Brugge

Fietsrelance: Vlaanderen ondersteunt Brugse fietser

Samen met de stad Brugge maakt Vlaanderen werk van haar ambitie om de stad fietsvriendelijker en veiliger te maken. In het kader van fietsrelance werd ondertussen de omgevingsvergunning goedgekeurd voor een van de vier verschillende ingrepen langs de R30. Na het zomerreces vatten de werken aan ter hoogte van de Hoefijzerlaan.  

Dat Stad Brugge zich blijft inzetten voor het veiliger en beter maken van haar fietsinfrastructuur,  werd onlangs nog maar eens bevestigd met de aankondiging van het plan Kopenhagen. Vandaag wordt hierin opnieuw een volgende stap gezet.

Voor de ingreep aan de R30 ter hoogte van de Hoefijzerlaan werd ondertussen een omgevingsvergunning goedgekeurd, en ook de startdatum staat concreet gepland. Na het bouwverlof deze zomer zullen de werken aanvatten (8 augustus).

Wat zal er concreet gebeuren?

Voorafgaand aan de eigenlijke werken, zullen nutswerken uitgevoerd worden. Zonder vertragingen kan op 3 oktober dan gestart worden met het heraanleggen van de fietspaden aan beide kanten van de gewestweg. Bestaande verhardingen zullen worden opengebroken en vervangen door asfalt. Een veiligheidsstrook moet de nieuwe fietspaden scheiden van parkeerstroken. Daarnaast worden ook de bestaande bushaven en uitstulpende bushalte vernieuwd op de Hoefijzerlaan zodat gebruikers van het openbaar vervoer comfortabel op de bus kunnen stappen.

Het einde van de werken wordt voorzien tegen de start van de kerstvakantie.

Voor meer informatie over het fietsrelance plan, klik hier.

Meer fietscomfort en -veiligheid op 4 verschillende locaties langs R30

Er zijn dus in totaal 4 fietsrelancedossiers gepland langs de R30 in Brugge:

1) R30 – Warandebrug – Fort Lapin – fietspaden tussen Warandebrug-Koolkerkse Steenweg (kant Ringvaart): de fietspaden worden heraangelegd voor meer comfort en veiligheid. Dit dossier is onderverdeeld in meerdere zones waarbij een deel van de fietspaden verhoogd wordt aangelegd, een deel van het fietspad in betonstraatstenen wordt vervangen door asfalt, het vrijliggend fietspad in slechte staat heraangelegd wordt en een deel vrijliggend wordt aangelegd. Ter hoogte van de Warandebrug  (noordzijde) worden markeringen aangebracht op de rijweg om de fietsers aan te zetten om het fietspad naast de brug te gebruiken. De omgevingsvergunning is ingediend en goedgekeurd. Een startdatum is momenteel nog niet gekend en zal worden besproken met aannemer en politie Brugge. 

2) R30 –  Buiten Kruisvest zone tussen Kruispoort en Dampoort (kant Zuidervaartje): het huidige fietspad in slechte staat (de klinkers zijn verzakt) wordt opnieuw aangelegd in asfalt en verbreed. Tussen rijweg en fietspad komt een bredere redresseerstrook. De omgevingsvergunning is toegekend, de werken zullen vermoedelijk starten in het voorjaar van 2023. 

3) R30 – Aanpak aanliggende fietspaden tussen Gentpoort en Katelijnepoort: er wordt langs de kant van het centrum een breed enkelrichtingsfietspad en een nieuwe bushaven aangelegd. De omgevingsvergunning werd inmiddels ingediend. Startdatum ligt nog niet vast. 

4) R30 – Hoefijzerlaan tussen Korte Lane en Pater Damiaanstraat (beide kanten). Hiervoor werd de omgevingsvergunning dus goedgekeurd!

Brugge

Heraanleg Nieuwe Sint-Annadreef en omgeving: start fase 1 op 16 juni

Binnenkort start de heraanleg van de Nieuwe Sint-Annadreef en omgeving te Sint-Andries. De werken zullen worden uitgevoerd door aannemer De Witte uit Maldegem.

