Verlaat me niet, laat me niet vallen
Brugge stelt zijn afvalcampagne voor
BRUGGE – Het zou de nieuwe single van Clouseau kunnen zijn, maar de slogan ‘Verlaat met niet, laat me niet vallen’ moet de Bruggeling, Brugse toeristen en bezoekers aanzetten om het openbaar domein netjes te houden. De campagne zal in het straatbeeld verschijnen maar ook online mensen aansporen om hun vuilnis in de vuilnisbak te gooien. “Onze slogan en affiches trekken de aandacht van iedere bezoeker van ons Openbaar Domein. Onze diensten maken het Openbaar Domein iedere dag proper, wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt kan het alleen maar nog beter zijn. Zo kunnen we trots zijn op een proper Brugge”, klinkt het bij schepen van Openbaar Domein, Mercedes Van Volcem. De ophaling van zwerfvuil kost de stad in 2021 maar liefst 3,641 miljoen euro.
Het is heel simpel: een straat, een plein is mooier als het er net bij ligt. De Brugse stadsdiensten zijn dan ook iedere dag druk in de weer om het openbaar domein en iedere hoekje of kantje in Brugge proper te houden. “Het is een mentaliteit. Je vuilnis niet zomaar op de grond gooien, uit het autoraam gooien of achterlaten bij een bankje, maar in plaats daarvan netjes in de vuilnisbak deponeren. Iedereen weet dat dat zo is, maar in de praktijk durft dat al eens tegen te vallen. Onze diensten ruimen zo’n 1000 ton zwerfvuil per jaar op”, zegt Van Volcem. En dat mag al iets kosten. Het opruimen van zwerfvuil kost de stad jaarlijks ongeveer 1.270.000 euro. Het ledigen van de openbare afvalmanden kost 800.000 euro per jaar.
Heel wat werkuren
In die zwerfvuilverwijdering kruipen heel wat uren: 38.000 werkuren per jaar. Dat is ongeveer 20 werkmannen die week in, week uit zwerfvuil ruimen. “Dat gebeurt zowel manueel als machinaal met de veegmachines. Er zijn vaste rondes in snel vervuilde zones. Andere gebieden zullen we meer gerichte acties organiseren waar er minder snel vervuild wordt”, duidt de schepen. Het ledigen van de afvalmanden kosten 23.400 werkuren. Dat komt neer op 300.000 ledigen van de vuilnismanden in het openbaar domein met 2 personenwagens en 5 kleine voertuigen. Onkruidverwijdering vraagt ongeveer hetzelfde aantal werkuren (20.800). De strandreiniging en verwijdering van zandophopingen in Zeebrugge is goed voor 2.400 werkuren per jaar met als hoogseizoen de zomer.
Meer en meer zwerfvuil
Het zwerfvuil daarbij stijgt ieder jaar in hoeveelheid: “Er wordt alleen maar meer voeding en drankjes geconsumeerd in het openbaar domein. ’s Middags een snelle hap halen en dat nuttigen voor de refter van de school of je kantoor. Door meer groen in het openbaar domein is het ook aantrekkelijker om je boterhammen over de middag in het park of onder een boom op te eten. Door een groter aanbod van verpakte voeding in supermarkten en winkels is er ook gewoonweg meer afval bij het gebruik van zo’n maaltijd. Er wordt gelukkig ook goed gebruik gemaakt van de voorziene afvalmanden”, verzekert Van Volcem
Proper Brugge: gelukkige Bruggeling
De campagne ‘Verlaat me niet, laat me niet vallen’ moet nu de Bruggeling sensibiliseren om het ‘juist’ te doen. “We bedachten de campagne zelf met onze dienst en werkten ze uit. We willen iedereen aansporen om geen peuken en ander afval meer te gooien op straat. In het openbaar domein voorzien we genoeg vuilnisbakken om daar je vuilnis in kwijt te kunnen”, zegt Van Volcem, “We hopen alvast mensen te kunnen sensibiliseren om hieraan mee te doen. Wees nu eens eerlijk: in een propere omgeving, voel je je direct goed, toch?”
Bijlage: detail van vuilnisbudget 2021
taak | soort kost | locatie | kost 2019 | kost 2020 | kost 2021 |
onkruidverwijdering | personeelskost | alle | € 575.759 | € 552.049 | € 561.608 |
onkruidverwijdering | materiaal/voertuigen | alle | € 953.000 | € 963.716 | € 969.249 |
onkruidverwijdering | verwerking veegfractie | alle | € 38.000 | € 38.426 | € 39.224 |
zwerfvuilverwijdering | personeelskost | centrum | € 683.268 | € 696.670 | € 708.849 |
zwerfvuilverwijdering | personeelskost | west | € 86.434 | € 88.108 | € 89.644 |
zwerfvuilverwijdering | personeelskost | oost | € 56.598 | € 57.699 | € 58.705 |
zwerfvuilverwijdering | personeelskost | noord | € 129.332 | € 131.846 | € 134.147 |
zwerfvuilverwijdering | verwerking veegfractie | alle | € 15.000 | € 15.168 | € 15.483 |
zwerfvuilverwijdering | personeelskost | strand | € 6.090 | € 6.203 | € 6.310 |
ledigen afvalmanden | personeelskost | strand | € 6.905 | € 7.038 | € 7.161 |
zwerfvuilverwijdering & ledigen afvalmanden | materiaal/voertuigen | strand | € 34.500 | € 34.888 | € 35.088 |
opuimen zand | personeelskost | zeebrugge | € 55.729 | € 56.788 | € 57.774 |
opruimen zand | materiaal/voertuigen | zeebrugge | € 20.000 | € 20.225 | € 20.341 |
ledigen afvalmanden | personeelskost | centrum | € 352.773 | € 359.651 | € 365.930 |
ledigen afvalmanden | personeelskost | west | € 64.007 | € 65.269 | € 66.412 |
ledigen afvalmanden | personeelskost | oost | € 49.140 | € 50.053 | € 50.918 |
ledigen afvalmanden | personeelskost | noord | € 121.092 | € 123.452 | € 125.607 |
zwerfvuilverwijdering & ledigen afvalmanden | materiaal/voertuigen | alle | € 225.000 | € 227.530 | € 228.836 |
zwerfvuilverwijdering & ledigen afvalmanden | verwerking brandbaar afval | alle | € 100.000 | € 100.000 | € 100.000 |
TOTAAL | alle | alle | € 3.572.627 | € 3.594.779 | € 3.641.287 |