Brugge

Zes nieuwe zwanen in Brugge

zes nieuwe zwanen in Brugge mercedes van volcem

BRUGGE – Een aantal Brugse zwanen waren in september besmet met de vogelgriep. We grepen hierbij meteen in: we zorgden voor verhoogde permanentie en specifieke hygiënemaatregelen. Sinds een maand zijn er nu geen nieuwe besmettingen meer van de vogelgriep vastgesteld bij de zwanen. Om de populatie te versterken, komen er zes nieuwe zwanen bij.

Na het verbeteren van de situatie rond de vogelgriep paste het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) de maatregelen aan. De zwanen moesten niet langer opgehokt blijven. Het is enorm fijn om de zwanen te zien rondzwemmen op de Brugse wateren: er is geen Brugge zonder zwanen. Doordat de zwanen dit jaar pas later naar hun vertrouwde plaats teruggingen, hebben ze geen nesten meer gemaakt zoals andere jaren. Toen groeide de zwanenpopulatie aan door de nieuwe kleine zwaantjes. Om de zwanenpopulatie dit jaar op peil te houden, werden zes nieuwe jonge zwanen aangekocht. Zo houden we de legende dat er in Brugge steeds 52 zwanen moeten zwemmen in ere.

Zwanen verkeren in goede gezondheid

Op 9 september werd bij de Brugse zwanen een besmetting met het vogelgriepvirus vastgesteld. We zorgden voor permanentie in het weekend, in de avond en op feestdagen. Meermaals daags controleerden we de zwanen op symptomen van de vogelgriep. Door de nauwgezette opvolging, verkeren de zwanen nu weer in goede gezondheid.

Zes nieuwe zwanen in Brugge

Er zijn reeds een maand lang geen nieuwe vaststellingen van de vogelgriep bij de zwanen. Vandaag komen er dan ook zes nieuwe zwanen bij. Om de nieuwe dieren aan de huidige groep te laten wennen, worden ze tijdens de eerste week in een beperkte zone op het gras gehouden. De dieren komen oorspronkelijk van een particulier, maar zijn daarna opgevangen in het Vogelopvangcentrum. Doordat ze geleewiekt zijn, kunnen we ze niet in de natuur vrijlaten.

Door deze zes nieuwe zwanen, zwemmen er in Brugge nu 69 zwanen. In 2006 hadden we een populatie van 72 zwanen, vergelijkbaar met nu. In 2007 en 2008 waren er maar liefst 115 zwanen, wat niet ideaal is. Dit leidt tot een tekort aan territorium, waardoor de zwanen verplicht zijn uit te zwermen en op vijvers in de buurt nieuwe broedplaatsen gaan opzoeken. We streven naar een populatie van 80/85 zwanen.

Brugge

Bestek mededingingsprocedure ondertunneling R30 en stationsomgeving wordt overgemaakt aan de gemeenteraad

bestek mededingingsprocedure r30

BRUGGE – Stad Brugge en het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid werken samen om het complexe verkeersknooppunt aan het Brugse station aan te pakken. Zo kunnen de vele voetgangers en fietsers op een veilige manier de ring kunnen oversteken. Fiets- en verkeersveiligheid zijn zowel voor het stadsbestuur als voor de Vlaamse regering prioritair. We willen ook de stationsomgeving zelf optimaliseren. Het is een cruciale plaats: niet alleen als ingang van het historisch stadscentrum, maar ook als verbinding tot het prachtige groen van onze stadsvesten. Het bestek voor de mededingingsprocedure voor het ontwerpteam is afgewerkt en zal nu naar de gemeenteraad gaan. Daarna zal een keuze gemaakt worden uit maximum drie kandidaten.

Projectvisie

In 2020 sloten Stad Brugge en het Vlaams Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer) een samenwerkingsovereenkomst om de onveilige situaties op de R30 weg te werken. Daarnaast ook om de stationsomgeving aan de kant van de Brugse binnenstad her in te richten. Aangezien de R30 een gewestweg is, is het AWV een belangrijke partner bij dit project. Voor zowel het stadsbestuur als de Vlaamse regering is het veiliger maken van de R30 voor voetgangers en fietsers een prioriteit. Deze moeten nu de ring oversteken waar gemotoriseerd verkeer rijdt. Voor hen wordt in het project een passage onder de R30 tussen het stationsplein en de vesten voorzien.