De inrichting van de Nieuwe-Sint Annadreef en omgeving voldoet niet meer aan de huidige normen van duurzaam openbaar domein, zoals waterdoorlaatbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Algemeen is de verhouding verharde oppervlakte – groenzone niet in evenwicht en aangepast aan de huidige klimaatverandering en droogteperiodes. De riolering werd in deze omgeving aangelegd in de jaren’60 van de vorige eeuw en vertoont tal van gebreken, die wijzen op een degradatie van het rioleringsstelsel.
Ook de bovenbouw (wegenis en voetpaden) is gedegradeerd.

De heraanleg van de Nieuwe Sint-Annadreef is dus vereist om terug een veilige, leefbare en duurzame straat te creëren.

Eerste fase
De eerste fase van de werken gaat van start op 16 juni. In deze eerste fase werkt de aannemer in de Nieuwe Sint-Annadreef in het gedeelte vanaf de Doornstraat tot aan de perceelsgrens met huisnummer 42. De aannemer voorziet er een nieuw voetpad, een rijbaan in kasseien en aan beide kanten van de weg een fietscomfortstrook in asfalt. Het einde van de werkzaamheden van deze fase is – behoudens onvoorziene omstandigheden – voorzien tegen 30 september.

Tijdens deze eerste fase is er in de Nieuwe Sint-Annadreef in het gedeelte vanaf het kruispunt met de Doornstraat tot aan huisnummer 42 geen doorgaand verkeer mogelijk.
Bewoners uit de Nieuwe Sint-Annadreef 46-48 en 50 kunnen hun woning enkel te voet bereiken. Bewoners uit de Karel Custisstraat kunnen hun woning enkel bereiken via de Jacob Meyerstraat. De school blijft altijd bereikbaar via de omleidingsroute: Lange Molenstraat – Gistelse Steenweg. Voetgangers en fietsers behouden de doorgang. In het heraan te leggen deel van de straat geldt een stilstaan- en parkeerverbod.

12 fasen

  • fase 1: wegeniswerken Nieuwe Sint-Annadreef vanaf Doornstraat tot aan perceelsgrens met Nieuwe Sint-Annadreef 40
  • fase 2: wegeniswerken Nieuwe Sint-Annadreef vanaf Nieuwe Sint-Annadreef 40 tot Krakkestraat
  • fase 3: wegeniswerken Krakkestraat
  • fase 4: aanleg van voet- en fietspaden op diverse locaties
  • fase 5: wegwerkzaamheden Gagelstraat
  • fase 6: riolerings- en wegeniswerken Heidelaan
  • fase 7: wegwerkzaamheden Dopheidestraat
  • fase 8: wegeniswerken Bremlaan tussen Gagelstraat en Dopheidestraat
  • fase 9: wegeniswerken Bremlaan: tussen Dopheidestraat en Nieuwe Sint-Annadreef
  • fase 10: riolerings- en wegeniswerken Heesterlaan
  • fase 11: wegeniswerken Nieuwe Sint-Annadreef vanaf Krakkestraat tot Bremlaan
  • fase 12: wegwerkzaamheden Nieuwe Sint-Annadreef vanaf Bremlaan tot Gistelsteenweg

Rioolrenovatie

In de Heesterlaan en de Heidelaan wordt gelijktijdig met de heraanleg een nieuwe riolering geplaatst.

In de andere straten (Nieuwe Sint-Annadreef, Bremlaan, Gagelstraat, Dopheidestraat en Krakkestraat) gebeurt de rioolrenovatie pas achteraf, nadat de straten zijn heraangelegd, door een gespecialiseerde aannemer. Hij hoeft de straat niet op te breken, maar zal gebruik maken van de zogenaamde koustechniek (relining). Dat is een zeer duurzame techniek waarbij een nieuwe binnenwand uit kunsthars wordt aangebracht in de riool. De levensduur van de bestaande riolering wordt daardoor met ongeveer 30 jaar verlengd. Er is voor deze techniek gekozen om de bomen maximaal te kunnen behouden.

Vernieuwen bovenbouw

Voor de bovenbouw wordt er zo veel mogelijk gewerkt met materialen die zo weinig mogelijk schade veroorzaken in de ondergrond.

Het wegprofiel wordt aangepast. De rijloper wordt smaller waar bomen een te grote wortelaanzet hebben. Ook de goten en de inplanting van de straatkolken zullen wijzigen.

