro

BRUGGE – De Prins Leopoldstraat in Sint-Kruis (tussen de Maalse Steenweg en Moerkersesteenweg) wordt heraangelegd, vergroend en voorzien van een gescheiden rioleringsstelsel. “De Prins Leopoldstraat voldoet niet meer aan de huidige duurzaamheidsnormen, zoals groenvoorziening, waterinfiltratie en verkeersveiligheid. De rioleringen van 1956 zijn volledig versleten.  Het laatste jaar waren er diverse verzakkingen.  Thans is ook een stuk van de straat afgezet. Het plan werd 9/11 voorgelegd aan de bewoners in de school De Tandem door schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem en burgemeester Dirk Defauw. De heraanleg kost 709.334,67 euro.  

Nieuwe Fietsstraat 

De straat wordt een fietsstraat.  “Zo zal de snelheid zeker minderen wat een vraag was van de bewoners”, stelt Van Volcem. De auto moet dus achter de fietsers blijven. Dat is belangrijk want de school Tandem en een kinderdagverblijf is er aanwezig.   

Materialen 

De straat komt in asfalt, de parkeerplaatsen in kasseien zodat de straat ook optisch smaller oogt. “De kasseien geven de straat ook een mooie uitstraling. Het kruispunt is voorzien in rode asfalt. De straatverlichting wordt voorzien in Led zodat we ook energie sparen”, aldus Van Volcem.

Groen en infiltratie 

“Als schepen van Openbaar Domein is het voor mij belangrijk dat er voldoende groen is in de straten. Er komen 14 plantvakken om het regenwater te laten infiltreren met bomen. Nu is de straat volledig grijs en gebetonneerd. We moedigen de mensen ook aan een geveltuintje aan te leggen : www,brugge.be/gevelplant.   Zo komt er ook meer kleur en groen tegen de gevel.  We moedigen bewoners ook aan bloemetjes te zetten op de vensterbanken.  Niets mooier dan je buur of voorbijganger in de bloemen te zetten. Mensen zijn gelukkiger in een leefbare straat. We wensen samen met de inwoners van de grijze straat een leuke straat te maken”, stelt de schepen van Openbaar Domein en Groen.

Inspraak 

“Het is daarbij ook belangrijk dat de bewoners voldoende inspraak hebben en worden geïnformeerd.   Zij kennen de pijnpunten waar we rekening moeten houden”, stelt de schepen.  De vergadering gisteravond was positief. De aanwezigen waren zowel jonge mensen als ouderen als de directeur van de school de Tandem.   

Riolering op invallen en tot op bot versleten 

Stad Brugge kiest bij de heraanleg van de Prins Leopoldstraat voor een totale aanpak. Zo worden de riolering, de rijweg, de voetpaden en de oversteekpaden, aangepakt. “Het ontwerp voorziet in een gescheiden rioleringsstelsel zodat vuil water en hemelwater apart worden afgevoerd”, duidt de schepen.

Waterrobuust

“We voorzien de straat van 14 grote boomvakken met beplanting voor maximale infiltratie van regen- en oppervlaktewater. Ze worden verzonken aangelegd ten opzichte van de parkeerstrook zodat deze zones ook regenwater van de straat kunnen bufferen”, licht Van Volcem toe. Zwarte Elsen en het Canadees dwergkornoelje zullen er geplant worden. 

“De voetpaden worden heraangelegd en worden minsten 1,5m breed. Alle opritten en oversteekpunten worden voorzien van verlaagde boordstenen om de toegankelijkheid helemaal op punt te hebben”, aldus Van Volcem. 

Veiligheid en trager verkeer was prioriteit 

Maar daar stopt het ontwerp niet, er wordt ook gekeken naar de veiligheid van de straat. “Er komen nog aangepaste bochtstralen aan het kruispunt met de Driekoningenweg en de Leopold Debruynestraat. Ten slotte geven we bijzondere aandacht aan de veiligheid van de oversteekplaatsen aan Beukenfee en kruispunt Maalse Steenweg en creëren we een bijkomende oversteekplaats aan de Moerkerkse Steenweg”, aldus Van Volcem.

Verder worden opritten en oversteekpunten aangepakt. “We willen de straat voorzien van verlaagde boordstenen aan de opritten en oversteekpunten”, vertelt Van Volcem. “Om te streven naar een zo klimaatneutraal mogelijke buurt, willen we de straat ook voorzien van ledverlichting”, klinkt het bij Van Volcem.

Voorlopige timing 

Voorbereidende werken in het voetpad met beperkte hinder 

Van 13 december 2021 tot en met Pasen 2022 wordt er gewerkt aan de saneringswerken voor nutsleidingen.  Die worden allen vernieuwd.  

Heraanleg zelf 

“In 2022 starten we met een aanbestedingsprocedure voor het aanstellen van de aannemer die de infrastructuurwerken zal uitvoeren

In het voorjaar van 2022 willen we dan met de wegwerkzaamheden en de rioleringswerken starten. De timing wordt in overleg met de aannemer en politie bepaald. We streven ernaar om in april  2022 te starten en voorjaar 2023 de werken te beëindigen”, sluit Van Volcem af.  We werken van kruispunt naar kruispunt. 

Ontwerp met feedback buurt

De inspraak van de buurt is een belangrijke stap in het ontwerp van de heraanleg van de straat: “Een eerste kennismaking met de beoogde plannen is een eerste stap, maar we gaan ook aan de slag met de feedback van de omwonenden. De vergaderingen zijn altijd arbeidsintensief maar we voelen zo goed wat leeft in de straat en bij de bevolking. We merken ook een grote betrokkenheid en positief engagement”, sluit Van Volcem af.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.