De herinrichting van de stationsomgeving is cruciaal om deze zowel met het historisch stadscentrum als met de vesten te verbinden. Met deze nieuwe invulling van het Stationsplein willen we graag voor voetgangers en fietsers een ononderbroken, veilige aansluiting maken naar de vesten. Daar kunnen ze van het vele groen genieten. Door de realisatie van dit project, maken we de volledige stationsomgeving ter hoogte van de ring meer leefbaar en veiliger voor alle weggebruikers.

Timing en kostprijs

Er wordt verwacht het uitvoeringsontwerp in september 2023 te kunnen opstarten en de werken op het terrein een jaar later, in september 2024. Behoudens onvoorziene omstandigheden zijn de werken gefinaliseerd in 2026. Conform de raming waar de projectnota van uitgaat, zal de totale kostprijs van het stationsproject zo’n 26.000.000 euro bedragen. De raming van de kosten voor het Vlaamse gewest is 70% en de kosten voor Stad Brugge zo’n 30%, namelijk 8.000.000 euro. De nodige middelen voor deze investering zijn voorzien in het Brugse meerjarenplan. Op Vlaams niveau is na een samenkomst met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters een studiebudget voorzien op het Vlaamse investeringsprogramma. Samen zetten we zo de eerste stappen om dit zwarte punt aan te pakken.

Bestek mededingingsprocedure

Het bestek voor de mededingingsprocedure met onderhandeling in functie van het ontwerp, de realisatie en het onderhoud binnen het projectgebied leggen we aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor. Ook de bepalingen en richtlijnen met de startnota, projectnota en bijlagen zijn onderdeel van het bestek. De opmaak van het aanvraagdossier voor de omgevingsvergunning, de opmaak van de uitvoeringsplannen en de effectieve uitvoering en opvolging van de aanneming maken deel uit van de opdrachtomschrijving in het bestek. Na goedkeuring door de gemeenteraad maken we het bestek over aan de geselecteerde kandidaten.

Offertes en gunning

De inschrijvers moeten een kwalitatieve offerte binnen het geraamde budget voorzien. Een offerte en projectvoorstel waar erfgoed, natuur en verkeersveiligheid centraal staan is verwacht De weerhouden kandidaten, maximum drie, zullen na de goedkeuring van het bestek door de gemeenteraad, het bestek ontvangen. Aan de hand hiervan, kunnen ze een concrete offerte opmaken. Het stadsbestuur verwacht de offertes eind februari 2023, de gunning volgt later in 2023.

Vlaams Parlement

Project ASTER: strijd tegen energiearmoede

Het nieuw gelanceerde project ASTER heeft als doelstelling de komende vijf jaar 400.000 zonnepanelen te plaatsen op 50.000 sociale woningen.

Het nieuw gelanceerde project ASTER heeft als doelstelling de komende vijf jaar 400.000 zonnepanelen te plaatsen op 50.000 sociale woningen.

In de strijd tegen energiearmoede lanceert de Vereniging van Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen, met steun van de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank, het project ASTER. Het project heeft als doelstelling de komende vijf jaar 400.000 zonnepanelen op 50.000 sociale woningen te plaatsen. Een goede zaak voor de sociale huurders, die de energiefactuur zullen zien dalen. Daarnaast ook een stap in de richting van meer energieonafhankelijkheid én CO2-reductie.

ASTER heeft tot voornaamste doel het verduurzamen van de energie- en isolatiebehoeftes van sociale woningen. De coöperatieve vennootschap wil, in het algemeen belang, een positieve maatschappelijke impact bewerkstelligen op de mens (en in het bijzonder de sociale huurder), het milieu en de samenleving.

De cijfers op de website van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) stellen dat in Vlaanderen in 2021 zo’n 145.220 sociale woningen binnen het sociaal stelsel verhuurd werden. Het totale aantal sociale woningen in het sociale woonpatrimonium bedraagt 159.885 woningen. Het verschil tussen beide is (structurele) leegstand. Ongeveer een derde van het totale aantal sociale woningen in Vlaanderen moet dus de komende vijf jaar zonnepanelen krijgen. Hierover stelde ik de minister enkele vragen.

Uit het antwoord van de minister blijkt dat hij verder ook initiatief zal nemen. Via de VMSW zullen marktconforme leningen ter beschikking zijn van sociale huisvestingsmaatschappijen om zonnepanelen te leggen.

