Opkomen voor de Brugse horeca
Fernand Janssens en Jan Vandenbogaerde komen op voor de Brugse Horeca. Beide heren zullen deelnemen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen op de lijst van Open Vld Brugge. De partij haalt hiermee heel wat expertise in huis. Fernand Janssens is uitbater van het restaurant Breydel-De Coninc vlakbij de Burg en Jan Vandenbogaerde is de uitbater van de Chalêt in Sint-Andries.
De heren willen zich inspannen om de horeca in Brugge te ondersteunen en te stimuleren. Ze hebben al een aantal actiepunten klaar en zullen de Brugse horecazaken ondervragen over een aantal pijnpunten. Op de website brugge-horeca.be kan je de nodige informatie vinden en zelf je mening ventileren.
Lijsttrekker Mercedes Van Volcem reageert tevreden: “Dit zijn twee mannen met gezonde ambitie om onze stad te verbeteren. Ik ben heel blij met deze versterking. Brugge is het mekka voor lekker eten en genieten. Er werken 3000 mensen in de horeca, altijd op moeilijke uren en dagen. De Brugse troeven moeten we meer uitspelen en uitdragen: de bruine cafeetjes, heerlijke Italiaanse, Japannese of Thaise restaurants. De vis- en vleesrestaurants, de bistro, de eetkroeg en de sterrenrestaurants.”
Horeca is een kunst
“Iedere uitbater verdient een ster, want horeca is een kunst. Maar de uitbaters van de horeca liggen wakker van de toekomst van onze sector. Er knaagt bij velen iets. Een gevoel van rusteloosheid, onmacht, broodroof. Heel wat regels zorgen voor hogere kosten en andere regels houden de klanten thuis. Wie wil nog luisteren naar de problemen waarmee we te kampen hebben?” reageert Fernand Janssens.
“Ondanks de demotiverende regels moeten we trots blijven op onze sector. In België vind je het beste eten en hebben we de beste bieren. Hiervoor zijn we gerenommeerd ver buiten de grenzen. Ook sociaal contact en het luisterend oor zijn niet te onderschatten en waardevolle bijdragen die de sector aan onze samenleving biedt. Dit mede dankzij goed personeel. Het vinden en behouden van goed personeel is vaak een huzarenstuk voor menig horeca-uitbater. Nee, we zullen ons niet laten wegduwen, daarvoor zijn we een te belangrijke schakel in het sociaal leven. We zijn gedreven om er -ondanks felle tegenwind- volop voor te gaan, elke dag opnieuw.” Getuigt Jan Vandenbogaerde als uitbater van de Chalêt in Sint-Andries
“Met een bevraging bij de Brugse Horeca-uitbaters willen we op het niveau van de stad ons steentje bijdragen. Wij kunnen geen hemel op aarde beloven. Als horeca-uitbaters staan wij echter 100 procent achter de 3000 horecamensen die zich, met liefde voor het vak, dagelijks inzetten. We engageren ons om inspanningen te doen waar mogelijk.” aldus de uitbaters.
Vijf concrete voorstellen
Afval
De twee willen alvast een betere ophaling van afval afkomstig van horeca. Zoals je kan vermoeden kampt de Horeca met nogal wat afval. Hier zijn specifieke ophalingen voor gepland maar dit verloopt niet optimaal. Samenwerking tussen verschillende horecazaken en betere afspraken met het afvalverwerkingsbedrijf en de stad moeten dit oplossen.
Taxi’s
De uitbaters willen ook een samenwerking tussen stad, taxi’s en restaurants om een vast tarief mogelijk te maken. De reglementering op het gebruik van alcohol mag mensen niet tegen houden om een fijne avond te beleven op café of restaurant. Als mensen voordelig met de taxi naar hun bestemming zouden kunnen, kan dit. Wij willen ons inspannen om een samenwerking mogelijk te maken tussen de stad, de horecazaken en de taxichauffeurs. Dit kan bovendien de parkeerproblemen temperen.
Terrassen in de winter
De eigenaars van een horecazaak moeten zelf kunnen beslissen of ze hun terrassen laten staan. Het is absurd dat ze in de winter weg moeten. Het blijven staan van de terrassen heeft niets met monumentenzorg te maken. In Rome en Firenze blijven de terrassen wel staan. Mercedes Van Volcem wil dit al enige tijd maar helaas wil niet iedereen in het college een koffietje drinken op de terrassen op een warme winterdag.
Horecaparkeerkaart
De werknemers in de horeca kampen met een gebrek aan degelijk, betaalbare parking voor hun wagen. Een ‘horecaparkeerkaart’ aan een speciaal tarief in de ondergrondse parkings is ons voorstel om de parkeerproblemen te verhelpen voor de mensen die in de horeca werken.
Horecacontactpunt
Als je een horecazaak hebt moet je goed kunnen samenwerken met de stad. Je moet immers met heel wat uiteenlopende zaken rekening houden. Vergunningen, parkeerplaats, veiligheid, buurtbewoners, etc. Het zou zeer nuttig zijn mochten je als horeca-uitbater op één punt terecht kunnen voor al je vragen en bekommernissen. Een zogenaamde blauwe lijn. Nu wordt je vaak doorverwezen en zijn de diensten niet altijd bereikbaar op de momenten wanneer je ze het meest nodig hebt. Een horecacontactpunt kan dit verhelpen. Als de betrokken werknemer hierin expertise opbouwt kan hij ook een echte vertrouwenspersoon worden voor de uitbaters.
Contact
Fernand Janssens
0475 60 36 56
Jan Vandenbogaerde
0479 08 83 00
In samenwerking met Mercedes Van Volcem en Open Vld Brugge.