Trots op jonge creatievelingen in Brugge
Enkele Brugse jonge creatievelingen komen opzetten met opmerkelijke en succesvolle projecten. De collagekunst van Bruggeling Sammy Slabbinck is bijvoorbeeld erg in trek. Nadat eerder Coldplay zich liet inspireren, maakt nu modehuis Gucci gebruik van zijn surrealistische creaties om een schoenlijn te lanceren. Ook wie gisteren langs ’t Zand passeerde, zag een cameraploeg duchtig in de weer. Regisseur Stijn Vandamme liet zich inspireren door het verdwijnen van de fontein en draait er nog snel een kortfilm. Mercedes Van Volcem is trots op deze jonge creatievelingen die hoge ogen gooien. “We mogen terecht fier zijn op jong Brugs talent die onze stad op de kaart zetten. Hopelijk zijn Sammy en Stijn de voorbode van een ganse generatie jonge creatievelingen. We moeten hen aanmoedigen.”
Collagekunst van Sammy Slabbinck
Een animatiefilmpje van 43 seconden van de hand van Bruggeling Sammy Slabbinck prijkt tegenwoordig op de website, de Facebookpagina en de andere sociale mediakanalen van Gucci. Het wereldvermaarde Italiaanse modehuis vroeg een aantal video-artiesten om zich te laten inspireren door een nieuwe schoenlijn. En zo kreeg dus ook de Bruggeling een vraag van het modehuis. In zijn typische surreële stijl laat Sammy de peperdure sneakers, die goed 495 euro per paar kosten, opstijgen van een luchthaven van halverwege de vorige eeuw. “Want toen straalden luchthavens nog glitter en glamour uit”, verklaart Slabbinck.
Zo staat het werk van de Bruggeling nog maar eens in de kijker. Want eerder gooide hij al hoge ogen met collages van knipsels uit oude magazines en doken zijn ideeën op in een videoclip van Coldplay.
Kortfilm van Stijn Vandamme
De fontein op ‘t Zand blijft niet lang meer staan. Binnenkort verhuist ze naar het Koning Albertpark. De aanzet voor cineast Stijn Vandamme om nog snel een kortfilm te maken met het bekende decor. Gisteren startte de jonge Jabbekenaar met het draaien van een poëtische kortfilm. Met ‘Blik’ is Stijn niet aan zijn proefstuk toe. Hij maakte eerder al ‘Anders’, een korftilm over autisme, op de Grote Markt. Daarnaast drukte hij zijn stempel op documentaires over verschillende Brugse iconen zoals het Belfort en de Hallentoren. “Ik merkte tijdens een infovergadering dat het verdwijnen van de fontein en de veranderingen op ‘t Zand enorm leven onder de Bruggelingen”, zegt Stijn. “Daardoor kreeg ik zin om iets met dit onderwerp te doen. Toen ik Dries, naast Tine een van de hoofdrolspelers, vertelde over mijn idee was hij meteen enthousiast. Nadat ik een eerste versie had geschreven, werkte Dries de details verder uit en zo kwamen we tot een scenario.”
Bron: Het Nieuwsblad