Daarnaast vroeg ik ook naar het effect van dit project op de huurprijs voor (sociale) huurders. Er zal geen impact zijn op de huurprijs van de woning zelf. Via de huurlasten zal wél een PV-bijdrage aangerekend worden. Deze zal steeds kleiner zijn dan het werkelijk voordeel dat de huurder geniet via de verlaging van zijn energiekosten. Op 7 oktober 2022 werd het wijzigingsbesluit dat het berekeningskader voor deze vergoeding bepaalt, principieel goedgekeurd door de Vlaamse Regering.

Lees hier mijn vragen aan de minister:

Lees hier de antwoorden van de minister:

Vlaams Parlement

Aanvragen zonnepanelen op onroerend erfgoed voortaan vlotter goedgekeurd

Vlaanderen zal voortaan zowat alle aanvragen voor zonnepanelen goedkeuren. In tijden van energiecrisis is dit goed nieuws voor al wie onroerend erfgoed bezit. Unesco Werelderfgoed-sites vallen echter niet onder deze nieuwe regeling.

Aanvragen zonnepanelen op onroerend erfgoed voortaan vlotter goedgekeurd.

De energiecrisis beroert ons allen. Het woonpatrimonium in Vlaanderen is verouderd, en dus energieverslindend. Een uitgelezen moment om twee vliegen in één klap te slaan voor de Vlaamse Regering: de crisis aanpakken en steun bieden bij het vernieuwen van ons woonpatrimonium. De regering pakte reeds uit met diverse maatregelen om energetisch te investeren. Minister Demir noemde het aantal aanvragen op mijnverbouwpremie.be ongezien, zo’n duizend per dag.

Ook voor wie onroerend erfgoed bezit, zijn de regels voor het plaatsen van zonnepanelen nu versoepeld. Wie onroerend erfgoed in bezit heeft, kan vanwege het beschermde uitzicht vaak nauwelijks om het beter te isoleren. Dat zal nu veranderen. Zonnepanelen op beschermde gebouwen zullen nu standaard toegelaten worden door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Hierbij moet uiteraard gezorgd worden dat de plaatsing van zonnepanelen geen schade berokkent aan het erfgoed.

Brugge

De Stad Brugge prijkt viermaal op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Met dat statuut kent ongeveer de volledige binnenstad erkenning. Naast het Brugse Begijnhof, het belfort, de historische binnenstad en de Heilige Bloedprocessie telt België nog 17 andere sites op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Voor deze sites blijft het oude afwegingskader voor plaatsing van zonnepanelen gelden. Een aanvraag zal aan Unesco moeten worden voorgelegd ter goedkeuring.

Niet dat geen enkele woning in Brugge zonnepanelen kan krijgen. Zeker voor nieuwere gebouwen is er meer mogelijk, maar de stad wijst wel op voorwaarden en beperkingen.

Hieronder kan je mijn vraag aan de minister terugvinden:

Hieronder kan je het antwoord van de minister terugvinden:

Brugge

Stad Brugge investeert 1 miljoen euro in wegen en fietspaden in asfalt

wegen en fietspaden in asfalt

BRUGGE – In Brugge is het onze prioriteit om te ontharden en vergroenen. We investeren enorm in water, planten, bomen en struiken. Ook het onderhoud van fietspaden en wegen is een belangrijk onderdeel van het openbaar domein. Jaarlijks investeert Brugge zo’n 500.000 euro in het herstel van betonwegen. Dit jaar kwam een inhaalbeweging: de stad zette 18 projecten op. Momenteel zijn hier al 16 projecten van gerealiseerd. Deze investering bedraagt in totaal 1 miljoen euro.

We investeren enorm in water, bomen, planten en struiken voor het Brugse openbaar domein. Groene ruimtes verbeteren de leefkwaliteit: het spoort mensen aan om naar buiten te gaan, te sporten en elkaar te ontmoeten. Veilige wegen zijn even noodzakelijk. Dit jaar maakte ik daarom extra budget vrij voor deze onderhoudswerken. Het voordeel van asfalt is dat het snel aangelegd is en alles daarna terug mooi en onderhouden is. Het brengt ook minimale hinder met zich mee en is comfortabel voor fietsers.

