Ook voor veel studenten is het leven duurder geworden: naast de hoge gas- en energieprijzen, swingen ook de kotprijzen de pan uit. Het aanpassen van het aantal uur dat ze mogen werken van 475 naar 600 is al een grote verbetering. Toch zou dit volgens mij nog meer mogen zijn: Waarom mogen studenten geen onbeperkt aantal uur werken?
We straffen zo studenten die wat extra willen, maar ook de studenten die uit nood moeten werken. Een student die moet of wil werken zou niet afgeremd mogen worden. Dit geldt zeker voor de studenten die in knelpuntberoepen werken! Een student verpleegkunde zou ook al in het weekend kunnen bijspringen in een ziekenhuis. Ook voor ouders kan dit een steun zijn, want zij verliezen hiermee geen kinderbijslag. Voor veel studenten, die enkel een solidariteitsbijlage afgehouden worden, kan dit ook een enorme verbetering zijn.
Dure studentenkoten
Het is tijd om de studenten en hun ouders te steunen. Dit gebeurt nu door het optrekken van de uren die studenten mogen werken, maar ook het aanbod aan studentenkoten verhogen is een must. De prijzen om op kot te gaan swingen de pan uit. Dit komt doordat er te weinig koten zijn voor het aantal studenten: tegen 2030 is er een tekort van 95000 (!) koten in Vlaanderen.
In april 2022 interpelleerde ik de minister van wonen. Ik vraag om concrete acties en een uitrol met het oog op een verhoogd aanbod koten. Samen met studenten, onderwijsinstellingen, verhuurders en steden zou een concreet plan voorgesteld moeten worden om meer en betaalbare huisvesting voor studenten te voorzien.
Op kot gaan en studeren moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht de financiële situatie van je ouders.
Ook de daken van onze talloze beschermde monumenten kunnen een steentje bijdragen in de huidige energiecrisis. We vereenvoudigen daarom het plaatsen van zonnepanelen op erfgoed. Uiteraard mét de nodige aandacht voor de bescherming van ons erfgoed.
Vlaanderen plant om zo goed als alle aanvragen om zonnepanelen te plaatsen goed te keuren, ook voor wie onroerend erfgoed bezit. Later dit jaar volgt een sensibiliseringscampagne met richtlijnen om de visuele impact op ons erfgoed te beperken. Een aantal uitzonderingen zijn de begijnhoven, belforten en het stadscentrum van Brugge. Aangezien het historisch stadscentrum van Brugge op de Unesco Werelderfgoedlijst staat wordt dit volgens de Unesco-regels uitgesloten. Als Vlaams Parlementslid en Brugs Schepen dring ik aan bij minister Matthias Diependaele op een overleg met Unesco Parijs. Ook 20000 Bruggelingen moeten naar een A,B,C-label kunnen evolueren.
BRUSSEL – Twee jaar voor de volgende lokale verkiezingen maak ik de balans op. Het aandeel vrouwelijke verkozenen neemt bij elke lokale stembusslag toe (van 20 pct in 1994 naar 38 pct in 2018), maar met 2.845 vrouwelijke verkozen op een totaal van 7.392 blijven de vrouwen duidelijk in de minderheid.
Vlaanderen telt momenteel 52 vrouwelijke burgemeesters op een totaal van 300 steden en gemeenten. Als het van Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open VLD) afhangt, moet het aantal vrouwelijke burgemeesters bij de volgende gemeente- en provincieraadsverkiezingen in 2024 verdriedubbelen zodat er in de helft van de steden en gemeenten een vrouw de sjerp krijgt. Volgens haar zou die keuze ook een impact hebben op het beleid. “Vrouwen hervormen meer”, aldus Van Volcem.
Op twee jaar voor de volgende lokale verkiezingen blikt Vlaams parlementslid en Brugs schepen Mercedes Van Volcem zowel terug als vooruit. Het aandeel vrouwelijke verkozenen neemt bij elke lokale stembusslag toe (van 20 pct in 1994 naar 38 pct in 2018), maar met 2.845 vrouwelijke verkozen op een totaal van 7.392 blijven de vrouwen duidelijk in de minderheid. Ook het aandeel vrouwelijke schepenen en burgemeesters groeit, maar ook daar is er nog lang geen pariteit. Op 300 steden en gemeenten zijn er bijvoorbeeld maar 52 vrouwelijke burgemeesters. Dat blijkt uit cijfers die Van Volcem heeft opgevraagd bij minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD).
