Binnenkort ligt een algemeen verbod op lachgas op de federale regeringstafel. Dat werd zopas aangekondigd in de Kamer.
Zopas kondigde minister van Mobiliteit Georges Gilkinet in de Kamer aan een algemeen verbod op lachgas op de regeringstafel te leggen. De aanleiding hiervoor is de ban op het roesmiddel die in Nederland op 1 januari ingaat.
In 2020 stelde ik deze problematiek tijdens de commissie in het Vlaams Parlement aan de kaak. Ik vroeg de minister hierover samen te zitten met haar collega’s van het federale niveau om op die manier snel tot maatregelen te komen. In 2021 herhaalde ik mijn oproep aan de minister.
Het gebruik van lachgas is de laatste jaren enorm toegenomen, vooral bij jongeren. Rijden onder invloed is één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Niet enkel alcohol is de boosdoener. Ook medicatie en drugs beïnvloeden het rijgedrag sterk. Volgens VIAS-institute zou 1 op 7 Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar minimaal één keer per maand onder invloed van lachgas met de wagen rijden. Bij de jonge mannelijke bestuurders is dit zelfs 1 op 5 in Vlaanderen. Hier moet snel paal en perk aan gesteld worden.
Vind hier mijn eerste vraag om uitleg aan minister uit 2020.
Brugge – Op 9 januari starten de werkzaamheden, die van de Bleekweide een prachtig stadspark zullen maken. Heel wat inwoners uit de Brugse binnenstad hebben geen of slechts een kleine tuin. Daarom is het belangrijk dat we hen de kans geven om van groene ruimtes en natuur te genieten. Dit stadspark is hiervoor de ideale gelegenheid.
Sinds 2019 zijn er reeds plannen om dit braakliggend stuk grond tot een mooi stadspark om te toveren. In mei 2022 keurde de gemeenteraad het aanbestedingsdossier voor de aanleg goed. Op 9 januari starten de effectieve werken op: park Bleekweide wordt aangelegd, maar ook een deel van de Langerei zullen we vernieuwen.
Een oase van groen middenin de stad
In een stad is toegankelijk groen enorm belangrijk: plaatsen waar je tot rust kunt komen en kunt samenkomen. Parken zijn de groene longen die je middenin de stad kunt vinden. In het Sint-Gilles kwartier is een onderbreking van de Vesten, maar ligt het Hof de Jonghe met schaapjes en weldra ook dit nieuwe prachtige park middenin de bebouwing. Ook het Grootseminarie en buurtpark Ter Potterie maken de omgeving groener.
Bleekweide: een park voor jong en oud met wandelpaden, zitgelegenheid en een wiebelbrug
Er komt een wandelpad dat het volledige park zal doorkruisen. Hierlangs komt ook een terras met twee zitbanken en een houten terras van twee niveaus. Het wandelpad wordt in een helling aangelegd, zodat het houten terras toegankelijk is voor iedereen. Bezoekers kunnen hier even uitrusten. Specifieke speelelementen worden niet voorzien, aangezien het een park is voor jong en oud, maar er komt wel een wiebelbrug over de gracht.
Extra groen
We behouden de bestaande notelaars, enkel een knotwilg en een uitgegroeide struik worden verwijderd. We planten elf nieuwe bomen aan: een rode esdoorn, een boomhazelaar, een krentenboom, een meidoorn, een sierkers en een amberboom. Daarnaast planten we ook drie appelbomen aan. Aan de rand van het park komen er sierheesters en tegenaan het wooncomplex wordt vaste plantenbegroeiing geplant.
Het park zal grotendeels ingezaaid zijn met biodivers gazon: dit bestaat voor 95% uit grassen en voor 5% uit inheemse bloemen, wat een bron van voeding is voor bijen, vlinders en andere insecten.
We voorzien een erg biodiverse beplanting: bomen, oeverbeplanting en vaste planten, zodat het park een hoge ecologische waarde krijgt. 84% van het park zal bestaan uit groen.
Waterrobuust park
We behouden de Bleekweidegracht, hierdoor kan er meer water uit de omgeving gebufferd worden. Al het regenwater zal via de bodem of via de gracht afgevoerd worden. De gracht zal gedeeltelijk uitgegraven zijn met aan een zijde een flauwe helling, hier wordt oeverbeplanting voorzien.
Vernieuwen van een gedeelte van de Langerei
Aansluitend pakken we ook een deel van de Langerei aan. In de zijstraat tussen huisnummers 38 en 46 was vroeger een gedeelte privaat. Om dit deel in hetzelfde materiaal als de straat zelf te kunnen voorzien, wordt de volledige zijstraat vernieuwd in kasseistenen. Ook de nutsleidingen, riolering en verharding zullen worden vervangen.