Assebroek en Sint-Kruis

  • ’t Veld: Sint-Kruis – uitgevoerd – kostprijs 49.178 euro (incl. btw)
  • Polderstraat – Sint-Kruis – uitgevoerd – kostprijs: 38.211 euro (incl. btw)
  • Brugsche Rugby Club – Sint-Kruis – uitgevoerd – 4.235 euro (incl. btw)
  • Rondpunt Daverlo-Dries – Assebroek – uitgevoerd – kostprijs 16.121 euro (incl. btw)

Centrum

In het stadscentrum van Brugge ligt er niet veel asfalt. “De Brugse binnenstad telt veel straten in kasseien, dit past beter bij een historische stad. Als het aan mij ligt, zou ik alle asfalt in de binnenstad willen vervangen.”

  • Eekhoutstraat/Garenmarkt – uitgevoerd – 12.619,88 euro (incl. btw)
  • Leopold II-laan – uitgevoerd – 132.211,13 euro (incl. btw)

Noorden van Brugge

In het Noorden van Brugge is een inhaalbeweging nodig, we zetten hier een tandje bij.

Zwankendamme

  • Lisseweegse Steenweg – uitgevoerd – 24.617 euro (incl. btw)

Zeebrugge

  • Westhinderstraat – uitgevoerd – 26.753 euro (incl. btw)

Lissewege

  • Scharphoutstraat – uitgevoerd – 134.619 euro (incl. btw)

Dudzele

  • Landbouwweg Stapelvoorde – uitgevoerd – 121.039 euro (incl. btw) – De vraag om deze weg te verbeteren was er reeds lange tijd: nu is het voor fietsers een stuk comfortabeler.

Sint-Andries en Sint-Michiels

  • Leopold III-laan – Sint-Andries –  uitgevoerd – 105.883 euro
  • Koning Leopold III-laan – Sint-Andries –  uitgevoerd – 3.683 euro
  • Diksmuidse Heerweg – Sint-Andries – uitgevoerd – 18.550 euro
  • Parklaan – Sint-Michiels –  uitgevoerd – 20.542 euro
  • Koningin Astridlaan – Sint-Michiels – uitgevoerd – 124.000 euro
  • Ten Boomgaard (toplaag fase 1) – Sint-Michiels – uitgevoerd – 77.811 euro

In uitvoering

  • Blokschepenstraat – in uitvoering – 32.072 euro (incl. btw)
  • Werfstraat – in uitvoering – 110.000 euro (incl. btw) – De werken in de Werfstraat waren voorzien tussen 14 en 19 november, maar door de zware regenval is verderwerken niet mogelijk. Van zodra het droog is, zullen we werken verderzetten en afwerken.

Toekomst

In 2022 investeren we zo’n 1.052.145 euro in onderhoudswerken van wegen en fietspaden in asfalt. Ook in 2023 en 2024 plannen we investeringen. De planning voor 2023 maken we eind december op

Brugge

We vernieuwen de Sint-Jansstraat, Riddersstraat en Engelsestraat

BRUGGE – We plannen de heraanleg van de Sint-Jansstraat, Riddersstraat en Engelsestraat . Op verschillende plaatsen zijn de voetpaden te small, verzakt of worden ze door private trappenpartijen onderbroken. De straatindeling beantwoordt niet meer aan de huidige vereisten en ook de gemengde riool is verouderd. Een heraanleg dringt zich op. Op 15 november stelden we de plannen voor de Sint-Jansstraat, Riddersstraat en Engelsestraat voor aan de buurtbewoners. In het ontwerp staat de voetganger centraal: er komen kwaliteitsvolle voetpaden en veilige oversteekplaatsen.

Ontwerp

In het plan staat de voetganger centraal: iedere straat wordt voorzien van minstens één kwaliteitsvol voetpad qua breedte. Her en der worden uitritconstructies voorzien en ook een veilige oversteekplaats ter hoogte van de schoolomgeving komt er. Aan de rijrichting wordt niet gewijzigd. Ook vernieuwen we de riolering: we zetten in op een gescheiden rioleringsstelsel en genoeg waterinfiltratie via groenzones. In de plantvakken voorzien we sierkers. We roepen ook alle inwoners op om een geveltuin aan te vragen via de website van stad Brugge om zo de straten leefbaarder en groener te maken.