Bestaande waardevolle bomenbestand

De bestaande statige straatbomen zijn allesbepalend voor het karakter van de ganse wijk. Het behoud ervan staat dan ook voorop. Daarom worden in dit project weinig nieuwe bomen aangeplant. Enkel in de Heesterlaan worden de minder waardevolle berken gerooid in functie van een nieuwe aanplant.
Er wordt in de Nieuwe Sint- Annadreef een plataan gerooid in functie van het aanleggen van een nieuwe, verhoogde bushalte aan de school ‘De Varens’. Deze boom is een minder waardevol exemplaar gezien deze veel concurrentie ondervindt van de andere, grotere platanen

Kostenplaatje

Totaal geraamde kostprijs: € 3.695.406,19

Meer weten? Klik hier

Brugge

Mercedes in Kopenhagen

Deze week staan diverse werkbezoeken in Kopenhagen en Malmö op de planning. Met onze Deense en Zweedse collega’s heb ik het onder andere over stadsontwikkeling en uitbreiding, stedenbeleid, Green cities, fusies, integratie en de aanpak van de Oekraïnecrisis.

Het Deens Parlement

In het kader van Stedelijk Beleid is Kopenhagen een echte trendsetter. De stad blijkt een echte smart city te zijn. Daarnaast kunnen verschillende stadsontwikkelingsprojecten er per fiets worden bezocht. Malmö evolueerde de afgelopen decennia van een industriële stad naar een duurzame stad.

Vandaag trad ik dialoog met mijn Deense tegenhangers tijdens de commissies voor Migratie en integratie en Binnenlandse Zaken en Huisvesting. Het ging er onder andere over de herbestemming van een deel van het havengebied waar 40.000 gezinnen zich konden huisvesten. Huurprijzen liggen er weliswaar hoger dan in Vlaanderen. Voor een privé wooneenheid van 90m2 betaal je er gemakkelijk 2.300 EUR per maand. Public Houses, te vergelijken met ons sociaal verhuurstelsel, vind je er voor 1..300 EUR per maand met een toelage voor zij die een laag inkomen hebben. Een interessante gedachtewisseling!

Dialoog Commissie Binnenlandse Zaken en Huisvesting

Later deze week staat onder andere nog een overleg met de gemeentelijke autoriteiten van Malmö op de planning, een presentatie van State of Green (over stadsontwikkeling en green cities), een bezoek aan het Asylcenter Sandholm en een bezoek aan een huis voor personen met een handicap. Een volle agenda dus!

Brugge

Mercedes Van Volcem: midibussen en hernieuwde stelplaats in Brugge operationeel in 2023

Tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement deze middag vond een gedachtewisseling plaats over het jaarverslag 2021 van De Lijn. Het jaarverslag 2021 geeft een overzicht van de activiteiten en het beleid van de Vlaamse Vervoermaatschappij. Naast cijfergegevens over het personeel en de vloot geeft het ook inzicht in de jaarrekening. Omdat ik al gedurende lange tijd pleit voor een duurzame oplossing om de stadskern in Brugge emissievrij te bedienen, is deze gedachtewisseling in het bijzonder interessant.

Uit de presentatie van de heer Johan Sauwens en mevrouw Ann Schoubs viel op te maken dat De Lijn een prioriteit maakt van de vergroening van de vloot en stelplaatsen. Het plan van aanpak zal in 3 fases uitgerold worden.

Tijdens de exploratiefase worden diverse pilootprojecten opgezet waarvan de zeven emissievrije midibussen in Brugge onderdeel zijn. Ten laatste in 2023 zullen zowel de bussen als de stelplaats hiervoor operationeel zijn.

De Uitrolfase wordt voorzien tussen 2028 en 2035. Dan wil De Lijn haar elektrische vloot hebben uitgebreid tot 1.657 voertuigen met 69 stelplaatsen.

Lees hier meer over de elektrische midibussen die we weldra zullen verwelkomen in Brugge.

Vind hieronder de presentatie die deze middag tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken werd toegelicht.