Investering en fasering
In de aanleg van het nieuwe park investeert Stad Brugge zo’n 222.777,46 euro (excl. btw). De heraanleg van de Langerei zal zo’n 89.914,94 euro (incl. btw) kosten, waarvan een 56.000 euro ten laste van TMVW. Firma Mahieu nv. voert de werken uit.
Eerste fase start op 9 januari: heraanleg park
Tweede fase start midden februari: groenwerken
Derde fase start in maart 2023: heraanleg deel Langerei
Behoudens onvoorziene omstandigheden zullen deze werken in april of mei 2023 afgerond worden.
Vlaamse binnenschepen mogen nu ook rechtstreeks van Zeebrugge naar Nederlandse havens varen. Dat zal de containerafvoer richting het binnenland van Europa verder versoepelen. Op 5 december tekenden de Belgische en Nederlandse Regeringen hierover een akkoord.
Vóór dit akkoord moesten binnenschepen vanuit Zeebrugge eerst een andere Belgische havens aanvaren, zoals de haven van Antwerpen, wat een rem was op de efficiëntie van het transport. Slechts één waterweg maakt de verbinding met het hinterland mogelijk: het Boudewijnkanaal dat in Brugge overgaat in het Kanaal Gent-Brugge. Enkel binnenschepen met beperkte capaciteit zijn hiertoe in staat. De passage aan de dampoortsluis is een bottleneck gebleken.
Als lid van het havenbestuur van de recent gefuseerdePort of Antwerp-Bruges én schepen in Brugge, kan ik dit akkoord enkel maar toejuichen. De nieuwe vaarroute zal vrachtwagens van de weg halen, maar ook de leefbaarheid van onze stad verbeteren. De bruggen rond de Brugse ring zullen minder openen en de mobiliteit rond de ring zal erop vooruitgaan.
Estuaire schepen
Het varen via het achterland is een stevige omweg. De kortste weg naar de binnenhaven van Duisburg verloopt echter via de Westerschelde tot in Harsweert op Walcheren en dan naar de Rijn in Dordrecht. Dit is nu dus ook mogelijk voor Vlaamse binnenschepen. Daarvoor moeten ze echter 20 kilometer op de Noordzee tot aan de monding van de Westerschelde kunnen varen. De meeste binnenschepen zijn niet voorzien op de hoge golven van de Noordzee. Daarvoor heb je schepen nodig met een hogere zijboord, zodat ze tegen de golfslag beter beschermd zijn. Ook extra verstevigingen aan de boeg en veiligheidsmaatregelen zijn nodig. Estuaire schepen zijn hiervoor de oplossing en kunnen die 20 kilometer perfect overbruggen!
BRUGGE – Het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) voor 2023 is afgewerkt: hierin bundelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de investeringen die ze in 2023 plant. Voor Stad Brugge staan er heel wat verschillende Vlaamse investeringen in infrastructuur- en mobiliteitsprojecten gepland.
Investeringen in Brugge
Door regelmatig overleg tussen Stad Brugge en de Vlaamse Overheid zijn enkele belangrijke Brugse projecten opgenomen in het geïntegreerd investeringsprogramma 2023. De belangrijkste projecten voor Brugge zijn:
Project R30 stationsomgeving: het wegwerken van onveilige situaties op de R30 en het herinrichten van de Brugse stationsomgeving. Eind november werd dit goedgekeurd in de gemeenteraad. Met de eerste schijf van de middelen die nodig zijn om dit dossier te kunnen opstarten, kunnen we volgend jaar echt aan de slag!
1.000.000 euro voor de start van fase 1 van de werkzaamheden aan de Steenbruggebrug en voor de noodzakelijke onteigeningen om de rechttrekking van de bocht van het kanaal te realiseren. Ook voor de realtisatie van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug (3.100.000 euro) is budget voorzien.
Voor het complex project voor de nieuwe zeesluis inZeebrugge wordt voorlopig een totaalbudget van zo’n 24.222.000 euro ingeschreven
Studiebudget van zo’n 300.000 euro voor verschillende verkeersstudies in het noorden van Brugge
600.000 euro voor de studie van het volgend wegvak in de aanpak van de R30: onderzoek van het segment tussen de tunnel onder ‘t Zand en de Bloedput. Als schepen van Openbaar Domein ijver ik al jaren om deze zone aan te pakken, de enige plaats in onze binnenstad waar een drukke ringweg kruist.