Materialisatie

  • De rijweg komt in mozaïekkeien van grijs graniet
  • De voetpaden in effen gezaagde kasseien uit graniet met bruine tint
  • De parkeerstroken in kasseien zweeds graniet
  • De bestaande platen in blauwe hardsteen uit de Riddersstraat worden herplaatst.
  • De trottoirbanden komen in blauwe hardsteen.
  • Ook de uitritconstructies en oversteekplaats aan de school in de Sint-Jansstraat komen in mozaïkkeien van rode graniet

Riddersstraat

In de Riddersstraat komt een uitritconstructie in rode mozaïekkeien ter hoogte van de Hoogstraat. Aan de zijde van de onpare huisnummers komt een nieuw voetpad met een minimale breedte van 1 meter 50. We voorzien ook groenzones in de straat.

heraanleg riddersstraat

Engelsestraat

De voetpaden in de Engelsestraat krijgen een minimale breedte van 1,2 meter als de rooilijnbreedte minder dan 9 meter bedraagt. Waar de rooilijnbreedte meer dan 9 meter bedraagt is de minimale breedte van de voetpaden 1,5 meter. Aan het smallere weggedeelte ter hoogte van huisnummers 13 tot 17 wordt een zijstrook voorzien. We zorgen ook voor kleine groenzones in de straat.

heraanleg engelsestraat

Sint-Jansstraat

In de Sint-Jansstraat komt een oversteekplaats in rode mozaïekkeien aan de school Sint-Leo Hemelsdaele zodat leerlingen veilig de straat kunnen oversteken. Ook groenzones worden voorzien en een voetpadbreedte van minimum 1,2 meter bij een rooilijnbreedte van minder dan 9 meter. Bij een rooilijnbreedte van meer dan 9 meter bedraagt de voetpadbreedte 1,5 meter.

heraanleg sint-jansstraat

Timing en globale raming

De heraanleg van de Engelsestraat, Riddersstraat en Sint-Jansstraat wordt geraamd op 1.358.110 euro (excl. btw). Volgens de voorlopig geplande timing staat de eigenlijke heraanleg gepland voor eind oktober 2024. Dit is behoudens onvoorziene omstandigheden.

U kunt de PowerPoint met de plannen hier bekijken.

Brugge

Bedankt aan iedereen die Brugge proper houdt! #weekvanhetafvalteam

Van 14 tot 20 november is het week van het afvalteam. De inspanningen van de afvalophalers en recyclagewachters zorgen ervoor dat het afval van de Brugse inwoners op een eenvoudige manier opgeruimd wordt. Tijdens deze week mogen ze dus extra in de bloemetjes gezet worden! Ook de medewerkers van de dienst Openbaar Domein mogen in de bloemetjes gezet worden: elke dag trotseren zij weer en wind om ervoor te zorgen dat onze mooie stad er steeds proper bij ligt!

Medewerkers van Openbaar Domein zorgen voor een propere stad

De medewerkers van de dienst Openbaar Domein maken onze stad piekfijn in orde door het dagelijks legen van de afvalmanden, door tijdens evenementen rolcontainers te voorzien en nadien afvalstoffen op te halen, door dagelijks onkruid te bestrijden, door rond te rijden met de veegmachines om de straten te vegen, door de publieke toiletten te onderhouden, door graffiti te verwijderen, door in de herfst de bladeren op het openbare domein op te ruimen, door sluikstort en zwerfvuil op te ruimen en door ook al het afval van de stadsdiensten op te halen. Een hele boterham dus! Bedankt voor al het goede werk!

Een warme oproep aan de inwoners om deze week wat extra waardering te uiten voor onze medewerkers. Geen hen eens een compliment of zeg eens bedankt!

Investeren in een nette stad

Vorig jaar haalden de medewerkers van Openbaar Domein zo’n 815 ton afval uit de afvalmanden.

Om sluikstorten tegen te gaan investeerden we ook in de aankoop van sluikstortcamera’s om zo in samenwerking met de politie toezicht te houden en eventuele inbreuken vast te stellen en te beboeten.

week van de afvalophaler 2022
Brugge

Buurt aan de Beurt: Heel wat plannen voor het Brugse stadscentrum

buurt aan de beurt

BRUGGE – Het schepencollege en de burgemeester geven tijdens #Buurtaandebeurt uitleg aan de inwoners van Brugge over wat er verandert, welke plannen er zijn en geven antwoorden op alle vragen. Op zondag 13 november was het Buurt aan de Beurt in het Brugse stadscentrum.