Brugge

Herstel rondpunt Daverlo Assebroek

Op het rondpunt aan Daverlo zal de aannemer de kasseien uitbreken en asfalteren.
Het rondpunt ter hoogte van Daverlo zal gedurende 2 dagen volledig onderbroken worden.
De werken zullen plaatsvinden van woensdag 29 juni om 9 uur tot donderdag 30 juni om 18 uur.

Aannemer Raf Devriese staat in voor het uitvoeren van deze werken.

Bereikbaarheid

Daverlo is bereikbaar. De omleidingen vanuit beide richtingen zullen gesignaleerd zijn.

Voetgangers en fietsers (mits afstappen) behouden de doorgang via het voetpad.

Brugge

Nieuwe rotonde aan Doornhut is open!

De werken aan de nieuwe rotonde aan Doornhut zitten erop! Ik ben als schepen van openbaar domein alvast zeer tevreden met het resultaat.

Toestand voor de werken

Toestand rondpunt Doornhut vóór de werken

Voor de start van de werken bestond de bovenbouw uit betonstraatstenen. Er waren barsten en verzakkingen in het wegdek. De wegenis was in zeer slechte staat.

Het fietspad was niet afgescheiden van de rijbaan, wat niet optimaal was voor de veiligheid.
Langs de rotonde lag een bushalte.

Huidige, verbeterde toestand

  • De bushalte op de rotonde werd weggehaald en vervangen door twee volwaardige op hoogte gebrachte haltes in de Moerkerkse Steenweg.
  • Bestaande bomen op het rond punt werden behouden.
  • Aanliggende verharding werd vervangen door grotere groenzones, waarin in het najaar nieuwe bomen en vaste planten worden aangeplant.
  • Alle openbare verlichting werd vervangen door nieuwe, met bijkomende accentverlichting op de oversteekplaatsen.
  • Fietsverkeer vanuit de Moerkerkse Steenweg werd ontdubbeld voor de rotonde, met een veilige oversteek.
  • Er werden biggenruggen geplaatst tussen de rijweg en het nieuwe bredere fietspad op de rotonde.
  • Alle oversteekplaatsen werden voorzien van de nodige blindengeleiding.

Ik streef naar veilig en vlot verkeer, duurzaamheid en groen.
Aan deze rotonde werden die doelstellingen opnieuw verwezenlijkt.

Stap per stap maken we het openbaar domein van Brugge beter!

Wens je meer te weten? Klik hier.

Brugge

Winkelstraten autoluw op zondag vanaf 1 juni t.e.m. 30 september

Brugse winkelstraten autoluw vanaf eerste februariweekend - KW.be

Vanaf 1 juni tot en met 30 september worden de Brugse winkelstraten elke zaterdag én zondag autoluw gemaakt.

In de autoluwe straten is geen verkeer toegelaten. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor fietsers, fietstaxi’s, elektrische rolstoelen gebruikt door personen met een handicap en de hulpdiensten.

Autoluwe winkelstraten sinds 2016

Sinds 2016 zijn de drukste winkelstraten – Noordzandstraat, Zuidzandstraat, Geldmuntstraat en Steenstraat – op zaterdagen en op elke eerste zondag van de maand van 13 uur tot 18 uur autoluw. Ook op shoppingdagen, koopzondagen en tijdens de drukke eindejaarsperiode is deze regeling van toepassing. Daar komen nu ook de zondagen van 1 juni tot en met 30 september bij.

Een autoluwe zone maakt het niet alleen aangenaam om te shoppen, ook de luchtkwaliteit vaart er wel bij. Het is niet alleen gezonder, maar ook gezelliger en veiliger om te winkelen in een autovrije straat.

Uitzonderlijke toegang tot de Zuidzandstraat

Sinds het voorjaar van 2018 wordt de toegang tot de autoluwe winkelstraten gemonitord en gehandhaafd via ANPR-camera’s of nummerplaatsherkenning.

Enkel bestuurders waarvan de nummerplaat geregistreerd staat in het ANPR-systeem, mogen die dagen (indien echt nodig) stapvoets rijden in de Zuidzandstraat.

Wel wordt verwacht dat het gebruik van de wagen tijdens autoluwe dagen van 13 uur tot 18 uur tot een minimum beperkt wordt!