Van Volcem doet een oproep om bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen nog meer op vrouwen te stemmen. Volgens de liberale politica halen vrouwen vaak minder stemmen dan hun mannelijke collega’, maar heeft dat te maken met de andere manier waarop vrouwen volgens haar aan politiek doen. “Vrouwen nemen de beslissingen die nodig zijn en hervormen meer. Dat zie ik toch in ons college. We leggen beslissingen voor waar mannen anders over denken. Mannen denken meer aan hun stemmen”, dixit Van Volcem.
Van Volcem wil niet sleutelen aan de pariteitsregels (gelijke vertegenwoordiging op de kandidatenlijsten en de eerste twee kandidaten op de lijst mogen niet van hetzelfde geslacht zijn, red). Ze vindt wel dat de colleges, de deputaties en ook de ministerraden 50/50 moeten samengesteld worden. Nu is dat op Vlaams niveau bijvoorbeeld 3 op 9 of 33,3 procent.
Uit de cijfers die Van Volcem heeft opgevraagd, blijkt ook dat de gemiddelde leeftijd van de verkozen mandatarissen bij de vorige lokale verkiezingen op 53 jaar (mannen) en 50 jaar (vrouwen) lag. “Die gemiddelde leeftijd vind ik wel hoog. Ik vind het belangrijk dat ook mensen van jonge leeftijd in de gemeenteraad zitten”, aldus nog Van Volcem.
Brugge – Nog even wachten tot we ze kunnen bewonderen, maar ook dit jaar zullen heel wat kerstbomen voor kerstsfeer in Brugge zorgen. Er zijn ook een aantal nieuwe zaken, zo voorzien we op het stationsplein dit jaar twee grote rijen aan kerstbomen, een 40-tal kerstbomen in totaal. Ook investeerden we in de aankoop van 400 kleinere bomen voor het Brugs Handelcentrum. In totaal plaatsen we in het Brugs openbaar domein 178 kerstbomen en 37 kerstbomen in de stadsgebouwen. En er is meer: handelaars kunnen een gratis kerstboom aanvragen voor de winkel- en poortstraten. Zo wordt de gezellige kerstsfeer uitgebreid tot de winkel- en poortstraten.
Gezelligste periode in Brugge
Om Brugge ook dit jaar volledig in de kerstsfeer onder te dompelen zullen de stadsdiensten 178 kerstbomen plaatsen en versieren. Kerstbomen en ook kerstlichtjes maken het nog meer de moeite voor bezoekers om naar onze pittoreske stad af te zakken, maar ook de Brugse inwoners zijn ieder jaar vol ontzag over alle kerstpracht.
In Brugge is Kerst zeker een van de gezelligste periodes en om dat te garanderen komen er kerstbomen in alle maten en lengtes in het openbaar domein. Van kleine bomen, die 2,5 meter meten, tot majestueuze bomen van 13 meter. Deze komen op de Brug en het Zand, op de Markt komt een boom van 10 meter. We mogen opnieuw de meeste kerstbomen aan de Burg verwachten: er komen 15 bomen van 2,5 meter, 7 bomen van 5 meter, 5 bomen van 7 meter en 3 van 9 meter, dit alles naast de gigantische kerstboom. Ook het Minnewaterterras zal weer een kerstpareltje zijn: er worden wel 20 kerstbomen geplaatst. Naast alle kerstbomen in het openbaar domein kunnen handelaars nu ook een kerstboom aanvragen om voor hun handelszaak te plaatsen, zo worden de poort- en winkelstraten ook in de kerstsfeer ondergedompeld.
Handelaars kunnen kerstbomen aanvragen!
We willen de poort- en winkelstraten terug extra in de kijker zetten tijdens de kerstperiode. Daarom kunnen verschillende handelaars gratis kerstbomen aanvragen om deze voor hun zaak te plaatsen. Op deze manier helpen de handelaars mee aan de gezellige Brugse kerstsfeer.
We leveren fijnsparren met een totale lengte tussen 2,5 en 3 meter. Tot 26 oktober 2022 kunnen handelaars zich registreren om een kerstboom te ontvangen. De levering gebeurt door de stadsdiensten, maar de handelaars zelf moeten de boom plaatsen en versieren. De bomen kunnen de handelaars na de kerstperiode meegeven met de groen afvalophaling begin januari. In Lissewege/Dudzele gebeurt dit op 9 januari en in de binnenstad op 12 januari.
We hopen met de Stad op een positieve en grote respons. De voorbije jaren was deze actie steeds een groot succes, vorig jaar hebben we wel 411 bomen geleverd. Hoe meer handelaars zich hiervoor registreren, des te gezelliger en mooier de Stad er zal uitzien. De stadsdiensten warmen zich alvast op voor dit grote karwei.