Investeren in een leefbaar, mooi stadscentrum vol parken en groen

Deze legislatuur realiseerden we al heel wat om het centrum mooier en leefbaarder te maken:

  • Groene stoelen in de parken en op het Beursplein
  • Bloemen aan bruggen en hanging baskets
  • Bijna 300.000 bloembollen geplant in het centrum deze legislatuur
  • Bushaltes toegankelijk maken
  • Drinkwaterfonteinen in de binnenstad
  • 131 kerstbomen tijdens de kerstperiode
  • Mobiele skatetoestellen aan de Kolenkaai
  • 355 aanvragen tot gevelplanten, 41 straattuinen

Ook investeren we volop in groen, parken en pleinen:

  • Nieuw Katelijnepark
  • Minnewaterpark
  • Koning Albert-I park
  • Stoerhuus aan de Langerei
  • Aankoop Boninvest als uitbreiding Vesten
  • Onderhoud dolomietpaden op de Brugse Vesten: een investeringsproject van 2,5 miljoen euro in 3 jaar
  • Investeren in baggerwerken en oeverversterking: een project van 2,5 miljoen euro
  • Buurtpark Ter Potterie gerealiseerd
  • Heraanleg Werfplein
  • Kraanplein: wandelzone
  • Heraanleg zone onder de bomen op de Burg
  • Twee nieuwe speelpleinen werden gerealiseerd aan het Koningin Astridpark en Bilkske

Wegenwerken en een waterrobuust stadscentrum

We investeren met het stadsbestuur ook in wegen en zorgen voor een waterrobuust stadscentrum. Wat voeren we uit/voerden we reeds uit:

  • Katelijnestraat – Arsenaalstraat
  • Sint-Jorisstraat, Vlamingstraat, Vlamingdam
  • Omgeving Sint-Annaplein
  • Volledige omgeving Beursgebouw
  • Strostraat
  • Houwerstraat
  • Bargeweg
  • Stijn Streuvelstraat

Staat gepland:

  • Jan Miraelstraat
  • Julius en Maurits Sabbestraat & Walweinstraat
  • Boomgaardstraat
  • Riddersstraat, Sint-Jansstraat en Engelsestraat
  • Adriaan Willaertstraat
  • Wollestraat
  • Zuidzandstraat, Ezelstraat, Smedenstraat

Er kwamen 635 extra parkeerplaatsen in de nieuwe ondergrondse garage onder ‘t Zand en ook in de Ezelstraat kwamen er 144 parkeerplaatsen bij.

Heel wat onthardingswerken reeds uitgevoerd en op de planning

Onthardingswerken al uitgevoerd:

  • ‘t Zand
  • Woensdagmarkt
  • Sint-Jansplein
  • Riddersstraat
  • Pr. Dr. J. Sebrechtsstraat
  • Mallebergplaats
  • Achiel Van Ackerplein
  • Walweinstraat
  • Biskajersplein
  • Stationsplein (kiss and ride)
  • Smedenstraat (bomen aan terrassen)
  • Langestraat thv Bapaumestraat
  • Zilverpand
  • Kraanplein
  • Leeuwstraat
  • Houtkaai

Er zijn reeds onthardingswerken in uitvoering:

  • Calvariebergstraat
  • Ganzenstraat
  • s Gravenhof
  • Pandreitje/Diamantslijpersstraat
  • Oosterlingenplein
  • Sint-Salvator – fase 1
  • Steenstraat en Zuidzandstraat
  • Bushalte Langstraat (gerecht)
  • Laad en loszone Langestraat (Predikerenstraat)

Onthardingswerken gepland:

  • Augustijnenrei
  • Vestibule plein / Bargebrug
  • Sentillenhof
  • Bushalte Langstraat (gerecht)
  • Laad en loszone Langestraat (Predikerenstraat)
  • Kraanplein (tegen aan Vlamingstraat)
  • Langerei tussen Carmersbrug en kadaster
  • Sint-Maartensplein
  • Houtkaai
  • Scheepsdaelelaan
  • Boeveriestraat
  • Hoogstraat
  • Magdalenekerkplein
  • Sint-Jansplein

Vlaams Parlement

Ontharding? Duidelijkheid omtrent omgevingsvergunning nodig.

BRUSSEL – Om onder andere waterinfiltratie te bevorderen kent Vlaanderen diverse subsidies toe voor ontharding. De administratie van het departement Omgeving hanteert bij het verlenen van vergunningen vaak een bijzondere interpretatie van het decreet en vrijstellingenbesluit waardoor de uitvoering van ontharding vertraging oploopt. Ik stelde de minister hierover een dringende vraag.