Meer weten? Klik hier

Brugge

Werken Hoefijzerlaan tussen Korte Lane en Pater Damiaanstraat

In het kader van ‘relance’ fietspaden’ plant AWV werken langs de Hoefijzerlaan tussen de Korte Lane en de Pater Damiaanstraat, en dit in beide rijrichtingen. De werken omvatten de aanleg van fietspaden, voetpaden, parkeerstroken en haltevoorzieningen.

Relance fietspaden

Het plan ‘relance fietspaden’ werd op vrijdag 26 februari 2021 goedgekeurd door de Vlaamse regering. Dit plan ondersteunt lokale besturen bij hun investeringsprojecten in fietsinfrastructuur. De subsidieregeling houdt in dat elke gemeente recht heeft op 1 euro voor elke 2 euro die ze zelf investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur.

De fiets wint meer en meer aan populariteit en dat willen we verder stimuleren. Inzetten op veilige en comfortabele fietspaden is daarom een must.

Planning werken aan de pare zijde (richting Bloedput)

De aanvang van de werken door nutsmaatschappijen is voorzien voor 8 augustus 2022.
De werken van AWV gaan van start op 3 oktober 2022.

Planning werken aan de onpare zijde (richting ‘t Zand)

De werken van de nutsmaatschappijen gaan van start in september 2022.
De werken van AWV staan op de agenda voor november 2022

Het einde van de werken is voorzien vóór het kerstverlof.

Brugge

“Fusie met Zuienkerke moet in overweging genomen worden”

Als schepen van financiën en gewezen ondervoorzitter van de commissie binnenlands bestuur in het Vlaams Parlement  heb ik aangekaart dat de Vlaamse regering de mogelijkheid voorziet dat er bij fusie een schuldovername is. Op die manier wordt een fusie gefaciliteerd. Daarnaast betekent een fusie ook een versterking van de organisatie. Kleinere gemeenten zijn minder afhankelijk van een lagere personeelsbezetting en dossiers kunnen gemakkelijker afgehandeld worden.

De stadsschuld in Brugge beloopt vandaag 60 miljoen euro. Als we fuseren is er een overname van schuld van 50 miljoen euro. Dat is 2 miljard Belgische Frank. Als schepen van financiën vind ik dat we deze opportuniteit zeker moeten bekijken. Mogelijks worden fusies in volgende legislatuur verplicht zonder tussenkomsten, dus moeten we de huidige opportuniteiten ernstig nemen. Uiteraard moeten gemeenteraden dat willen.

Als er geen gesprekken zijn moeten we deze zeker opstarten. Een fusie is opportuun voor zowel Brugge als de omliggende gemeente waar mogelijks 50 miljoen euro vrijkomt om te investeren in de toekomst.

Brugge is momenteel de derde stad in Vlaanderen en krijgt op basis daarvan middelen uit het Gemeentefonds. Het behouden van deze positie, door mogelijks te fuseren, is gunstig voor de ganse regio.

In Zuienkerke bedraagt de financiële schuld ongeveer één miljoen euro en na deze legislatuur gaat burgemeester Alain De Vlieghe met pensioen.  Deze piste moet dus ook zeker onderzocht worden.

Als schepen van financiën is het mijn plicht om dit traject te gaan onderzoeken. Een snelle analyse leert ons de volgende zaken:

  1. Financiële schuld

De uitstaande stadsschuld (zonder OCMW) is gedaald met 7,5 miljoen euro tot 60,7 miljoen euro eind 2021. Hiermee daalde de uitstaande schuld tot een historisch dieptepunt: ± 513 euro per inwoner.

Sinds 2019 zijn er geen nieuwe leningen aangegaan. In de huidige financiële markten is het niet evident om overschotten aan liquide middelen te beleggen. Sinds het najaar 2019 gingen meerdere banken over tot het aanrekenen van negatieve interesten op geplaatst geld boven bepaalde marges. Gezien de toestand van de liquiditeiten en de lage (zelfs negatieve) beleggingsinterestvoeten werd beslist om de investeringen volledig met eigen middelen te financieren, voor zover ze niet gesubsidieerd zijn.

Zoals de tabel hieronder weergeeft zien we dat de actuele financiële schuld van Zuienkerke amper 1 miljoen euro beloopt. Dit komt overeen met een schuld van slechts 371 euro per inwoner. Damme heeft 9,5 miljoen euro schuld en 866 euro per inwoner. Brugge heeft 96,5 miljoen euro schuld (met OCMW) of 813 euro per inwoner.