Een budget van 150.000 euro is voorzien voor een studie voor de concrete aanpak van het kruispunt Spoorwegstraat aan de nieuwe groeiende scholencampussen in Sint-Michiels
Goede samenwerking met verkeersveiligheid en duurzaamheid centraal
Duurzaamheid en fiets- en verkeersveiligheid staan hoog op de agenda zowel bij de Vlaamse overheid en Vlaams minister Lydia Peeters, als bij Stad Brugge. Dit zorgt voor een goede samenwerking tussen beide, waarbij veel duurzame, verkeersveilige projecten opgezet kunnen worden.
Brugge – Digitale Dienstenleverancier Proximus is momenteel in België bezig met de uitrol van het glasvezelnetwerk fiber. Ook in Brugge is de uitrol van de glasvezelcampagne al volop gestart. Een groot aantal gezinnen en bedrijven krijgen toegang tot fiber: tegen 2028 zullen dat meer dan 63.000 woningen en bedrijven in Brugge zijn. Het internet moet hiermee sneller en robuuster zijn. Bekijk de voortgang van de fiberwerken in Brugge op onderstaand kaartje:
Tijdens de commissie in het Vlaams Parlement lichtte de minister haar investeringsplannen voor 2023 toe. 2,3 miljard euro maakt de Vlaamse Regering vrij om te investeren in 815 projecten. Ook de nieuwe Steenbruggebrug kreeg een plaatsje in de investeringsplannen.
Jaarlijks worden de investeringen in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) gebundeld in het geïntegreerd investeringsprogramma of GIP. Dat GIP geeft een overzicht van alle investeringen en de grote infrastructuurwerken voor vracht- en personenverkeer, openbaar vervoer, fietsen, binnenvaart en waterbeheersing.
Voor komend jaar maakt de Vlaamse Regering 2,3 miljard euro vrij om te investeren in mobiliteit en openbare werken. Dat maakte Vlaams minister Peeters bekend tijdens de commissie in het Vlaams Parlement. Fiets, verkeersveiligheid en duurzaamheid staan centraal bij deze investeringen.
Als schepen van financiën en openbaar domein volg ik de begrotingsgesprekken met extra aandacht. Het is altijd belangrijk te weten waaraan de voorziene budgetten besteed zullen worden. Tenslotte plaats ik al langer Brugse dossiers op de Vlaamse agenda.
De grootste hap uit het budget gaat naar het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV). Met ongeveer 738 miljoen euro aan middelen zullen komend jaar zo’n 488 projecten uitgevoerd worden. Het departement Mobiliteit en Openbare werken volgt met een budget van 526 miljoen euro en ook de Vlaamse Waterweg zal in 2023 zijn schouders kunnen zetten onder 101 projecten met zo’n 325 miljoen euro aan middelen.
Vlaamse steun voor Brugse projecten
Ook enkele Brugse projecten zijn opgenomen in het investeringsplan van de Vlaamse Regering. De nieuwe Steenbruggebrug staat al langer op de agenda, maar nu wordt ook effectief budget voorzien. De omgevingsvergunningen worden bijna ingediend en dan is het belangrijk om snel te kunnen schakelen. Hier ben ik uiteraard erg blij mee.
Naast de Steenbruggebrug wordt ook budget vrijgemaakt voor het complexe project van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de werkzaamheden aan de stationsbuurt (R30). Respectievelijk 24,2 miljoen euro en 16,7 miljoen euro staan hiervoor ingeschreven. Verder is er ook nog studiebudget voor diverse verkeersstudies in Brugge waaronder de ondertunneling van ’t Zand en de Bloedput. Ik ijver al jaren voor een aanpak van die zone.
BRUGGE – Bij het aanleggen van de A11 werd een voorwaarde opgelegd, namelijk dat Dudzele beschermd moest zijn tegen hinder van de A11 en de haven van Zeebrugge. Deze voorwaarde resulteerde in het prachtige natuurgebied Cathemgoed. Er ishard gewerkt om dit gebied om te toveren tot een toegankelijk stukje natuur voor iedereen. De eerste twee fasen van de werken zijn afgerond en de beplantingsfase is deze week gerealiseerd. Vandaag plant ik samen met de Vlaamse Landmaatschappij de laatste boom en stellen we het Cathemgoed open voor bezoekers!