6 december: leveringen Noordzandstraat, Dweersstraat en Steenstraat
7 december: leveringen Zuidzandstraat, Geldmuntstraat, Zilversteeg, Sint Salvatorskoorstraat en Sint Salvatorkerhofstraat
8 december: leveringen Markt, ’t Zand, Zilverpand, Vrijdagmarkt, Mariastraat, Sint-Annaplein, Walplein, Eiermarkt, Jan Van Eyckplein, Simon Stevensplein en Kraanplein.
9 december: de handelaars van Lissewege en Dudzele: Dorpsplein, Dudzeelse Steenweg, Sint – Lenardstraat, Westkapelsesteenweg, Lisseweegs Vaartje, Onder de Toren, Stationsstraat, Walram Romboudtstraat en Jacob Reyvaetstraat Tijdokstraat, Kustlaan Zeebrugge, Herdersbruggestraat en Heiststraat.
In de Nederlandse provincie Utrecht beslisten de gemeenteraden van verschillende gemeenten om bij agrarische ondernemers nu ook windturbines op 15 meter masthoogte toe te staan. Voorheen bedroeg die maximum ashoogte er 12 meter. Door de hoogte van de mast schiet de opbrengst (kWh) van de windturbine exponentieel omhoog. Voor boeren met een hoge stroominkoop is dat een goede zaak. Het bedrijf verduurzaamt én behaalt een financieel voordeel.
Ook voor Belgische landbouwbedrijven kan dat erg interessant zijn. Het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw (VILT) berichtte in 2021 al over de sterke opmars van boerderijwindmolens in Vlaanderen (theoretische stroomproductie van 30.000 kWh). Voor de boeren is het niet enkel gunstig voor de elektriciteitsfactuur om zelf in te staan voor hun stroomverbruik, maar ook het distributienet wordt daardoor sterk ontlast.
Op de website energiesparen.be kan men per jaar de toename van het aantal grote windturbines volgen, alsook het toegenomen vermogen. De vraag rijst echter ook ook hoeveel kleinere windturbines (maximum 15 meter ashoogte) er bijgekomen zijn. Dit kan interessant zijn in het hele energievraagstuk.
Hieronder mijn vraag aan minister Demir en het antwoord van de minister.
In het GIP 2022 zijn verschillende projecten opgenomen die worden uitgevoerd op het grondgebied van de stad Brugge door het Agentschap Wegen en Verkeer. Voor het project aan de stationsbuurt en de ondertunneling van de R30 vroeg ik de minister naar een stand van zaken.
De selectieleidraad werd opgemaakt en deze zomer gepubliceerd. Na de selectie volgt de offerteaanvraag aan de geselecteerde kandidaten. Het bestek werd samen met de stad Brugge opgemaakt en is momenteel in rondgang voor advies en optimalisatie bij verschillende experts. De aanbestedingsprocedure voor het ontwerpteam (ontwerper en aannemer) volgt dit najaar.
De verwachte aanvang van de realisatie is volgens huidige planning voor na de zomer van 2024. De werken aan de stationsbuurt en ondertunneling van de R30 zouden twee jaar en een half jaar in beslag nemen. De vermoedelijke openstelling is voorzien in de loop van 2026. Niettemin dient er rekening gehouden te worden met de fasering en afstemming op andere werken.
Naar aanleiding van de invoering van het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 6 mei 2022 over de beroepscompetenties voor binnenvaartpersoneel, had de minister in een nota aan de Vlaamse Regering nog enkele wijzigingen voorgesteld aan de regelgeving inzake technische voorschriften voor binnenschepen en inzake binnenvaartpersoneel.
De wijziging van de definitie van stadsrondvaartboten in het bijzonder, zoals in artikel 6. van het besluit beschreven staat (zie hieronder), trekt de aandacht vanuit de sector.
“Artikel 6.: De definitie van stadsrondvaartboten zoals thans opgenomen in artikel 2, 9°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 oktober 2018 tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen vereist dat die schepen een lengte op de waterlijn hebben van minder dan 25 meter. Bijlage 5, die bijzondere bepalingen voor stadsrondvaartboten bevat, voorziet echter voor wat betreft de gesloten stadsrondvaartboten dat zij een lengte van maximaal 30 meter kunnen hebben. Zodoende is de huidige definitie in het besluit zelf niet afgestemd op de technische elementen als voorzien in de bijlage bij het besluit. Teneinde deze gelijk te trekken wordt voor wat betreft de technische elementen thans verwezen naar de gegevens als vermeld in de bijlage.”