Reële financiële schuld (schulden van leningen, leasings of soortgelijke overeenkomsten)
 2019 2021 
  TOTAALper inwonerTOTAAL_per inwoner_
Beernem11.093.81670716.279.4391.029
Blankenberge32.450.2901.59546.115.3212.254
Damme10.421.2039479.540.169866
Jabbeke18.952.1361.36514.782.3881.066
Knokke-Heist*34.821.4231.05225.091.497758
Oostkamp*41.481.6281.75939.476.5701.658
Zedelgem11.969.25052911.248.273492
Zuienkerke1.203.3184411.004.773371
bron: antwoord minister Somers op schriftelijke vraag 266 van Mercedes Van Volcem
  1. Personeel

Brugge is in verschillende opzichten de grootste en dat vertaalt zich dan ook in het aantal VTE’s, die werkzaam zijn in het lokaal bestuur. Opvallend is dat Oostkamp per 1000 inwoners het minst aantal medewerkers telt. Blankenberge telt het meest aantal VTE’s per 1000 inwoners. Dat zijn er 7 meer dan Brugge.

Aantal voltijds equivalenten 2020
 AantalVerhouding per 1.000 inwoners
Beernem15210
Blankenberge45422
Damme13813
Jabbeke1058
Knokke-Heist47414
Oostkamp1717
Zedelgem1959
Zuienkerke2810
Brugge1.76415
bron: Gemeente-Stadsmonitor, personeelsleden (VTE)
Meer recente cijfers? Mei 2022
  1. Tarief aanvullende personenbelasting

Wat de tarieven voor aanvullende personenbelasting betreft, is al veel geschreven over de 0 procent in Knokke-Heist. In Damme, Oostkamp en Zedelgem is deze echter het hoogst met een tarief van 8 procent. Jabbeke en Zuienkerke kloppen af op respectievelijk 7,7 procent en 7,0 procent. Brugge (6,9 procent) kent, op Knokke-Heist en Blankenberge na, het laagste tarief van de vergelijkingsgroep.

Belastingtarief van de aanvullende personenbelasting
    Tarief
Beernem7,8%
Blankenberge6%
Damme8%
Jabbeke8%
Knokke-Heist0%
Oostkamp8%
Zedelgem8%
Zuienkerke7,0%
Brugge6,9%
bron: Gemeente-stadsmonitor, belastingtarief aanvullende personenbelasting
  1. Opcentiemen voor onroerende voorheffing

Elke gemeente en elke provincie bepaalt volledig zelf de hoogte van haar opcentiemen. De Vlaamse Belastingdienst heeft daar geen zeggenschap over. Oostkamp en Zedelgem hebben de laagste heffing. Deze beloopt er 945. Steden die meer richting de kust liggen, hebben de hoogste opcentiemen voor onroerende voorheffing. In Knokke beloopt deze 1200. In Damme en Zuienkerke beloopt de heffing respectievelijk 1134 en 1133,50.

Evolutie opcentiemen onroerende voorheffing
  2019202020212022
Beernem945,001.080,001.080,001.080,00
Blankenberge1.099,001.099,001.099,001.099,00
Damme1.134,001.134,001.134,001.134,00
Jabbeke976,00976,00976,00976,00
Knokke-Heist1.196,001.200,001.200,001.200,00
Oostkamp945,00945,00945,00945,00
Zedelgem945,00945,00945,00945,00
Zuienkerke1.133,501.133,501.133,501.133,50
Brugge1.007,561.007,561.007,561.007,56
bron: lokaalbestuur.vlaanderen, financiering, aanslagvoeten opcentiemen en aanvullende belastingen

Alle bovenstaande factoren in achting genomen, lijkt Zuienkerke inderdaad een ware fusie kandidaat. Vooreerst ligt de schuld per inwoner het laagst van alle vergelijkingsgemeenten, en bovendien ligt het belastingtarief van de aanvullende personenbelasting in Zuienkerke (7,0 procent) het dichtst bij dat van Brugge (6,9 procent). Mogelijks worden fusies in de volgende legislatuur verplicht zonder tussenkomsten. We moeten de huidige opportuniteiten dus ernstig nemen!