Bufferzone tussen Dudzele en haven van Zeebrugge
De Vlaamse Landmaatschappij maakte een “Inrichtingsplan A11” op dat een aantal maatregelen voorziet om de invloed van de A11 op het omgevende landschap en de omgevende bewoners te beperken. Het hoofdpunt van dit inrichtingsplan was om een bufferzone tussen de A11 en Dudzele-dorp te voorzien. Het gebied Cathemgoed zal Dudzele visueel afschermen van de A11 en van de haven van Zeebrugge.
Aanleg in fasen
Fase 1: afgerond (mei 2019 – december 2020) – zone ten oosten van de Zwaanhofstraat
In de eerste fase zijn wandelpaden aangelegd tussen de Zwaanhofstraat, de Vaneweg en de Kasteelstraat, alsook tussen het bufferbos en de Westkapelse Steenweg. Alle wandelpaden zijn verstevigd met steenslag en ingezaaid met gras, enkel het pad tussen de Zwaanhofstraat en de Vaneweg is gerealiseerd in verharding. Op die manier is ook toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers voorzien. Iedereen kan hierdoor genieten van dit prachtig stukje natuur in Dudzele. In deze zone werden ook 3.419 bomen aangeplant, waarvan 3.170 onderdeel van bosgoed en 249 hoogstammigen.
Fase 2: afgerond (maart 2022 – augustus 2022) – zone ten westen van de Zwaanhofstraat
Een open grasvlakte en vijver ten westen van de Zwaanhofstraat vergroenen de omgeving verder. De herdenkingsmote is aangelegd en beplant met esdoornbomen als eerbetoon aan de Dudzeelse soldaten en burgerslachtoffers die tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog stierven. Dudzele werd door Canada bevrijd in 1944. De esdoorn met het “maple leaf” verwijst naar Canada. In het park geven drie infoborden meer uitleg aan de bezoekers.
Tussen het Dudzeels Neerhof, de Zwaanhofstraat en het Bossiersgoed is een wandel- en fietsverbinding gerealiseerd. Ook een evenementenzone van 1.750 m2 is aangelegd, hier kunnen evenementen in openlucht doorgaan.
Beplantingsfase (28 november – nu)
Op 28 november is de aannemer met de beplantingsfase gestart. De boomgaard, waar verschillende fruitbomen komen, wordt nu aangeplant. Ook zijn twee rijen populieren aangeplant, die voor een visuele buffer met de A11 zorgen. In totaal zijn in Cathemgoed meer dan 5.000 bomen aangeplant. Met de aanplant van de laatste boom op de herdenkingsmote ronden we de werken in Cathemgoed af.
Openstellen Cathemgoed voor bezoekers
Het nieuw ingerichte gebied van 2,5 hectare groot is een prachtig park geworden. Er is plaats voor ontmoeting, er kan stilgestaan worden bij het verleden en de natuur krijgt een extra duwtje in de rug. In Brugge hebben we de voorbije jaren al veel stappen gezet om meer natuur te realiseren, dit gebied draagt hieraan bij. Op 2 december planten we de laatste plant op de mote en onthullen we het infobord. Daarna is het park open voor bezoekers!
Investeren in een groene ruimte voor Dudzele
Deze zone is een buffer, maar ook een prachtig natuurgebied. Stad Brugge investeert in fase 1 en 2 van deze werkzaamheden aan het Cathemgoed zo’n 174.000 euro. De overige kosten zijn grotendeels ten laste van de VLM en AWV.
BRUGGE – Op 5 december start een proefperiode waarin de Veltemweg tot schoolstraat wordt gemaakt. Dit op aanvraag van de lagere school SASK, gelegen aan de Veltemweg. Met het stadsbestuur zetten we enorm in op veilig schoolverkeer, als Schepen van Openbaar Domein zorgde ik dan ook ook al voor heel wat vernieuwde fietspaden. Verkeersveiligheid langs scholen is een prioriteit. Na deze proefperiode komt een grondige analyse of de Veltemweg langdurig een schoolstraat kan worden.
Schoolstraat tot februari 2023
Op aanvraag van de basisschool SASK start een proefperiode waarbij de Veltemweg een schoolstraat zal zijn. Een schoolstraat is een deel van een straat nabij een school waarbij aan het begin en het einde van de schooldag motorvoertuigen geweerd worden gedurende een half uur. De openbare weg is voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs voorbehouden. Vanaf het kruispunt Fortuinstraat x Veltemweg tot aan het kruispunt Veltemweg x Ingang Interbad zal de schoolstraat ingaan. Dit is een afstand van zo’n 260 meter. De proefperiode voor de schoolstraat loopt van 5 december 2022 tot 17 februari 2023. Indien de omstandigheden dit verlangen, kan het stadsbestuur besluiten om de schoolstraat vroegtijdig te beëindigen. Aan het einde van de proefperiode zal het stadsbestuur analyseren of de Veltemweg een schoolstraat kan blijven.