De stadsrondvaarten in Brugge voeren ook toeristen door de aderen van de stad, vergezeld door de befaamde Brugse zwanen. Op verschillende vaarparcours in Vlaamse kunststeden, zo ook in Brugge, is het echter niet mogelijk te varen met een bootlengte langer dan 25 meter (zowel voor open als gesloten stadsrondvaartboten). Wijziging van de definitie van stadsrondvaartboten, waar dus ook grotere boten onder zullen vallen, zal op termijn automatisch leiden tot een verstrengde wetgeving.
Grotere boten in de Brugse reien zijn niet wenselijk om evidente redenen. Daarnaast bemoeilijkt een verstrengde regelgeving ook de zoektocht naar nieuwe medewerkers voor de rederijen. Zij moeten aan steeds meer erg hoge eisen voldoen.
Ik stelde hierover een vraag aan de minister. Vind deze hieronder samen met het antwoord van de minister.
Voor de omvorming van de N31 ten noorden en ten zuiden van Lissewege tot Vlaamse hoofdweg wordt opnieuw een getrapte studie in het vooruitzicht gesteld (start- en projectnota). Hiervoor zal een eerdere studie (streefbeeldstudie NX, N31 en A11 uit 2009) geactualiseerd worden.
De studie zal aanvatten in begin 2023, maar de realisatietermijn is niet bekend. Verschillende projecten over de inrichting van dit wegvak zijn lopend en die moeten eerst op elkaar afgestemd worden.
Blijf op de hoogte van mijn parlementaire initiatieven.
Het stadsbestuur van Brugge werkt voor de uitvoering van zijn mobiliteitsbeleid nauw samen met de Vlaamse overheid. In 2021 leidde dit tot engagementen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om diverse nieuwe studies in het vooruitzicht te stellen. De opstart van de studie ‘Optimalisatie van de verkeersknoop Vandammesluis, i.c. de opmaak van een startnota en een projectnota’ staat gepland voor dit jaar. Een getrapte studie wordt in het vooruitzicht gesteld.
In de fase van de startnota wordt het concept voor een herinrichting onderzocht. Daarbij ligt de focus op twee grote type-oplossingen: een tunnel en een gelijkvloerse herinrichting. In de projectnota-fase zal het concept dat de voorkeur krijgt vervolgens nader worden uitgewerkt.
Uit het antwoord van de minister blijkt dat de studie dit jaar nog uitbesteed zal worden. Hoe sneller een ontwerper kan worden aangesteld, hoe sneller de opdracht kan starten. De minister liet weten dat bij een vlot verloop van de studie de startnota een 9-tal maand voorbereiding zal behoeven en de voor de projectnota geldt een zelfde termijn.
Hieronder mijn vraag en het antwoord van de minister.
Steeds meer speedpedelecs en elektrische fietsen maken gebruik van onze jaagpaden. Vaak omdat die jaagpaden ook deel uitmaken van ons fietssnelwegennetwerk. De jaagpaden zijn echter niet exclusief voor fietsers, maar een grotere groep verschillende weggebruikers is er te vinden. In het kader van een modal shift is dit een goed teken, maar het leidt bij sommige burgers tot bezorgdheid over de veiligheid van de jaagpaden. Ik stelde minister Peeters daarom enkele vragen hierover.
Zoals gesteld tijdens de commissievergadering van 23 juni jl., neemt het aantal speedpedelecs toe. Zo ook op jaagpaden die deel uitmaken van het fietssnelwegennetwerk. Daar maken ze deel uit van een grotere groep verschillende weggebruikers. In het kader van een modal shift is dit een zeer goed teken, maar het leidt bij sommige burgers tot bezorgdheid over de veiligheid van deze jaagpaden.
Tegenover deze bezorgdheid was de minister tijdens de commissievergadering ook zeer erkentelijk. Ze liet toen uitschijnen dat een nieuwe studie in opmaak is die het huidige gebruik van de jaagpaden in Vlaanderen beter in beeld zal brengen. Mede op basis van een grootschalige individuele bevraging en tal van bilaterale gesprekken met stakeholderbewegingen zou deze studie tot stand komen. De Fietsersbond, de Wielrijdersbond, De Vlaamse Waterweg (DVW), de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de provincies zijn enkele stakeholders die al mee aan boord waren. Ook liet de minister vallen dat de studie in september 2022 afgerond zou zijn.
Uit het antwoord van de minister blijkt de studie nog in opmaak, maar de resultaten mogen we verwachten in het najaar.
Hieronder kan u mijn vragen, alsook de antwoorden van de minister terugvinden.