Vind hier meer cijfers over de vergelijking tussen verschillende randgemeenten van Brugge:

Meer informatie over fusies tussen gemeenten? Klik hier.

Brugge

Heraanleg van de Prins Leopoldstraat gaat van start

De voorbereidende werken voor de heraanleg van de Prins Leopoldstraat in Sint-Kruis zijn afgerond. Aannemer Casteleyn nv start in opdracht van Stad Brugge vanaf 13 juni met de wegwerkzaamheden. De heraanleg gebeurt in vier fasen en zal – behoudens onvoorziene omstandigheden – begin 2023 afgerond zijn.

Fasering werken

Fase 1 en 2: van 13 juni tot en met 15 september 2022

  1. Fase 1: heraanleg van het kruispunt Prins Leopoldstraat en Leopold Debruynestraat
  2. Fase 2: heraanleg van de Prins Leopoldstraat vanaf het kruispunt tot aan de Maalse Steenweg

Tijdens fase 1 en 2 is het kruispunt van de Prins Leopoldstraat en de Leopold Debruynestraat onderbroken. Voetgangers en fietsers kunnen de werken niet passeren. Plaatselijk verkeer is mogelijk tot aan de werken. De school ‘de Tandem’ is zowel vanuit de Maalse Steenweg als vanuit de Moerkerkse Steenweg bereikbaar via de Schaakstraat en de Leopold Debruynestraat.

Fase 3 en 4

  • Fase 3: heraanleg van de Prins Leopoldstraat van het kruispunt met de Leopold Debruynestraat tot en met Prins Leopoldstraat 25 (van 1 september tot en met 30 november 2022)
  • Fase 4: heraanleg van de Prins Leopoldstraat vanaf huisnummer 25 tot aan de Moerkerkse Steenweg (van 15 oktober tot en met 20 februari 2023)

Omwille van de veiligheid wordt de werfzone afgesloten met nadarhekkens. Het verkeersverloop tijdens fasen 3 en 4 wordt later nog gecommuniceerd.

Materialen

De straat wordt gegoten in asfalt. De parkeerplaatsen worden aangelegd met kasseien. Dit zorgt ervoor dat de straat optisch smaller oogt. De kasseien geven de straat ook een mooie uitstraling.
Het kruispunt is voorzien in rode asfalt.

Voorbeeld parkeerstrook in kasseien

Verkeersveiligheid

De straat wordt een fietsstraat. Op die manier zal de snelheid minderen in de straat. De bewoners hadden al langer deze vraag, ook gezien de aanwezigheid van een school en een kinderdagverblijf in deze straat.

Er komen aangepaste bochtstralen aan het kruispunt met de Driekoningenweg en de Leopold Debruynestraat. Ook aan de veiligheid van de oversteekplaatsen aan Beukenfee en het kruispunt met de Maalse Steenweg geven we bijzondere aandacht. Aan de Moerkerkse Steenweg creëren we een bijkomende oversteekplaats. Verder voorzien we aan opritten en oversteekpunten verlaagde boordstenen.

Gescheiden rioleringsstelsel

De riolering in de Prins Leopoldstraat is ingevallen en tot op het bot versleten. Conform de Europese norm wordt een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. Vuilwater en hemelwater worden hierdoor apart afgevoerd.

Groen en waterrobuust

Als schepen van openbaar domein ijver ik steeds voor voldoende groen in onze straten.

In deze straat komen er 14 plantvakken met beplanting voor maximale infiltratie van regen- en oppervlaktewater. Deze worden verzonken aangelegd ten opzichte van de parkeerstrook zodat ze ook regenwater van de straat kunnen bufferen.
Voor de beplanting kozen we voor Zwarte Elsen en het Canadees dwergkornoelje.
We moedigen mensen ook aan om een geveltuintje aan te leggen ( (Je kan dit hier aanvragen) en bloemetjes te zetten op de vensterbanken.
Mensen zijn gelukkiger in een leefbare straat, met meer kleur en groen in het straatbeeld.

Verlichting

Om te streven naar een zo klimaatneutraal mogelijke buurt, wordt de straat ook voorzien van LED-verlichting.

Meer weten? Klik hier.