Ontharding? Duidelijkheid omtrent omgevingsvergunning nodig.

Artikel 10 van het decreet en vrijstellingenbesluit bepaalt wanneer géén omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen op openbaar domein vereist is. Daarbij valt onder 2° het geheel of gedeeltelijk wijzigen van een bestaande verharding. “Ontharding” kan op die manier ook geïnterpreteerd worden als “wijziging van verharding” met het meest positieve effect op de omgeving.

Ontharding? Duidelijkheid omtrent omgevingsvergunning nodig.

Het bekomen van een omgevingsvergunning duurt tot zes maanden en kost administratief tijd en geld. Bovendien kan een bezwaarschrijver of gelijk welke derde tegen de omgevingsvergunning beroep aantekenen. Om die reden beperken we ons in Brugge zoveel mogelijk tot het ontharden van percelen tot 300m² (vrijstelling).

Uit het antwoord van de minister is duidelijk dat het wijzigen van verharding niet onder het vrijstellen van de omgevingsvergunningsplicht valt, maar dat het Vrijstellingenbesluit wel uitgebreid zal worden.

Lees hier mijn vraag aan de minister:

Lees hier het antwoord van de minister:

Brugge

Heraanleg Boomgaardstraat: een eerste visie

BRUGGE – Stad Brugge zet in op duurzame, verkeersveilige straten. De voetpaden in de Boomgaardstraat in betontegels liggen er verzakt bij en zijn reeds meerdere malen hersteld. Ook de rijweg in asfalt is reeds meerdere malen hersteld. Om waterinfiltratie en verkeersveiligheid voorop te zetten, wordt de Boomgaardstraat volledig vernieuwd. Een eerste voorontwerp van de heraanleg werd door het College van Burgemeester en Schepenen goedgekeurd en aan de inwoners van de Boomgaardstraat voorgesteld.

Duurzaam ontwerp: waterinfiltratie door gescheiden rioleringsstelsel en meer groen

De bestaande riolering in de Boomgaardstraat wordt vervangen door een gescheiden rioleringsstelsel. Het vernieuwen van de rioleringen is prioritair voor het stadsbestuur. Gescheiden rioleringen scheiden het propere regenwater van het afvalwater en zo krijgt het de kans om in de bodem te sijpelen. Zo vullen de grondwaterreserves aan en bij hevige regenval is er minder kans op overstroming.

We voorzien enkele groenzones waar water kan infiltreren. Ook voorzien we dat het overige regenwater in de Spinolarei geloosd kan worden.

Heraanleg boomgaardstraat: materialisatie

De rijweg in asfalt heraangelegd in mozaiekkeien. Ook de parkeerstroken komt in kasseien. De voetpaden in platines van harde zandsteen en de uitritconstructie aan de Hoogstraat in rode mozaiekkeien.

Veilige straat voor voetgangers

Het ontwerp van de straat is gemaakt met het oog op de voetgangers. Het heraanleggen van de voetpaden zal voor de voetgangers reeds een verbetering zijn om door de straat te wandelen. Aan de zijde van de pare nummers zal het vernieuwde voetpad verder doorlopen dan bij de bestaande toestand. Ook voorzien we een uitritconstructie ter hoogte van de Hoogstraat: het licht verhoogd en visueel duidelijk voetpad van de Hoogstraat loopt dwars overheen de Boomgaardstraat. Voor gemotoriseerd verkeer is dit een duidelijk signaal om met de overstekende voetgangers rekening te houden.

Timing

Op 8 november organiseerde Stad Brugge een inspraakmoment voor de buurtbewoners. Zij gaven hun mening over hoe het ontwerp van de Boomgaardstraat nog verder kan verbeteren. Na deze vergadering passen we het plan aan waar nodig, waarna het nogmaals aan het College en de gemeenteraad voorgelegd wordt. Behoudens onvoorziene omstandigheden plannen we om de werkzaamheden door de nutsmaatschappijen in januari 2023 te kunnen starten en om de eigenlijke heraanleg van september tot eind november 2023 te laten plaatsvinden. Een gedetailleerde timing volgt nog.

Eerste voorontwerp van de heraanleg

Hier kunt u de PowerPoint met de plannen bekijken.

heraanleg boomgaardstraat eerste visie