De schoolstraat aan de Veltemweg gaat op onderstaande tijdstippen van kracht:
Maandag tot vrijdag: 8u00 tot 8u30
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 15u15 tot 15u45
Woensdag: 11u15 tot 12u10
Aangezien er geen omleidingen mogelijk zijn, is de Veltemweg tijdens de uren van de schoolstraat doodlopend.
Veiligere omgevingen voor schoolgaande jeugd
De medewerkers van Openbaar Domein zullen een vooraankondigingsbord plaatsen aan het kruispunt Veltemweg x Vossensteert. Op die manier is het duidelijk dat de straat een schoolstraat is. Door het invoeren van schoolstraten zorgen we voor veiligere omgevingen voor de Brugse schoolgaande jeugd.
BRUGGE – Stad Brugge lanceert haar bebloemingsactie. Deze actie, die de buurten in Brugge jaarlijks letterlijk in de bloemetjes zet, wordt ook dit jaar voortgezet. De voorbije jaren was dit een groot succes en ook in 2023 worden de buurten met petunia’s of geraniums opgefleurd.
Bebloemingsactie
De bebloemingsactie is een jaarlijkse activiteit van de Vrijwilligerscentrale om buurtcomités te bedanken voor hun inzet in de buurt. Om dit te realiseren voorzien we twee soorten bloemen : rode hanggeraniums en witte, roze of paarse petunia’s. Sinds 2020 kunnen de Bruggelingen ook voor petunia’s kiezen. De medewerkers van openbaar domein verdelen deze en de buurtbewoners kunnen ze op de vensterbank plaatsen. Door het groeiende succes van de voorbije jaren geven we het startschot voor dit initiatief dit jaar eerder. Tegen eind januari 2023 zouden we graag zicht hebben op de grote bestellingen om een inschatting te maken. Kleinere bestellingen kunnen buurtbewoners tot eind februari plaatsen. Samen met de dienst Preventie, de medewerkers van de Brugse Buurten en de medewerkers van Openbaar Domein zorgen we ervoor dat deze actie ook dit jaar tot een succesvol einde gebracht wordt.
Op basis van de editie van 2022 worden dit jaar zo’n 110.000 bloemen voorzien door de medewerkers van openbaar domein. De laatste jaren is het succes van deze actie gestegen. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Dat toont zich ook in het enthousiasme om bloemetjes buiten te zetten. In 2018 werden 36.000 bloemen aangevraagd, in 2022 verdriedubbelde dat cijfer: er werden zo’n 100.000 bloemen aangevraagd. Hieronder een overzicht van de voorbije jaren:
2011: 37.229 bloemen
2018: 36.000 bloemen
2019: 41.000 bloemen
2020: 43.819 bloemen
2021: 108.663 aangevraagde bloemen
2022: 102.255 aangevraagde bloemen
Ieder bloemetje in de straat maakt voor mij een verschil. Je zet letterlijk je buur en de voorbijganger in de bloemetjes en het zorgt voor een opfleuring van de volledige buurt.
BRUGGE – In de Langestraat werden twee toegankelijke opstapplaatsen voor de bus gerealiseerd: aan de Koopmansstraat en aan de Molenbrug. We zetten volop in op het toegankelijk maken van het Brugse centrum, onder andere door de bushaltes toegankelijk te maken.
Opstapplaatsen voor de bus: Molenbrug en Koopmansstraat
Er is een bushalte in de Langestraat, tegenover de Predikherenstraat. Deze schuift op tot aan de Molenbrug, waar een nieuwe bushalte komt: de werken hiervoor zijn sinds 25 november afgerond, maar moesten nog uitharden. Begin december kan de halte in gebruik genomen worden. Een nieuwe bushalte ter hoogte van de Koopmansstraat werd gerealiseerd. Deze is reeds opengesteld en in gebruik. Aan beide bushaltes zijn ook podotactiele tegels voor slechtzienden aangelegd. Op deze manier zorgen we voor toegankelijke opstapplaatsen voor de bus.
Extra groen in het straatbeeld
Aan de bushalte aan de Koopmansstraat is een ontharding uitgevoerd: daar ligt nu een plantvak. Ook aan de vroegere halte tegenover de Predikherenstraat is een plantvak aangelegd.